Wygrał spektakl zdjęty z afisza

30. Plebiscyt „O Dziką Różę" w Kielcach

Widzowie i dziennikarze byli innego zdania niż politycy prawicy i za najlepsze przedstawienie mijającego sezonu w teatrze im. Żeromskiego w Kielcach uznali sztukę „Ale z naszymi umarłymi". Jej twórcy otrzymali też niespodziankę od „Wyborczej".

Tegoroczny, jubileuszowy 30. Plebiscyt "O Dziką Różę" był dla widzów kieleckiego Teatru im. Żeromskiego wyjątkowy z kilku powodów. Po pierwsze nagrodzeni zostali ulubieni aktorzy i twórcy spektakli z dwóch sezonów – 2021/2022 oraz 2019/2020, czyli z okresu pandemii, kiedy nie można było zorganizować plebiscytu . Po drugie w tym roku wręczona została rekordowa liczba statuetek Dzikich Róż, bo aż 10, a dwoje aktorów zgarnęło statuetki dla najlepszych w obu sezonach.

Sztuka posła oburza, publiczność zagłosowała inaczej

Nad galą mocno wyczuwalne były też kontrowersje wokół sztuki „Ale z naszymi umarłymi" na podstawie powieści Jacka Dehnela w reżyserii Marcina Libera. Przedstawienie oburzyło część prawicy, a poseł Solidarnej Polski Mariusz Gosek wręcz domagał się odwołania ze stanowiska Michała Kotańskiego, dyrektora Teatru Żeromskiego. Dopatrzył się w niej obrazy pamięci ofiar katastrofy smoleńskiej, chociaż sztuki nie widział.

Potem spektakl zdjęto z afisza, a Kotański sugerował, że to efekt nacisków ze strony wiceminister sportu Anny Krupki oraz wiceministra spraw zagranicznych Piotra Wawrzyka. Efekt był oczywiście odwrotny do zamierzonego - na dwóch spektaklach, gdy sztukę przypominano w ramach plebiscytu, zabrakło miejsc na widowni, chociaż widzowie siedzieli nawet na poduszkach.

Gdy doszło do głosowania publiczności, "Ale z naszymi umarłymi" zdecydowanie wygrało, zdobywając niemal dwa razy więcej głosów niż następny w kolejności "Prezent urodzinowy". Co więcej, również zdaniem dziennikarzy "Ale z naszymi umarłymi..." było najlepszym spektaklem.

Nagrodę publiczności dla najlepszego spektaklu wręczał Bogdan Białek, założyciel miesięcznika "Charaktery", który zaczął od komplementowania dyrektora teatru Michała Kotańskiego i zespołu który stworzył. Gdy wchodził Marcin Liber, reżyser "Umarłych...", Białek mówił. - Jak mawiał sceniczny premier z tego spektaklu "możemy nareszcie się nie bać". Jeżeli to mówi premier, nawet teatralny premier, to chyba coś w tym jest - mówił Białek.

Liber zaprosił na scenę cały zespół spektaklu. - Dzięki temu zespołowi jest on tym, czym jest. To szczególnie ważne, bo wiemy, że przedstawienie które zrobiliśmy jest kontrowersyjne i nie wszyscy chcą żebyśmy to przedstawienie grali. Ale jeśli publiczność głosuje, to znaczy, że publiczność chce, bu było to kontynuowane - mówi Marcin Liber.

... puchar bez patronatu ministerstw i nagroda dla Bartłomieja Cabaja

Również "Gazeta Wyborcza" przyznała twórcom tego spektaklu "Puchar za zajęcie I miejsca" w nawiązaniu do cytatu z "Misia". Zastrzegliśmy przy tym, że nagroda jest przyznana "bez patronatu Ministerstw Sportu oraz Spraw Zagranicznych", a wręczyliśmy zaskoczonemu Bartłomiejowi Cabajowi, który gra w tym spektaklu. Cabaj zdobył bowiem tradycyjnie przyznawaną nagrodę "Gazety Wyborczej" dla najlepszego aktora i jest ważną, charakterystyczną postacią, również w tej sztuce.

Podczas gali wątek "Ale z naszymi umarłymi" pojawiał się co chwilę. Nawet Przemysław Predygier, dyrektor TVP Kielce żartował, że najlepszym lekarstwem na "zombiaki" jest nalewka czosnkowa, którą podarował dyrektorowi teatru.

Nagrody za sezon 2021/2022

W mijającym sezonie artystycznym oprócz "Ale z naszymi umarłymi..." w rywalizacji brayo udział jeszcze cztery przedstawienia: „Ludwig" według tekstu i w reżyserii Jana Jelińskiego, "Zaraza" w oparciu o „Dżumę" Alberta Camusa w reżyserii Uny Thorleifsdottir, „Prezent urodzinowy" Robina Hawdona w reżyserii Jerzego Bończaka oraz „Król mięsopust" Jarosława Marka Rymkiewicza w reżyserii Jerzego Bończaka i Michała Kotańskiego.

Zdaniem publiczności pierwsze miejsce przypadło wspomnianemu "'Ale z naszymi umarłymi", drugie zdobyła sztuka "Prezent urodzinowy", a trzecie - "Zaraza".

fot. Krzysztof Bieliński

"Drogie panie trzydzieści plus, dojrzałość jest w cenie"

Zdaniem publiczności, najlepszą aktorką w sezonie 2021/2022 okazała się Joanna Kasperek, drugie miejsce zajęła Beata Przeniczna, a trzecie ex aequo - Anna Antoniewicz i Dagna Dywicka.

Joanna Kasperek nie kryła wzruszenie, szczególnie, że na scenę po wyróżnienie w niedzielę wchodziła nie raz. - Tak sobie pomyślałam, że żyjemy w czasach, gdzie promowana w ogóle jest młodość. Wszędzie na reklamach, bilbordach widzimy piękne, młode, uśmiechnięte aktorki. Tym bardzie jest to dla mnie ważne. Drogie panie "trzydzieści plus", wierzę w nas, nie poddajmy się, dojrzałość jest w cenie - mówiła aktorka. i dostała bardzo gorące oklaski.

Nagroda dla najlepszego aktora powędrowała do Dawida Żłobińskiego, drugie miejsce zdobył Jacek Mąka, a trzecie - Bartłomiej Cabaj.

Nagrodę dziennikarzy dla najlepszego aktora w sezonie 2021/2022 zdobył Jacek Mąka.
Nagrody za sezon 2019/2020

W sezonie 2019/2020 w rywalizacji brało udział sześć przedstawień: „Opowieści z Narnii..." (adaptacja Radosław Paczocha, reżyseria Gabriel Gietzky), „Och, te duchy!" (Eduardo De Filippo, reżyseria Dan Jemmett), „Schwarzcharakterki" (Martyna Wawrzyniak, reżyseria Remigiusz Brzyk), „Wiśniowy sad" (Antoni Czechow, reżyseria Krzysztof Rekowski), „Wiosenna bujność traw" (tekst i reżyseria Michał Siegoczyński) oraz „Hańba" inspirowana powieścią Johna Maxwella Coetzeego, w reżyserii Macieja Podstawnego.

Nagrodzony "Wiśniowy sad" oraz... ponownie Joanna Kasperek i Dawid Żłobiński

Głosami publiczności za najlepszy spektakl sezonu 2019/2020 uznano "Wiśniowy sad" w reżyserii Krzysztofa Rekowskiego. Drugie miejsce zdobyła „Wiosenna bujność traw" , a trzecie - „Och, te duchy!".

Najpopularniejszą aktorką, zdaniem publiczności, została znów Joanna Kasperek, drugie miejsce przypadło Ewelinie Gronowskiej, a trzecie - Annie Antoniewicz.

Spośród aktorów widzowie najwyżej ocenili, tak jak w sezonie 2021/2022, Dawida Żłobińskiego. Na drugim miejscu jest Bartłomiej Cabaj, a na trzecim - Andrzej Plata.

Zdaniem dziennikarzy najlepszym spektaklem w sezonie 2019/2020 były "Opowieści z Narnii", a najlepszą aktorką - Ewelina Gronowska.

Na zakończenie gali rozstrzygnięto konkurs na hasło promujące plebiscyt "O Dziką różę". Nagrody po 4 tys. zł otrzymała Aleksandra Dzwonnik za hasło "Poczuj ukłucie sztuką" oraz Monika Michalczewska za hasło "Dzika różą krew mą wzburza".

Marcin Sztandera
Gazeta Wyborcza Kielce
4 lipca 2022

Książka tygodnia

Czas zdrajców
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Marek Krajewski

Trailer tygodnia