Wzrusza i zachwyca czeska opowieść życia

„Piekło i Raj" - aut. Jaromir Nohavica - reż. Krzysztof Prus – Teatr Rozrywki w Chorzowie – 05.11.2023 r.

„Piekło i Raj" to spektakl muzyczny złożony z piosenek Jaromira Nohavicy. Jest to czeski kompozytor i poeta, który występuje już od 40 lat. Uprawia wolny zawód, nie posiada wykształcenia muzycznego, jest samoukiem. Jego piosenki mają bardzo różny charakter, jednak najważniejszym aspektem wszystkich utworów są emocje.

Everyman jest to główna postać w opowieści, w której Anioł, Diabeł i Śmierć toczą walkę nad duszą człowieka. Każde z nich stara się pomóc bohaterowi odkryć to, co w życiu naprawdę jest ważne. Wśród aktorów na pierwszy plan wyłania się postać Diabła granego przez Kamila Franczaka oraz postać Anioła granego przez Martę Tadla.

Kamil Franczak to wokalista, prezenter oraz autor tekstów. Nie posiada formalnego wykształcenia, jednak cechuje się on dobrym warsztatem wokalnym, a także niebywałą grą aktorską. Wcielając się w rolę Diabła w doskonały sposób operuje mimiką, a także gestykulacją oraz mową ciała. Z jednej strony nonszalancki, a z drugiej ciekawski i prowokujący.

Marta Tadla to absolwentka Studium dla Aktorów Lalkarzy w Będzinie. Współpracę z Teatrem Rozrywki rozpoczęła w 1995 r. W roli Anioła wykazuje się dobrym warsztatem wokalnym, jak również swoistą lekkością w śpiewie. Razem z Kamilem Franczakiem tworzą harmonię w śpiewie, której każdy musi posłuchać

Zaraz po obsadzie aktorskiej na uwagę zasługuje orkiestra, pod kierownictwem muzycznym Radosława Michalika. Absolwent Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Akordeonista, pianista i wokalista. W Teatrze Rozrywki pełni również rolę korepetytora.
Muzyka w spektaklu pełni najważniejszą rolę, nie stanowi jedynie dodatku do reszty. Wzrusza, jest mroczna i sensualna. Warto zwrócić więc uwagę na doskonały wykon orkiestry, gdzie usłyszymy zarówno nastrojową gitarę, jak również sensualne skrzypce.

Kolejnymi aspektami tworzącymi spektakl są scenografia i kostiumografia (Marek Mikulski i Maciej Mikulski). Sceneria w trakcie przedstawienia odpowiada nastrojowi, jaki przejawia się w muzyce. Na zmianę przeplata się dekoracja przedstawiająca bar oraz łóżko przypominające te szpitalne. Jest więc melancholijnie, a całość scenerii wydaje się być pogrążona w mroku.

Kostiumografia odpowiada z kolei granym postacią. Diabeł, który pojawia się w pelerynie i Anioł, który przez całość spektaklu ubrany jest w białą koronkową bluzkę.

Za całość odpowiada oczywiście reżyser Krzysztof Prus. Absolwent polonistyki z teatrologią na Uniwersytecie Jagiellońskim, a także wydziału reżyserii dramatu krakowskiej PWST. Jego praca koncentruje się wokół poszukiwania prawdy. Sięga zazwyczaj po dramaturgię romantyczną, a także współczesną.

W tej recenzji konieczne wydaje się zwrócenie uwagi na to co poza sceną. Każdy kto ma ochotę może po zakończonym spektaklu porozmawiać z częścią obsady. Kamil Franczak i Marta Tadla to aktorzy nie tylko o dobrych umiejętnościach artystycznych, ale i osoby z przyjazną osobowością i otwartością na drugiego człowieka. Za kulisami można najwięcej dowiedzieć się o tym jak publiczność odbiera przedstawienie, a w tym przypadku nie zabrakło łez wzruszenia i niezliczonych słów wdzięczności dla aktorów, a także ze strony aktorów.

Czas Dnia Wszystkich Świętych to zdecydowanie dobry moment na obejrzenie takiego spektaklu. A tak naprawdę każdy dzień jest dobry, aby zawitać do teatru i przekonać się, czy taka sztuka nam odpowiada. Myślę, że powiem to w imieniu wielu osób: Teatrze Rozrywki prosimy więcej!

 

Anna Wypychaj
Dziennik Teatralny Górny Śląsk
16 listopada 2023

Książka tygodnia

Utalentowani jak Nardelli
Sekcja Krytyków Teatralnych ZASP
red.: Anita Nowak, Krystyna Piaseczna, Piotr Rudzki

Trailer tygodnia