Zabawa w gre słów i rytm powtórzeń

"Silny wiatr. Poemat sceniczny" (Sterk vind. Eit scenisk dikt) - aut. Jon Fosse - reż. Andrzej Dopierała - Teatr bez Sceny w Katowicach

Mężczyzna próbuje wrócić do domu, który opuścił. Dom i jego Kobieta wyglądają inaczej niż pamięta. Na dodatek pojawia się Młody Mężczyzna, który zajął jego miejsce. Mieszkanie jest na 14 piętrze. Wieje silny wiatr, który otwiera okna. Oczy.

Wszystko dzieje się w „okamgnieniu". Jedno „mrug czy mryg" obraca cały świat na nice. Z podróży wraca do domu Mężczyzna. Do domu, który jest już innym domem. Podczas jego nieobecności Kobieta zmieniła mieszkanie na inne.

Albo może tylko tak mu się wydaje? Gdzie jest ich dziecko? – myśli, i zaraz: „Albo dziecko nic nie znaczy / Albo dziecko znaczy wszystko". Z Kobietą, którą kocha, mieszka Młody Mężczyzna. Zachowują się tak, jakby niczyja obecność nie zakłócała ich intymności. Nie zauważają Mężczyzny, choć ten uparcie stara się odzyskać swoje terytorium.

A może go tam wcale nie ma? Może ich nie ma? Co jest rzeczywistością, a co myślą? Jeśli to, co się wydaje, jest rzeczywistością, to kto ma odejść, a kto zostać? Bawiący się grą słów i rytmem powtórzeń dramat Fossego jest w istocie impresją poetycką. „Jeśli niektórzy uważają taki język za zbyt niekonwencjonalny, muszę im wyznać: inaczej nie mogę" – mówi autor, wybierając na motto cytat z Hölderlina.

Nic nie jest pewne oprócz... wielkiej niepewności. Zagubienia, lęku i bólu, których metaforą jest wiejący złowróżbnie z coraz większą siłą wiatr. Wdziera się przez okno – niedomknięte, potem otwarte na oścież, by wreszcie wyrwać je z framugą, pozostawiając pusty oczodół.

Oko – Okno – początek i koniec...?
__
Materiał ADiTu

(-)
Teatr Bez Sceny w Katowicach
6 listopada 2024

Książka tygodnia

Aurora. Nagroda Dramaturgiczna Miasta Bydgoszczy. Sztuki finałowe 2024
Teatr Polski w Bydgoszczy
red. Davit Gabunia, Julia Holewińska, Agnieszka Piotrowska

Trailer tygodnia

„Tupot Poetycki" - w B...
Zuzanna Szmidt
Zuzanna Szmidt - urodzona w Warszawie...