Ziemska pustynia

"Mały książę. Końcówka" - reż. Adam Nalepa - Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej w Gdyni

Reżyser Teatru Wybrzeże w Gdańsku Adam Nalepa wraz tamtejszym dramaturgiem Jakubem Roszkowskim spojrzeli na filozoficzny traktat Saint-Exupéry'ego przez pryzmat rozliczenia z życiem. Odeszli daleko od klasycznego odczytania "Małego Księcia". Zrywając z oryginałem, a tym samym z ukłonem w stronę dziecięcej widowni, nie dokonali świętokradztwa, a jedynie zaproponowali swoją autorską wizję wizyty na asteroidzie B612.

Na scenie wypełnionej po brzegi piachem znajduje się szpitalne łóżko, na którym spoczywa schorowany starzec. Zawieszony między jawą a snem, wspomina błędy młodości i niespełnione marzenia. Głównie te dotyczące miłości i bliskości z drugim człowiekiem.

Przejmująco wypada Aleksander Skowroński, gdy resztkami sił manifestuje swoją złość i nienawiści do świata. To ostatnie podrygi seniora rodu, który niczym władca absolutny eliminuje wszystkich ze swojego otoczenia. Woli pogrążony w bólu samotnie spoglądać w gwiazdy. Trudno nie zauważyć, że są to jednak tylko pozory. W tej samotni budzi się w nim odrobina czułości, i jak za dobrych czasów, z sympatią potrafi spojrzeć na małego chłopca, swoje alter ego (znakomity aktorsko dziewięcioletni Artur Blanik), czy piękną kobietę - miłość z dawnych lat (Renia Gosławska). Na chwilę górę biorą wspomnienia i tęsknota za młodością.

Szybko powraca jednak szara rzeczywistość spod znaku pieluchomajtek i szpitalnej kaczki. Tu nie ma miejsca na baobaby, lisa i różę. I pomimo, że jak na życzenie, każdy śpiewa mu piosenkę, w uszach słychać przede wszystkim tykanie zegara, który przybliża starca do końca.

Zrealizowane na scenie kameralnej Teatru Muzycznego w Gdyni przedstawienie "Mały Książę. Końcówka" swobodnie czerpie z oryginału, do którego dopisane zostały spore fragmenty tekstu. Zabieg wydawałoby się karkołomny, zakończył się sukcesem. Całość nie straciła bowiem swojego magicznego znaczenia i charakteru, zyskała za to dodatkowe sensy. Adam Nalepa stworzył przejmujący traktat o miłości i samotności na ziemskiej pustyni.

Piotr Sobierski
Miesięcznik "Teatr"
22 kwietnia 2016

Książka tygodnia

Paragon
Wydawnictwo Mamiko
Justyna Nawrocka

Trailer tygodnia