Ziemska pustynia

"Mały książę. Końcówka" - reż. Adam Nalepa - Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej w Gdyni

Reżyser Teatru Wybrzeże w Gdańsku Adam Nalepa wraz tamtejszym dramaturgiem Jakubem Roszkowskim spojrzeli na filozoficzny traktat Saint-Exupéry'ego przez pryzmat rozliczenia z życiem. Odeszli daleko od klasycznego odczytania "Małego Księcia". Zrywając z oryginałem, a tym samym z ukłonem w stronę dziecięcej widowni, nie dokonali świętokradztwa, a jedynie zaproponowali swoją autorską wizję wizyty na asteroidzie B612.

Na scenie wypełnionej po brzegi piachem znajduje się szpitalne łóżko, na którym spoczywa schorowany starzec. Zawieszony między jawą a snem, wspomina błędy młodości i niespełnione marzenia. Głównie te dotyczące miłości i bliskości z drugim człowiekiem.

Przejmująco wypada Aleksander Skowroński, gdy resztkami sił manifestuje swoją złość i nienawiści do świata. To ostatnie podrygi seniora rodu, który niczym władca absolutny eliminuje wszystkich ze swojego otoczenia. Woli pogrążony w bólu samotnie spoglądać w gwiazdy. Trudno nie zauważyć, że są to jednak tylko pozory. W tej samotni budzi się w nim odrobina czułości, i jak za dobrych czasów, z sympatią potrafi spojrzeć na małego chłopca, swoje alter ego (znakomity aktorsko dziewięcioletni Artur Blanik), czy piękną kobietę - miłość z dawnych lat (Renia Gosławska). Na chwilę górę biorą wspomnienia i tęsknota za młodością.

Szybko powraca jednak szara rzeczywistość spod znaku pieluchomajtek i szpitalnej kaczki. Tu nie ma miejsca na baobaby, lisa i różę. I pomimo, że jak na życzenie, każdy śpiewa mu piosenkę, w uszach słychać przede wszystkim tykanie zegara, który przybliża starca do końca.

Zrealizowane na scenie kameralnej Teatru Muzycznego w Gdyni przedstawienie "Mały Książę. Końcówka" swobodnie czerpie z oryginału, do którego dopisane zostały spore fragmenty tekstu. Zabieg wydawałoby się karkołomny, zakończył się sukcesem. Całość nie straciła bowiem swojego magicznego znaczenia i charakteru, zyskała za to dodatkowe sensy. Adam Nalepa stworzył przejmujący traktat o miłości i samotności na ziemskiej pustyni.

Piotr Sobierski
Miesięcznik "Teatr"
22 kwietnia 2016

Książka tygodnia

Trening fizyczny aktora. Od działań indywidualnych do zespołu
Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT
Rodowicz Tomasz, Jabłońska Małgorzata, Toneva Elina

Trailer tygodnia