Festiwal żeńskich głosów
Osiem koncertów, na których zabrzmią dzieła m.in. Pergolesiego, Vivaldiego, Scarlattiego, Bacha, Haendla w wykonaniu europejskich gwiazd - tak zapowiada się 9. Festiwal Misteria Paschalia, który rozpoczął się wczoraj w Krakowie.Na wczorajszą inaugurację przygotowano polskie prawykonanie oratorium "La Fenice sul rogo, ovvero la morte di S. Giuseppe" Giovanniego Bat-tisty Pergolesiego, w interpretacji znanego włoskiego zespołu Europa Galante prowadzonego przez Fabia Biondiego.
- Ten utwór Pergolesiego jest znany od dawna. Już w 1954 roku został od włączony do spisu dzieł wszystkich kompozytora - mówił przed koncertem Fabio Biondi. - To jedyny rękopis Pergolesiego pisany jego ręką. Autentyczność tego manuskryptu była 30 lat temu podawana w wątpliwość. A wszystko dlatego, że Pergolesi był najczęściej podrabianym kompozytorem w XVIII wieku. Naukowcy jednak rozwiali wątpliwości co do tego oratorium - podkreślał.
Oratorium Pergolesiego jest przykładem szkoły neapolitańskiej, zaś dziś na festiwalowej estradzie zabrzmi oratorium Vivaldiego "Juditha triumphans" w wykonaniu zespołu Ac-cademia Bizantina i Ottavia Dantone, będące świadectwem weneckiego stylu kompozytorskiego. - Te dwa utwory powstały mniej więcej w tym samym czasie - tłumaczył Fabio Biondi. - Słuchając ich, możemy zobaczyć, jaka rewolucja zachodzi w muzyce; możemy doświadczyć dzieł z dwóch różnych biegunów. Styl neapolitański jest postępowy, a jego śpiew zmysłowy, melodyjny. Zaś styl wenecki jest wierny tradycji - podkreśla.
Głównym akcentem tegorocznego festiwalu, jak zaznaczył Filip Berkowicz, dyrektor imprezy, są dwa oratoria, których bohaterką jest biblijna Judyta. Poza "Juditha triumphans" Antonia Vivaldiego zabrzmi jeszcze "La Giuditta" Alessandra Scarlattiego w interpretacji La Venexiana i Claudia Caviny.
- Ten festiwal daje nam możliwość, by przekonać się, jak bogaty był język muzyki Europy XVIII wieku - tłumaczył Fabio Biondi. I rzeczywiście podczas festiwalu zostanie jeszcze wykonana w Wielki Piątek "Pasja wg św. Mateusza" Jana Sebastiana Bacha w interpretacji Marka Minkowskiego i jego zespołu Les Musiciens du Louvre Grenoble, a także w kaplicy św. Kingi w Kopalni Soli w Wieliczce projekt "Crux" przedstawiający muzykę średniowiecza, przygotowany przez debiutujący na festiwalu Ensemble Peregrina. Jak zwykle Wielka Środa będzie należała do Jordi Savalla, który tym razem zaprezentuje ze swoimi zespołami Hesperion XXI i La Capella Reial de Catalunya muzykę dynastii Borgia. Na finał festiwalu, w święta, zabrzmią arie i koncerty Haendla i Vivaldiego.
Tegoroczny festiwal został nazwany festiwalem żeńskich głosów. Trudno się dziwić, bowiem wystąpią doskonałe śpiewaczki, takie jak m.in.: Marina de Liso, Vivica Genaux, Jose Maria Lo Monaco, Delphine Galou, Roberta Mameli, Marta Fumagalli, Nathalie Stutzmann, Simone Kermes i Julia Lezhneva.
Agnieszka Malatynska-Stankiewicz
Dziennik Polski online
4 kwietnia 2012