Monumentalny spektakl operowy

Opera Śląska w Bytomiu zaprasza 3 lutego na dramat muzyczny w 4 aktach - "Borys Godunow" w reżyserii Wiesława Ochmana.

Twórca "Borysa Godunowa" Modest Musurgski, to w historii muzyki postać wyjątkowa. Przykuwający mocą samorodnego kompozytorskiego talentu geniusz-nowator, a jednocześnie człowiek prawdziwie tragiczny. Żył niespełna 43 lata, jednak to, co stworzył wywarło ogromny wpływ nie tylko na muzykę Rosji. Claude Debussy napisał: "On jest i pozostanie jedynym twórcą dalekim od szablonów i oschłych formuł. Nigdy wrażliwość artysty nie wyraziła się równie prostymi środkami-ma się wrażenie sztuki tworzonej przez jakiegoś dzikusa, który idąc tropem swej wrażliwości na każdym kroku odkrywa muzykę." Słowa te można odnieść bezsprzecznie w pierwszym rzędzie do "Borysa Godunowa", jednego z największych i najbardziej oryginalnych dzieł w całej literaturze operowej. Ten monumentalny fresk historyczny o posępnej głębi, przykuwający zbiorowością scen zbiorowych, pojawia się jednak na scenach poza Rosją dość rzadko. "Borys Godunow" stawia ogromne wymagania wykonawcze ze względu na obsadę, skład solistów, liczne sceny zbiorowe i wystawną oprawę. Także na scenach polskich, poczynając od pierwszej realizacji "Borysa Godunowa" we Lwowie w roku 1912, można się doliczyć łącznie 10 premier, aż po ostatnią w Teatrze Wielkim w Poznaniu z Romualdem Tesarowiczem w partii tytułowej. Opera Śląska może się jednak poszczycić wybitnymi kreatorami Borysa Godunowa, skoro pierwszym odtwórcą tej porywającej roli był sam Adam Didur, wówczas gwiazdor Metropolitan Opera, jeden z największych basów wszechczasów, który w roku 1945 powołał do życia właśnie Operę Śląską. Wprowadzenie do repertuaru "Borysa Godunowa" trzeba uznać za jedną z najbardziej ambitnych i odpowiedzialnych zadań w całej historii śląskiej sceny operowej. Realizacji tej podjął się jako inscenizator i reżyser Wiesław Ochman, który wielokrotnie kreował dwie tenorowe partie tego dzieła Dymitra Samozwańca i Kniazia Szujskiego - na czołowych scenach świata. Kierownictwo muzyczne sprawuje dyrektor Opery Śląskiej i jej pierwszy dyrygent – Tadeusz Serafin. Autorem scenografii jest profesor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie – Allan Rzepka. Choreografię opracował Jarosław Świtała. Przygotowaniem chórów, które mają tu niezwykle odpowiedzialną rolę, zajęła się Anna Tarnowska. Współpraca muzyczna –Antoni Duda, który także wraz z korepetytorami Larysą Chaban i Haliną Mansarlińską, przygotował solistów. Śląska premiera "Borysa Godunowa" odbyła się w oryginalnej wersji językowej z pewnymi jednak innowacjami, mianowicie sceny, które dzieją się w Polsce - w Sandomierzu, śpiewane są po polsku. Spektakl zrealizowany z niezwykłym rozmachem inscenizacyjnym, w przepięknych, bogatych kostiumach, z rewelacyjną muzyką i znakomitą obsadą! Opera Śląska w Bytomiu Modest Musorgski "Borys Godunow" - dramat muzyczny w 4 aktach spektakl w 2 częściach Libretto: Libretto kompozytora na podstawie dramatu Aleksandra Puszkina "Borys Godunow" i "Historii państwa rosyjskiego" Nikołaja M. Karamzina. Wersja partytury opracowana przez Dymitra Szostakowicza. Spektakl w języku oryginału sceny w Sandomierzu - tekst polski. Przekład: Joanna Kulimowa Inscenizacja i reżyseria: Wiesław Ochman Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Serafin Dekoracje i kostiumy: Allan Rzepka Kierownictwo chóru: Anna Tarnowska Choreografia: Jarosław Świtała Obsada: Bogdan Kurowski (Borys), Maciej Komandera (Grigorij), Dariusz Konieczek (Pimen), Włodzimierz Skalski (Szczełkałow), Renata Dobosz (Maryna) i inni Soliści, chór, orkiestra oraz balet pod batutą Tadeusza Serafina Premiera w Operze Śląskiej: 5 czerwca 2004r.

Grażyna Konieczna
Materiały Teatru
24 stycznia 2008