Program V Letniego Festiwalu Małych Form

Program V-go Letniego Festiwalu Małych Form Teatralnych 1 - 17 sierpnia 2008

01.08 - Przemysław Branny - recital 02.08 -Raj Eskimosów - Audiencja III - nowy Teatr w Słupsku 03.08 - Nienawidzę - Marcin Kwaśny - monodram - Klub Le Madame Warszawa 07.08 - Moja mama Janis - Teatr Roma Warszawa- spektakl muzyczny 08.08 - Utwór sentymentalny na czterech aktorów - Teatr Montownia Warszawa - spektakl 09.08 - Kamienie w kieszeniach - Teatr Montownia Warszawa- spektakl 10.08 - Kobiety w sytuacji krytycznej- Teatr Polonia Warszawa- spektakl 14.08 - Obce kraje - Basia Stępniak - Wilk - recital 15.08 - Białe drzwi - Tatiana Sosna - Sarno - monodram 16.08 -Piaskownica - Anna Guzik i Tomasz Drabek - Teatr Polski Bielsko Biała - spektakl 17.08 - Latający Cyrk Monty Pythona - Teatr Dramatyczny Białystok - spektakl kabaretowy - dla dorosłych 01.08 - Przemysław Branny - recital Przemysław Branny - recital Zespół w składzie: Wojciech Marcinowski - skrzypce, Jerzy Kluzowicz - instrumenty klawiszowe, Marek Olma - perkusja, Wiesław Murzański - kontrabas Recital Przemysława Brannego - aktora i piosenkarza- składa się z najpiękniejszych polskich piosenek o miłości. Kompozycje m.in. Zygmunta Koniecznego, Andrzeja Zarzyckiego czy Ewy Korneckiej wprowadzają nas w świat muzyki z przedwojennych filmów, najsłynniejszych piosenek z niezapomnianych polskich kabaretów. Aktor przypomina nam również piosenki wybitnych polskich artystów, którzy niedawno od nas odeszli. 02.08 "Audiencja III czyli Raj Eskimosów" Bogusław Schaeffera Reżyseria: Bogusław Semotiuk Muzyka: Michał Cellmar Obsada: Katarzyna Michalska, Marcel Wiercichowski Raj Eskimosów czyli Audiencja III składa się z krótkich scen, w których kontakt między mężczyzną, a kobietą rozgrywa się na różnych płaszczyznach. Każda scena ma odrębny temat, ale wszystkie są pełne humoru, prawd życiowych, filozofii. Błyskotliwie zmieniają się grane przez aktorów postaci. Mężczyzna gra kompozytora, pisarza, aktora, poetę, pedagoga, a kobieta: uczennice, gospodynię, intelektualistkę, aktorkę, damę. Miedzy Nim, a Nią powstaje szereg relacji, obie postaci to górują nad partnerem, to ulegają mu prowadząc ze sobą walkę, w której jednak konflikty szybko są zażegnywane, bo przecież obie strony grają "teatr". Fantastyczna improwizacja aktorska w wykonaniu Katarzyna Michalskiej i Marcela Wiercichowskiego gwarantuje teatralną przygodę. 03.08 - Nienawidzę - Marcin Kwaśny - monodram Marek Koterski Reżyseria: Łukasz Palkowski Obsada: Marcin Kwaśny Barwne dialogi monodramu Nienawidzę, znane zresztą częściowo z ekranowych hitów autora scenariusza (Nic śmiesznego, Dzień Świra), nabierają szczególnej mocy dzięki żywej interakcji z aktorem. Można się więc pośmiać z groteskowych sytuacji, można oburzyć na życiową postawę, załamać taką postawa i poszukać jej w sobie samym. Monodram jest sceniczną kontynuacją analizy polskiego inteligenta, który swoją wrażliwość zamienił na frustrację, i który zastyga w ciągłym narzekaniu, marnując energię potrzebna do zmiany. Tyle, że tym razem, Miauaczyński dostał twarz Marcina Kwaśnego. 07.08 - Moja mama Janis - Teatr Roma Warszawa- spektakl muzyczny Opieka reżyserska: Redbad Klynstra Scenografia i kostiumy: Joanna Kaczyńska Obsada: Jolanta Litwin - Sarzyńska, zespół muzyczny - Tomasz Mackiewicz - klawisze, Marcin Słomiński/Seweryn Narożny, Jan Pęczak - gitara solowa, Jan Witaszek - gitara basowa, Tomasz Bielecki - harmonijka ustna To bardzo osobiste, momentami tragiczne i do bólu szczere wyznania, a przy okazji portret współczesnej kobiety. Ten spektakl próbuje się zmierzyć z muzyką Janis Joplin... i z realizacją marzeń. W spektaklu można usłyszeć 16 utworów Janis Joplin po raz pierwszy przetłumaczonych na język polski przez Maciejkę Mazan oraz Daniela Wyszogrodzkiego. 08.08 - Utwór sentymentalny na czterech aktorów - Teatr Montownia Warszawa Scenariusz: Piotr Cieplak i Teatr Montownia Reżyseria: Piotr Cieplak Scenografia i kostiumy: Paulina Czernek Muzyka: SzaZa (Szamburski/Zakrocki) Obsada: Adam Krawczuk, Marcin Perchuć, Rafał Rutkowski, Maciej Wierzbicki Tytułowych czterech panów mnóstwo dzieli, każdy ma swój odrębny świat zewnętrzny i wewnętrzny. Nie znają się. Ale gdzieś w pewnych momentach i miejscach stykają się, mają "punkty wspólne". Widzimy ich codzienną rutynę, śmieszne czasami nawyki, lęki. W pewnym momencie w życiu każdego z nich następuje przemiana. Historie zostaną opowiedziane bez słów - za pomocą ciała, gestu oraz kartonu, sznurka, bambusowych drążków i oczywiście muzyki. Świat stworzony na scenie to papierowa rzeczywistość ze snu, bez komputerów, nowoczesnej techniki, ale niemniej skomplikowana i zaskakująca precyzyjną strukturą oraz? precyzją puszczonej w ruch maszynerii teatralnej. 09.08 - Kamienie w kieszeniach - Teatr Montownia Warszawa Marie Jones Reżyseria: Krzysztof Stelmaszyk Tłumaczenie: Anna Wołek, Krystyna Podleska Muzyka: Jan Duszyński Obsada: Rafał Rutkowski, Maciej Wierzbicki "Kamienie w kieszeniach", komedia irlandzkiej pisarki Marie Jones, podbiła publiczność i zachwyciła krytyków. Odniosła międzynarodowy sukces, zdobywając wiele prestiżowych nagród, m.in. nagrodę teatralną Irish Times/ESB dla najlepszej sztuki, otrzymała też trzy nominacje do Tony Award w 2001 roku. Akcja sztuki rozgrywa się w małej irlandzkiej wiosce. Pewnego dnia przybywa tam ekipa z Hollywood, aby kręcić film z udziałem miejscowych statystów. To wydarzenie odegra niebagatelną rolę w życiu niejednego z nich. Tragedia uzależnionego od narkotyków nastolatka zderzona jest z niepoprawnym optymizmem statystów Charliego i Jake'a, którzy dostrzegają szansę na realizację swoich śmiałych marzeń. "Kamienie w kieszeniach" są więc nie tylko trafnym oddaniem realiów planu filmowego, ale również opowieścią o zderzeniu sławnych i bogatych z "plebsem", oraz o tym, jak bycie twórczym pomaga przezwyciężać własne słabości, kompleksy i lęki. W zamyśle pisarki w komedii występuje tylko dwóch aktorów (Rafał Rutkowski i Maciej Wierzbicki), którzy odgrywają kilkanaście postaci, m.in. amerykańską gwiazdę filmową czy zblazowanego reżysera. Aktorzy występują bez rekwizytów, na niemal zupełnie pustej scenie. Konwencja gry przypomina komedię dell'arte, przefiltrowaną jednak przez współczesność. Reżyserem spektaklu jest debiutujący w tej roli aktor Krzysztof Stelmaszyk. 10.08 - Kobiety w sytuacji krytycznej Joanna Murray - Smith Tłumaczenie: Elżbieta Woźniak Reżyseria: Krystyna Janda Kostiumy: Dorota Roqueplo Muzyka i opracowanie piosenek: Janusz Bogacki Obsada: Dorota Pomykała, Joanna Pokojska, Małgorzata Zajączkowska, Maria Seweryn, Lidia Stanisławska oraz Janusz Bogacki Przyszła panna młoda, wyczerpana młoda matka, samotna wdowa, porzucona przez męża zapalczywa hodowczyni kaktusów i piosenkarka?jak często w życiu bywa, tak i tu wszystko wychodzi na opak: panna młoda tuż przed wygłoszeniem małżeńskiej przysięgi próbuje sama siebie przekonać, że kocha przyszłego męża. Im dalej w las tym wyraźniej widać, że bohaterka ani trochę nie wie czego chce. Wychodzi za mąż, bo tak wypada, bo już zamówiono dania na przyjęcia i wybrano bukiety kwiatów. Ze zdumieniem odkrywa, że nawet zapach przyszłego męża ją drażni. Nie rozumie tylko czemu nie dostrzegała tego wcześniej 14.08 - Obce kraje - Basia Stępniak - Wilk - recital Słowa: Basia Stępniak-Wilk Muzyka: Basia Stępniak-Wilk, Aleksander Brzeziński, Marcin Partyka Obsada: Basia Stępniak-Wilk, zespół muzyczny - Paweł Solecki - fagot, Michał Błaszak - kontrabas, Marek gazela - fortepian, Krzysztof Cyran - gitara Recital "Obce kraje", promujący najnowszą płytę Basi Stępniak-Wilk, to spotkanie z piosenką, w której najważniejszy jest tekst i żadne słowo nie znalazło się w nim bez przyczyny. Jednak obok nierzadko gorzkich refleksji pojawiają się utwory dowcipne czy ironiczne - to niewątpliwie efekt współpracy Basi z krakowskimi scenami kabaretowymi (Loch Camelot, Piwnica pod Baranami, Zielone Szkiełko). Do tego znakomici muzycy i atrakcyjne instrumentarium: brzmienie gitary, kontrabasu i fagotu interesująco kontrastuje z krystalicznym, jasnym głosem śpiewającej poetki. Basia Stępniak-Wilk to jedna z najwybitniejszych polskich śpiewających autorek. Obserwatorom konkursów znana jest z licznych laurów (m.in. I miejsce Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie, Grand Prix im. Jonasza Kofty Ogólnopolskiego Przeglądu Piosenki Autorskiej OPPA w Warszawie), zaś kolekcjonerom - z uroczej i niezwykle pięknie wydanej pierwszej autorskiej płyty "O obrotach". Wielbicielom zjawisk niezwykłych Basia kojarzyć się będzie z działaniami literackiej Grupy Apokryficznej, a prawie wszystkim - z obecną w eterze "Bombonierką". Śpiewana wraz z Grzegorzem Turnauem piosenka zajmowała pierwsze miejsce najstarszej polskiej listy przebojów programu III Polskiego Radia, a także wysokie pozycje w wielu regionalnych rozgłośniach. Nie zabraknie zatem "Bombonierki", pochodzącej z albumu "Słodka chwila zmian", a także "Futerka" i "Wiośnie nie" z najnowszej płyty "Obce kraje". Spotkanie z Basią Stępniak-Wilk i jej twórczością, to szansa na uśmiech i odpoczynek, a przy tym obcowanie ze sztuką na najwyższym poziomie. 15.08 - Białe drzwi - Tatiana Sosna - Sarno - monodram Reżyseria: Stefan Mrowiński Kiedy wygodnie siadamy w fotelach, między nami sadowi się ubrana na biało kobieta w ciemnych okularach z parasolką. Gasną światła na widowni. Dama z parasolką wchodzi na scenę?Białe drzwi to spektakl przede wszystkim dla mężczyzn widzianych oczyma kobiety absolutnie świadomej, kobiety zwycięskiej i wyzwolonej, choć boleśnie doświadczonej przez życie. Sens Białych Drzwi zamyka się w pozornie prostej prawdzie, że w życiu najważniejszym uczuciem jest wewnętrzna gotowość do ofiarowania drugiemu człowiekowi miłości, bez której tak trudno żyć. 16.08 - Piaskownica Michał Walczak Reżyseria: Grzegorz Chrapkiewicz Scenografia: Jan Kozikowski Muzyka: wybrane utwory z płyty Marii Peszek "miasto - mania" Obsada: Anna Guzik i Tomasz Drabek Tajemnica tego tekstu polega z jednej strony na jego uniwersalności - dotyczy bowiem kondycji współczesnego człowieka bez względu na płeć, pozycje społeczną czy narodowość. Z drugiej strony to utwór na wskroś współczesny: bohaterowie, bez względu na etap życia, który przezywają, myślą o sobie poprzez mity kultury masowej. Z trzeciej strony: specyficzna poetyckość tego utworu połączona z jego niezwykłą teatralnością, stwarza wiele możliwości interpretacyjnych. -dla mnie tytułowa piaskownica- mówi reżyser- to arena życiowej walki, nie tylko między płciami. To przestrzeń międzyludzkiej rywalizacji o wszystko, o przewagę nad drugim na każdym polu. 17.08 - Latający Cyrk Monty Pythona - spektakl dla dorosłych Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku Reżyseria: Adam Opatowicz Tłumaczenie: Tomasz Beksiński Tłumaczenie piosenek: Filip Łobodziński Obsada: Sławomir Popławski, Bernard Maciej Bania, Tadeusz Grochowski, Rafał Olszewski, Piotr Półtorak, Paweł Chomczyk, Piotr Szekowski Monty Python prezentuje absurdalny angielski humor, rządzący się własną logiką na opak, nie uznający żadnych świętości i kpiący z całego świata. Na scenie niezwykle wytworni angielscy dżentelmeni wikłają się w szereg groteskowych sytuacji, a śpiewane przez nich piosenki (z zasługującą na uwagę choreografią) poprzeplatane są niezwykle zabawnymi skeczami. Wszystkie spektakle odbywają się o godz. 19.30 po spektaklach zapraszamy na spotkania z artystami Bilety w kasie Teatru Bagatela w dniach 30, 31 lipca w godz. 15.00 - 19.00 (ul Karmelicka 6) oraz godzinę przed każdym spektaklem na Scenie na Sarego 7 Rezerwacja biletów pod numerem 012 422 66 77

io
Dziennik Teatralny Kraków
30 lipca 2008