Spektakle gościnne w Operze Krakowskiej

Pod koniec czerwca, w ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej "Opera pokoleń - Opera bez granic", Opera gościć będzie na Dużej Scenie dwie zagraniczne realizacje operowe

28 czerwca o godz. 18.30 Theater Plauen-Zwickau (Niemcy) zaprezentuje krakowskiej publiczności „Bal maskowy” Giuseppe Verdiego, w reżyserii Thilo Reinhardta.

„Bal Maskowy” Verdiego jest jednym z jego późniejszych dzieł, dość kontrowersyjnym
ze względu na historyczne tło. Powstał w trudnym i burzliwym dla Włochów okresie politycznym. Verdi nawiązał do rzeczywistych postaci i faktów historycznych. Przedstawił scenę zamachu na króla Gustawa III, do którego doszło podczas balu maskowego 15 marca 1792 r. Zakazano jednak prezentacji opery Verdiego, aby nie zaostrzać i tak już trudnej
do opanowania sytuacji w kraju. Verdi zmuszony był do wprowadzenia zmian, umożliwiających zaprezentowanie dzieła, w wyniku których bohaterowie otrzymali inne nazwiska i stanowiska. Prapremiera miała miejsce 17 lutego 1859 r. w Rzymie.

Thilo Reinhard, reżyser na stałe współpracujący z Staatsoper w Berlinie, zrezygnował
z wersji zmienionej przez Verdiego, natomiast wykorzystał pierwowzór. Przeniósł akcję
w realia współczesne, a widza umieścił w samym centrum wydarzeń, które dzień w dzień śledzi, oglądając telewizję we własnym mieszkaniu.

30 czerwca o godz. 18.30 Collegium Musicum Riga (Łotwa) wykona „Acis i Galatea” Georga Friedricha Händla – spektakl wyreżyserowała Laura Groza.

„Acis i Galatea” przedstawia mitologiczną historię pięknej nimfy Galatei, zakochanej
w Acisie, sycylijskim pasterzu. Zazdrosny cyklop Polifem zabił pasterza rzucając na niego skałę, a krew ukochanego zrozpaczona nimfa zamieniła w wody sycylijskiej rzeki Acis. Autorem angielskiego tekstu libretta jest John Gay. Utwór w początkowej, jednoaktowej formie miał swoją premierę w 1718 r. W 1739 r powstała wersja dwuaktowa tej opery pasterskiej i dotąd jest uważana za arcydzieło gatunku, m. in. z uwagi na elementy autoparodii, które stanowią urozmaicenie patosu tematyki mitologicznej. Opera Händla miała znaczący wpływ na twórczość H. Purcella. Była także adaptowana przez Mozarta w 1788 r.

Zespół Collegium Musicum Riga został założony przez Marisa Kupcsa, dyrygenta
i klawesynistę, badacza muzyki barokowej i klasycystycznej na Łotwie. Nazwa zespołu nawiązuje do orkiestry, która istniała w Rydze w XVII wieku. W 2010 roku zespół został nominowany do nagrody Great Music Award 2010.

Projekt XV Letni Festiwal Opery Krakowskiej „Opera pokoleń – Opera bez granic” jest finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 oraz budżetu Województwa Małopolskiego „Fundusze Europejskie dla Małopolski”.

28. 06. – „Bal maskowy ” (G. Verdi) – Theater Plauen-Zwickau
30. 06. – „Acis i Galatea” (G. F. Händel) – Collegium Musicum Riga



(-)
Materiały Opery
17 czerwca 2011