Dorota Ignatjew

Aktorka teatralna, filmowa, telewizyjna i radiowa, scenografka, reżyserka teatralna i filmowa.
Urodziła się 5 października 1968 w Czarnkowie.
Absolwentka Wydziału Lalkarskiego PWST we Wrocławiu (1992) i Wydziału Aktorskiego PWST w Krakowie (1994).
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie Studia Podyplomowe Zarządzanie Kulturą (2013).
Asystentka Jerzego Grzegorzewskiego przy realizacji „Miasto liczy psie nosy” w Teatrze Studio w Warszawie (premiera 15 grudnia 1991) i „Tak zwana ludzkość w obłędzie” w Teatrze Starym w Krakowie (premiera 17 maja 1992).
Od 1995-2003 roku aktorka Teatru Polskiego w Warszawie, gdzie zagrała w kilku przedstawieniach m. in.: u Macieja Prusa „Stracone zachody miłości” Williama Szekspira (Maria), (premiera 17 marca 1994), Adama Sroki „Zestaw podróżny do śmierci” Susan Sontag (Hester) (premiera 3 czerwca 1995), oraz u Jarosława Kiliana dwa razy Anioła: w „Pastorałce” Leona Schillera (premiera 21 grudnia 1996) i „Igraszkach z diabłem” Jana Drdy (premiera 21 maja 1999) i Ludożercę w „Przygodach Sindbada Żeglarza” (premiera 9 marca 2002).
Od 2003 – 2009 była asystentką dyrektora artystycznego Teatru Narodowego. Rozpoczęła współpracę reżyserską z Tadeuszem Bradeckim w „Piaskownicy w piaskownicy” na podstawie „Piaskownicy” Michała Walczaka (premiera 13 grudnia 2003). Następnie zaliczyła asystenturę i rolę Panny Forsythe u Kazimierza Kutza w „Śmierci komiwojażera” (premiera 16 kwietnia 2004)
Ponadto asystowała Agnieszce Glińskiej, Agnieszce Lipiec-Wróblewskiej, Stanisławowi Różewiczowi, Michałowi Zadarze, Willemu Pomerantzowi, Andrzejowi Domalikowi, Maciejowi Prusowi, Iwanowi Wyrypajewowi, Janowi Englertowi, Barbarze Wysockiej, Remigiuszowi Brzykowi, Łukaszowi Śpiewakowi czy Łukaszowi Kosowi.
Jako reżyser zadebiutowała 10 marca 2007 w Teatrze Polskim w Warszawie premierą spektaklu Pavla Kohouta „Cyjanek o piątej”. Nie mniej ważnym dla niej przedstawieniem była bardzo dobrze przyjęta przez krytykę „Norymberga” Wojciecha Tomczyka, którą zrealizowała w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej 18 października 2010.
W Teatrze Żydowskim wyreżyserowała mądrą, refleksyjną i przejmującą sztukę Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk „Walizka” napisaną na podstawie prawdziwej historii Michela Leleu (premiera 4 listopada 2011).
W sierpniu 2011 została zastępcą dyrektora d/s artystycznych Teatru Zagłębia w Sosnowcu, gdzie zapraszała do współpracy interesujących reżyserów jak Łukasz Kos, Remigiusz Brzyk, Igor Gorzkowski, Aleksandra Popławska, Paweł Aigner i Jerzy Jan Połoński.
Zrealizowała w tym teatrze m. in. „Między nami dobrze jest” w reżyserii Piotra Ratajczaka (2011), „Korzeniec” w reżyserii Remigiusza Brzyka, „Bobiczek” w reżyserii Łukasza Kosa, „Eugeniusz Bodo” w reżyserii Rafała Sisickiego, „Koń, kobieta i kanarej” w reżyserii Remigiusza Brzyka, „Najdroższy” w reżyserii Pawła Aignera, „Wakacje z duchami” Jana Jerzego Połońskiego, „Dobrego wojaka Szwejka” w reżyserii Igora Gorzkowskiego czy „Siódemkę” w reżyserii Remigiusza Brzyka.
Posiada na swoim koncie także spektakle Teatru Telewizji. „Kryptonim Gracz” wg scenariusza i w reżyserii Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej (2008) i „Gry operacyjne” także wg scenariusza i w reżyserii Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej (2009). Przy tych spektaklach była również drugim reżyserem.
Trzykrotnie wystąpiła w słuchowiskach Teatru Polskiego Radia. „Hiob” Philipa Rotha (premiera 17 kwietnia 1996), „Dzieje przygód Józefa Andrewsa i jego przyjaciela pana Abrahama Adamsa” Henry’ego Fieldinga (premiera 18 maja 1996) i w dziewiątym odcinku radiowej adaptacji powieści Władysława Reymonta „Fermenty” (premiera 20 września 1996). Wszystkie przedstawienia wyreżyserował Paweł Łysak.
Była reżyserem obsadowym takich filmów jak „Matka Teresa od kotów” Pawła Sali, „U Pana Boga za piecem” Jacka Bromskiego. Jako aktorka uczestniczyła w kilku produkcjach filmowych: „Lista Schindlera” – Niemka - reżyseria Steven Spielberg (1993), „Łowcy skór” – Pielęgniarka - reżyseria Rafał Lipka (2003), „Stary człowiek i pies” - Kasia Karska - reżyseria Witold Leszczyński (2008) i „Świnki” - Matka Ciemnego - reżyseria Robert Gliński (2009)
Zagrała w wielu serialach fabularnych: „Klan”, „Samo życie”, „Pierwsza Miłość”, „Fala zbrodni”, „M jak miłość”, „Na Wspólnej”, „Egzamin z życia”, „Na dobre i na złe”, „Lekarze”, „Prawo Agaty”.
Od września 2016 przyjmuje obowiązki dyrektora w Teatrze im. J. Osterwy w Lublinie.

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia