Gianni Quaranta

scenograf
Wybitny artysta włoski. Laureat Oscara za film Pokój z widokiem (A Room with a View) w reżyserii Jamesa Ivory’ego (1986). Ma za sobą długą karierę cenionego reżysera, scenografa, projektanta kostiumów oraz kreatywnego projektanta w świecie kinie i teatru operowego, dramatycznego i baletowego, a także w reklamie i wystawiennictwie artystycznym.
Na scenach teatralnych pracował z takimi reżyserami, jak: Götz Friedrich, Jean Mercuri, Jacques Karpo, Andrea Serban, Georges Lavaudant, Luca Ronconi, Giancarlo Menotti i Franco Zeffirelli. Projektował scenografię do wielkich dzieł operowych, jak: Traviata, Tosca, Rigoletto, Falstaff, Aida, Mojżesz i faraon, Wilhelm Tell, Don Carlos, Carmen, Adriana Lecouvreur, Turek we Włoszech, Płaszcz, Siostra Angelika, Gianni Schicchi i wiele innych, w najbardziej prestiżowych teatrach Włoch i całego świata.
Tworzył m.in. dla La Scali w Mediolanie, La Fenice w Wenecji, Teatro dell’Opera w Rzymie, Teatro Regio w Turynie, Teatro San Carlo w Neapolu, Théâtre National de l’Opéra w Paryżu, Grand Théâtre w Genewie, Staatsoper w Wiedniu, Theatro Municipal w Rio de Janeiro, Dallas Opera, Lyric Opera w Chicago, Philadelphia Opera Company i Metropolitan Opera w Nowym Jorku.
Kilkakrotnie zapraszał go renomowany Festiwal Dwóch Światów w Spoleto (Włochy), dla którego projektował scenografie do oper: Gogo no Eiko Hansa Wernera Henze, Amelia idzie na bal Giancarlo Menottiego, W kleszczach lęku (The Turn of the Screw) Benjamina Brittena, do baletu The Piano Upstairs Johna Weidmana w choreografii Alessandry Ferii i do musicalu La Sciantosa, tra Napoli e Belle Epoque.
Z kolei Królewska Opera w Muskacie (Oman) zaprosiła go jako reżysera i scenografa Carmen Georgesa Bizeta, zrealizowanej na inaugurację jej pierwszego sezonu (2011). W rok później stworzył oprawę plastyczną Madame Butterfly Giacomo Pucciniego na scenie Teatro dell’Opera w Rzymie. W jego dekoracjach, kostiumach bądź reżyserii tańczyli tak wspaniali artyści, jak: Carla Fracci, Alessandra Ferri, Luciana Savignano, Jekatierina Maksimowa, Władimir Wasiljew, James Urbain, Michaił Barysznikow i Roberto Bolle; śpiewali: Luciano Pavarotti, Placido Domingo, José Cura, Marcello Giordani, Éva Marton, Giulia Gertzeva, Teresa Stratas, Barbara De Maio i Daniela Dessi.
Pracował także z takimi dyrygentami, jak: James Levine, Riccardo Muti, Zubin Mehta, Peter Maag, Thomas Schippers, Georges Prêtre, Lorin Maazel, Nino Sanzogno, Pinchas Steinberg.
Ma również wielki dorobek kinowy. Zadebiutował w 1972 roku jako scenograf filmu Brat Słońce, siostra Księżyc Franco Zeffirellego, za który otrzymał pierwszą z trzech nominacji do Oscara. Za swoją scenografię do filmu 1900 Bernardo Bertolucciego został uhonorowany pierwszą z czterech Quality Awards, a za Jezusa z Nazaretu Zeffirellego dostał swoją pierwszą z dwóch Nastri d’Argento. Jest także nagrodzony Cesarem za najlepszą scenografię w filmie Farinelli Gerarda Corbiau. Pracował także z takimi reżyserami filmowymi, jak: Lina Wertmüller, Jean-Pierre Ponnelle, Paul Mazursky, Herbert Ross, Anthony Hickox, Ermanno Olmi, Giacomo Battiato, Paul Schrader, Salvatore Samperi, Marcello Cesena, Angelo Longoni, Mario Orfini i Rachid Benhadj. Również sam zrealizował filmy: Maruzzella (pierwsza nagroda na Festiwalu w Sabaudii) oraz The Gift of the Magi według opowiadania O. Henry’ego. Reżyserował też we własnej scenografii musical Give me three Ships na motywach życia Krzysztofa Kolumba (2005) oraz przedstawienie multimedialne Darwin, l’evoluzione? Opera concept (2013).
W czerwcu 2014 roku Gianni Quaranta został powołany na stanowisko szefa Wydziału Kultury miasta Spoleto, siedziby słynnego Festiwalu Dwóch Światów. W uznaniu swoich zasług dla podniesienia międzynarodowej reputacji sztuki otrzymał tytuł Komandora Republiki Włoskiej.

Książka tygodnia

Iłła. Opowieść o Kazimierze Iłłakowiczównie
Wydawnictwo Marginesy
Joanna Kuciel-Frydryszak

Trailer tygodnia