Marek Weiss

Reżyser operowy i teatralny.
Urodzony 23 marca 1949 roku w Chorzowie.
Ukończył polonistykę na Uniwersytecie Warszawskim i reżyserię w warszawskiej PWST. Debiutował realizacją „Troilusa i Kressydy” Szekspira w Teatrze Narodowym. Jako dyrektor Teatru Muzycznego w Słupsku (1978-81) realizował głównie dramaty Szekspira. Stypendium British Institute umożliwiło mu pobyt w Wielkiej Brytanii. Efektem była realizacja „Hamleta” nagrodzona na festiwalu w Toruniu. W latach 1981-82 był reżyserem etatowym w Teatrze Narodowym w Warszawie, gdzie wystawił „Czekając na Godota” Becketta. W 1981 r. inscenizował w Operze we Wrocławiu prapremierę opery Zbigniewa Rudzińskiego „Manekiny”, zaprezentowaną na Festiwalu w Rennes i Festiwalu Narodów w Sofii. W latach 1982-88 i 1992-95 był głównym reżyserem Teatru Wielkiego w Warszawie. Zrealizował na tej scenie kilkanaście oper. Od 1989 r. przez dwa sezony pełnił funkcję dyrektora Teatru Północnego w Warszawie. W 1991 r. powrócił do Opery Narodowej. Wiele z jego spektakli było prezentowanych w Paryżu, Londynie, Berlinie, Monachium, Wiedniu, Moskwie, Brukseli, Hadze, Luksemburgu, Atenach, Pekinie, Tokio, Jerozolimie i kilkunastu innych miastach Europy i Azji. Za granicą pracował jako reżyser w Bułgarii, Izraelu, Turcji, Stanach Zjednoczonych, Korei Południowej, Belgii, Holandii, Słowacji i Finlandii. Wielokrotnie realizował spektakle na festiwalach w Atenach, Jerozolimie, Xanten, Carcassonne, Pafos i Vichy. W latach 19952001 był dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego w Poznaniu. Z jego zespołem przygotował realizacje kilkunastu oper. Polska prapremiera „Galiny” Landowskiego, zrealizowana w 1999 r. została zaproszona na EXPO 2000 w Hanowerze. Produkcją „Wolnego strzelca” Webera otworzył nowo odbudowaną scenę Opery Wrocławskiej. Z jej zespołem zrealizował wiele premier oraz wielkie widowiska w Hali Ludowej. We wrześniu 2004 r. został zastępcą dyrektora artystycznego Opery Narodowej.  Rok później, po odwołaniu dyrektora Kaspszyka, zrezygnował ze swojej  funkcji. Od 2006 do 2014 r. był etatowym reżyserem Warszawskiej Opery Kameralnej. W latach 2008-2016 był dyrektorem naczelnym i artystycznym Opery Bałtyckiej, przekształcił ten teatr w nowoczesną placówkę z młodym, dynamicznym Bałtyckim Teatrem Tańca. Podstawą repertuaru uczynił arcydzieła Mozarta i polskie opery współczesne. Ważną realizacją była „Ariadna na Naxos” Straussa. Jego kolejny spektakl „Salome” Straussa uznany został przez krytykę za najciekawsze w Polsce wydarzenie operowe sezonu 2010/11. Światową premierę „Madame Curie” z muzyką Elżbiety Sikory napisaną dla Opery Bałtyckiej zrealizował w Paryżu na zaproszenie UNESCO. Znaczącym projektem była premiera „Skrzypce Rotszylda i gracze”, w której Weiss połączył muzykę Szostakowicza z kompozycjami jego uczniów: Fleishmana i Meyera. Wraz z Izadorą Weiss konsekwentnie wprowadzał do repertuaru oparte na sztukach Szekspira spektakle operowe: „Makbet” i „Otello” oraz baletowe: „Romeo i Julia”, „Sen Nocy Letniej” i „Burzę”. Zwieńczeniem pracy reżyserskiej stała się „Czarna maska” Krzysztofa Pendereckiego pokazana na scenie Opery Narodowej. Prowadził zajęcia dla reżyserów w akademiach teatralnych w Warszawie i Krakowie. Jest autorem czterech powieści: „Boskie życie”, „Cena ciała”, „Brat bies” i „Antygona w piekle”.

powiązane artykuły:
"Halka" na początek sezonu - 74. sezon artystyczny w Operze Śląskiej14.09.2018 Operowe zło dobrem zwyciężaj 16.02.2018 Anna Mikołajczyk - Sopran13.02.2018 Katarzyna Gabrat-Szymańska - Artysta plastyk, architekt wnętrz, scenograf telewizyjno-teatralny. 12.02.2018 Marek Weiss - Aktor, adaptator, inscenizator i reżyser operowy, teatralny i telewizyjny.12.02.2018 Od reżysera - "La clemenza di Tito" - reż. Marek Weiss - Warszawska Opera Kameralna09.02.2018 Nieśmiertelna żądza władzy - „La clemenza do Tito" - reż. Marek Weiss - Warszawska Opera Kameralna08.02.2018 Opera Śląska zaprasza - Inauguracja 72 sezonu artystycznego - 2016/201710.09.2016 Przyjacielska pożyczka - Felieton Marka Weissa30.07.2016 Odpowiedzialność - Felieton Marka Weissa22.07.2016 BTT w Warszawie - Choreograficzna opowieść Izadory Weiss09.01.2016 Straszny dwór - felieton Marka Weissa12.12.2015 Debata trwa - list Izadory Weiss o Operze Bałtyckiej i Bałtyckim Teatrze Tańca05.12.2015 Za sterami Bałtyckiego Teatru Tańca - felieton Marka Weissa21.10.2015 Janda w operze - przekonałem się, że Krysia nie jest "profanem"16.09.2015 Fundamentalizm - Felieton Marka Weissa21.07.2015 Mamy różne prawdy, czy jedną? - Muszę sprawę wyjaśnić do końca.22.06.2015 Regres, czyli Fernandel - felieton Marka Weissa03.06.2015 Regres, czyli Fernandel - Felieton Marka Weissa02.06.2015 Może za rok będzie inaczej - Marek Weiss zrobił z Opery Bałtyckiej jedną z ciekawszych scen w Polsce, dlaczego więc Gdańsk go tak nie lubi?26.05.2015 Wyspa Szekspir - Ta droga prowadzi nas do Szekspira.15.05.2015 Mycie krocza? - Pogarda do siebie nie jest moim ulubionym stanem.12.05.2015 Zespół - Wzajemna lojalność jest niezbędnym elementem profesjonalnego aktorstwa.24.04.2015 Raj pasterzy 17.03.2015 Niezawodne BTT - o castingu do Bałtyckiego Teatru Tańca13.03.2015 Czy reżyser ma prawo do interpretacji - pyta Marek Weiss11.03.2015 "Maria" naszych czasów 30.08.2013 Co światowe, a co wsiowe - Od stuleci tępienie elit było chlebem powszednim15.07.2013 Człowiek do poprawki na scenie operowej 04.02.2013 "Opera? Si!' 09.01.2013 Mamy różne prawdy, czy jedną? - felieton Marka Weissa

Książka tygodnia

Aktorki. Odkrycia
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Łukasz Maciejewski

Trailer tygodnia