47. Jeleniogórskie Spotkania Teatralne

47. Jeleniogórskie Spotkania Teatralne - Teatr im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze - 1-4 października 2020

Po czterech latach przerwy na deski Teatru im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze powracają Jeleniogórskie Spotkania Teatralne.

Teatr im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze zaprasza na 47. Jeleniogórskie Spotkania Teatralne

1–4 października 2020 r.

1 października, g. 19:00

UROCZSTA INAUGURACJA 47. JELENIOGÓRSKICH SPOTKAŃ TEATRALNYCH

g. 19:15 – Teatr Kwadrat Warszawa

„WRÓCĘ PRZED PÓŁNOCĄ"

2 października g. 19:00 – Wspólny Projekt Teatru im. Gerharta Hauptmanna – Zittau i Psychoteatru - Wrocław

„MATKI"

3 października g. 19:00 – Teatr Ateneum Warszawa

„OJCIEC"

4 października g. 19:00 – Teatr Polski Warszawa

„MARLENA. OSTATNI KONCERT"

Cena biletów: 60 zł parter, 55 zł I balkon

Bilety online: www.tiketto.pl

SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE/REZERWACJA MIEJSC
TEL. 75 64 28 130, 31

Wydarzenie zostało dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz ze środków Miasta Jelenia Góra

___

„WRÓCĘ PRZED PÓŁNOCĄ"

Zapraszamy na komediowy horror „Wrócę przed północą", który na całym świecie zbiera świetne recenzje i tłumy widzów, gdyż publiczność uwielbia się śmiać i bać.

Pełna napięcia historia mistyczno-kryminalna Petera Colley'a robi furorę na teatralnych scenach (łącznie grana w 29 krajach oraz 48 stanach USA).

Amy przeszła załamanie nerwowe. Greg, jej mąż archeolog, wynajmuje dom na wsi, gdzie będzie mogła dojść do zdrowia po wyjściu ze szpitala, a on dokończy swój doktorat. Kiedy George – farmer i właściciel domu – opowiada o morderstwie, które wiele lat temu zostało tu popełnione i duchach, które nawiedzają dom, wyobraźnia Amy zaczyna pracować na wysokich obrotach. Sytuacja pogarsza się, gdy na wieś przyjeżdża piękna Laura. Czy to aby na pewno tylko siostra Grega?

CZAS TRWANIA (z przerwą) – ok. 2 godz.
Spektakl dla widzów od 16. roku życia.
UWAGA! Spektakl z efektami pirotechnicznymi, stroboskopowymi (światło pulsujące z dużą częstotliwością) oraz efektami hukowymi. Osoby wrażliwe na ten rodzaj efektów prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności.

2 października g. 19:00 – Wspólny Projekt Teatru im. Gerharta Hauptmanna – Zittau i Psychoteatru - Wrocław
„MATKI"

Aktorzy David Thomas Pawlak i Martha Pohla oraz gościnnie Angelika Pytel zaangażowani są w transgraniczny projekt Teatru im. Gerharta Hauptmanna i Psychoteatru Wrocław.

Mały chłopiec chce wziąć łyk kawy z kubka swojej matki. Ona to widzi i krzyczy na małego chłopca. Chłopiec jest zszokowany i nieszczęśliwie uderza się w głowę, wskutek czego musi jechać do szpitala. Jego matka, obecna przy nim w szpitalu obiecuje mu, że wyjdzie tylko na chwilę i zaraz wraca.

Jednak znika na bardzo długo.

To przeżycie z dzieciństwa stanowi kanwę sztuki. Chłopak dorósł i próbuje znaleźć odpowiedź na dręczące go pytania. Aby zrozumieć, co wydarzyło się w przeszłości i uciec od przeżyć dzieciństwa, w duchu „dzieli" zmarłą matkę na dwie osobowości: »dziką, ciemną, popędliwą« i »czułą, ciepłą, jasną, troskliwą«, którą kiedyś była i za którą tęskni.

Obie nawiedzają Kubę, męczą go i pieszczą w równej mierze. Czy można uwolnić się od traumy
z dzieciństwa jako już dorosły mężczyzna?

Stopniowo jednak obrazy zaczynają się zmieniać.
CZAS TRWANIA – 80 min.

3 października g. 19:00 – Teatr Ateneum Warszawa
„OJCIEC"

Przejmująca, pozbawiona moralizatorstwa opowieść o starości, postępującej chorobie i rodzinnych relacjach.

André (w tej roli Marian Opania), wydaje się być ciągle w niezłej formie. Jednak niepokój najbliższych budzą coraz częściej pojawiające się u niego kłopoty z pamięcią. Anna (Magdalena Schejbal) stara się zapewnić ojcu możliwie najlepszą opiekę, licząc, że to spowolni postęp choroby. Ale to nie utrata pamięci zdaje się być największym problemem starszego pana. Prawdziwym dramatem jest postępujące komplikowanie się więzi rodzinnych, dramat wzajemnego zrozumienia. Kto w tych okolicznościach zachowa się uczciwie, a kto będzie wykorzystywał nieszczęście? I czyj świat jest prawdziwszy – chorego ojca czy pozornie zdrowej rodziny?

„Ojciec" to przejmująca tragifarsa napisana przez Floriana Zellera, bodaj najczęściej granego dziś na świecie współczesnego dramatopisarza francuskiego. Spektakl reżyseruje Iwona Kempa, znana między innymi ze znakomitych realizacji sztuk i scenariuszy Ingmara Bergmana.
CZAS TRWANIA – 90 min.

4 października g. 19:00 – Teatr Polski Warszawa
„MARLENA. OSTATNI KONCERT"

Scenariusz „Marleny" ukazuje epizody z życia Marleny Dietrich – legendarnej aktorki i piosenkarki niemieckiej, ikony kina i estrady, której wielka kariera rozpoczęła się w latach 30- tych XX wieku wraz z filmem Josepha von Sternberga „Błękitny anioł" według powieści Henrika Manna „Profesor Unratt". Zagrała tam artystkę kabaretową Lolę i zaśpiewała jeden z największych swoich przebojów „Jestem po to, by kochać mnie". Po sukcesie filmu została gwiazdą Hollywood i uosobieniem tajemniczej zmysłowości i seksu.

Scenariusz jest po części wytworem wyobraźni, ale w dużej mierze opiera się na dokumentach i świadectwach, biografiach, monografiach, listach, wywiadach, zarówno samej Dietrich, jak i jej córki, Marii Rivy, oraz partnerów i przyjaciół: m.in. Jeana Gabina, Ericha Marii Remarque'a, Kirka Douglasa, Ernesta Hemingwaya i Zbigniewa Cybulskiego, a także na wspomnieniach jej sekretarki Normy Bosquet.

Na scenie występują dwie Marleny. Pomysł podyktowało życie artystki. Na początku lat 70-tych, po upadku z estrady, Dietrich zamknęła się na kilkanaście lat w swoim paryskim mieszkaniu i odizolowała się od świata. Utrzymywała kontakty przez telefon, popadając w coraz większe uzależnienie od alkoholu i leków. Dyktowała autobiografię swojej sekretarce i opiekunce, pogrążając się w fantazjach i urojeniach. Stąd zrodził się zamysł, aby postać Marleny rozdwoić: na tę, która dramatycznie nie doświadcza starości i schyłku sławy i tę, która jest podziwiana, kochana i uwielbiana. Nie przez wszystkich: zdecydowane opowiedzenie się przeciwko Niemcom hitlerowskim, przyjęcie obywatelstwa amerykańskiego i występy dla amerykańskich żołnierzy na frontach II wojny przysporzyły jej wrogów wśród rodaków i wywołały oskarżenia o zdradę. Jej gościnne występy w rodzinnym kraju stały się powodem wielu nieprzychylnych czy wręcz skandalicznych gestów wobec aktorki.

Marlena jest więc podwójnym, a raczej wielorakim portretem wybitnej artystki, zjawiskowej kobiety i – człowieka postawionego między momentami sławy i przemijaniem.
CZAS TRWANIA – 2 godz.
UWAGA: W spektaklu wykorzystywane są światła stroboskopowe.

Cena biletów: 60 zł parter, 55 zł I balkon

 

Małgorzata Popek
Materiał nadesłany
11 września 2020

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...