6 tytułów na poddaszu

Tu i Teraz! Goście na Scenie w Galerii w Katowicach

Szczególną przestrzeń na poddaszu Galerii Katowickiej Teatr Śląski oddaje w ręce gości. Z ponad 50 konkursowych zgłoszeń wybrano 6 tytułów, które cechuje niezwykła sceniczna różnorodność.

Dajcie się zaprosić na pokazy teatru tańca – Ruchomy Kolektyw to co święte odrzuci w spektaklu „Profanum". Tytuł „Dalí", inspirowany relacją malarza i jego żony Gali, duetu Woźnicka-Ostrowski, powstał w ramach Sceny Eksperymentalnej Teatru Barakah.

W programie także choreograficzny eksperyment „#DBRMPP", inspirowany prozą Doroty Masłowskiej – praca Katarzyny Gorczycy i Oskara Malinowskiego została nagrodzona m.in. na Warszawskiej Platformie Tańca. Miłośnicy lokalnych opowieści i tradycji powinni koniecznie wybrać się na „Kopidoła" Teatru Naumionego z Ornontowic. Przeciwnicy tradycji będą mogli obejrzeć wariację na temat Szekspira podczas spotkania „Czekając na Otella" z castingiem do roli głównego bohatera. Listę propozycji zamyka czarny humor i drapieżne tłumaczenia kultowych piosenek w programie „Zespół Śmierci i Tańca, czyli piosenki Tiger Lillies".

Scena w Galerii, poziom +2 Galerii Katowickiej (Katowice, ul. 3 Maja 30). Przegląd jest jednym z wydarzeń w ramach Projektu Wyższy Poziom, realizowanego przez Galerię Katowicką we współpracy z instytucjami kultury.

Bilet łączony na 3 wybrane dni (poza 29.01) dla 1 osoby w cenie 45 zł

Program:

14 stycznia, godz. 19.00
„Kopidoł", Teatr Naumiony z Ornontowic, bilety 20 zł
Niektóre z tradycji Górnego Śląska powoli zanikają, jednak w "Kopidole" można ujrzeć obrzędy, które do niedawna były kultywowane w naszym województwie przez wiele pokoleń. Wielopokoleniowa rodzina, którą życie codzienne zakłóca śmierć seniora rodu. Pomimo tego, że tematyka spektaklu jest raczej poważna, całość utrzymana jest w konwencji tragikomicznej. Rodzinne perypetie grane w całości w gwarze śląskiej, rozbawią, zafascynują i zachwycą każdego widza.

20 stycznia, godz. 19.00
„#DBRMPP", autorski projekt Katarzyny Gorczycy i Oskara Malinowskiego z Łodzi, godz. 19.00, bilety 25 i 15 zł
Spektakl #DBRMPP inspirowany jest utworem Doroty Masłowskiej Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku. To balansująca na granicy wzruszenia i dobrej zabawy podróż po świecie kiczu, opowieść o szybkim zaspokajaniu potrzeby bycia-z-kimkolwiek. Artyści stwarzają obraz ludzi bezradnych, który uwodzi publiczność swoją błyskotliwością i sugestywnością. Choreografia spektaklu została nagrodzona na Warszawskiej Platformie Tańca 2016 oraz na Krakowskim Konkursie Choreograficznym „3...2...1... TANIEC".

26 stycznia, godz. 19.00
„Czekając na Otella", Teatr Ekipa z Warszawy, bilety 25 i 15 zł
Dwóch aktorów o afrykańskim pochodzeniu spotyka się na przesłuchaniu do tytułowej roli w Otellu Wiliama Shakespeare'a. Obaj znają tekst sztuki na pamięć, mają przeanalizowane każde słowo. Spotkanie w takich okolicznościach staje się pretekstem do przyjrzenia się sobie, analizy własnej tożsamości, zbadania swoich korzeni rozpiętych pomiędzy dwoma kontynentami. A może stanie się czymś jeszcze? Może polskiemu widzowi uda się w problemach bohaterów odnaleźć swoje własne? Jak często zastanawiamy się, czym dla nas jest ojczyzna?

29 stycznia, godz. 19.00
„Zespół Śmierci i Tańca, czyli piosenki Tiger Lillies", Absolwenci Studium Aktorskiego przy Teatrze im. S. Jaracza w Olsztynie, bilety 45 i 35 zł
Zespół Śmierci i Tańca to komediowy spektakl muzyczny oparty na utworach zespołu The Tiger Lillies, w autorskich tłumaczeniach Szymona Jachimka.
Przedstawienie ma formę cyrkowego show z graną na żywo muzyką (surowe brzmienia kontrabasu, klawiszy i perkusji) oraz choreografiami z elementami akrobatycznymi.
Bohaterami tej opowieści są artyści cyrkowi, których sława dawno minęła – m.in. niespełniony Iluzjonista-podpalacz, nimfomanka z trzema piersiami, osamotniony transwestyta. Niezależnie od swojej profesji przybierają postaci klaunów, aby zaśpiewać o tym, co wszystkim nam „śni się po nocach", ale do czego nie mamy odwagi się przyznać rano. Ten cyrk dziwolągów jest krzywym zwierciadłem mrocznych zakamarków naszych dusz. Bohaterowie tak samo jak my cierpią, kochają, śmieją się, grzeszą, walczą z brakiem akceptacji. Tyle że bycie klaunem daje prawo opowiadać o tym odważnie i bezkompromisowo.
Popisy akrobatyczne, wokalne i taneczne, drapieżne tłumaczenia piosenek, interakcje z publicznością, która prowokowana jest do wyjścia z roli niemego świadka scenicznych wydarzeń. To inspirowane twórczością legendarnych królów muzycznej makabry show, podane w sposób groteskowy, a zarazem dramatyczny.

9 lutego, godz. 19.00
„Dalí", producent spektaklu: Teatr Barakah z Krakowa, bilety 25 i 15 zł
Projekt „Dalí" to wydarzenie z pogranicza spektaklu i performance'u oparte na działaniach fizycznych i interakcji z widzem. Autorski projekt Agaty Woźnickiej i Bartosza Ostrowskiego powstał w ramach Sceny Eksperymentalnej Teatru Barakah. Inspiracją dla twórców była postać Salvadora Dalí, jego dorobek i życie prywatne, w szczególności jego relacja z żoną, Galą Dalí. Sekwencję scen spaja ze sobą hasło: „Od Dalego różni mnie tylko to, że nim nie jestem". Poprzez działania performerów widz otrzymuje zaproszenie do serii wrażeniowych obrazów oddziaływujących na zmysły. Dodatkowym aspektem budującym kreowanie tu i teraz jest obecność dj'a, który na bieżąco tworzy warstwę dźwiękową spektaklu.

22 lutego, godz. 19.00
„Profanum", grupa Ruchomy Kolektyw, bilety 25 i 15 zł
Tancerze-aktorzy bez kompromisów! Niezależną grupę Ruchomy Kolektyw tworzą absolwenci i studenci ostatnich lat Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu (filia PWST w Krakowie). Zespół powołano w 2013 roku na potrzeby spektaklu „Profanum", który powstał w ramach programu „Scena Młodych" realizowanego w Warszawskiej Operze Kameralnej i od tego czasu co chwilę głośno o ich działaniach artystycznych. Do współpracy zaprosiła ich. M.in. Ewelina Marciniak (udział w spektaklu „Leni Riefenstahl. Epizody niepamięci").
W spektaklu teatru tańca „Profanum", który wyreżyserował choreograf Kamil Wawrzuta widz zostaje z sensualną narracją na temat tego, co absolutnie nie jest święte. Choreografia staje się zapisem ruchowego obrzędu zwykłych czynności pomieszanych z tymi, z tradycji chrześcijańskiej (np. chrzest, motywy Piety).

___

Partnerzy wydarzenia:
Galeria Katowicka – projekt Wyższy Poziom
Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. L. Solskiego w Krakowie – Wydział Teatru Tańca w Bytomiu
Inqubator Teatralny
Czasopismo Reflektor
Portal Dziennik Teatralny
Portal Teatralny.pl
Centrum Sztuki i Rekreacji MOVYTZA

(-)
Materiał organizatora
12 stycznia 2017

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...