Aby monolog zabrzmiał prawdziwie

Warsztaty "Praca nad monlogiem" - Labolatorium Meisnera

Laboratorium Meisnera w Warszawie 23 maja zaprasza na praktyczny, dwudniowy warsztat "Pracy nad monologiem". Warsztat skierowany jest do aktorów profesjonalnych, aktywnych aktorów amatorów oraz studentów aktorstwa. Aby wziąć udział w warsztacie nie musisz znać techniki Meisnera.

Prowadzi Ewa Kunert

Monolog to rozmowa dwojga ludzi, z tą różnicą, że Twój rozmówca nie musi być widoczny.

Mówimy "monolog" ale aby tekst zabrzmiał prawdziwie, "żywo", potrzebna jest druga osoba, do której się mówi. Niekoniecznie musi być obecna, może być "wyobrażona". Jest to warunek konieczny, aby tekst nabrał życia, właściwego tempa.

Dlaczego to takie ważne żeby mówić do kogoś, a nie do siebie? Bo tak najłatwiej sprawić by tekst był emocjonalny. Relacje to emocje. Twój partner, nawet jeśli wyobrażony - to emocje. Meisner powiedział o tym tak: "

The text is like a canoe and the river on which it sits is the emotion. The text floats on the river. If the water of the river is turbulent, the words will come out like a canoe on a rough river. It all depends on the flow of the river which is your emotion."

( Tekst jest jak kajak. Emocje są jak rzeka, którą spływa kajak. Tekst unosi się na powierzchni wody. Jeśli pojawi się wir na rzece, wpłynie na słowa i one zachowają się tak, jak kajak zachowuje się na wzburzonej rzece. Wszystko zależy od nurtu rzeki, którą są Twoje emocje.)

Ładne, prawda?

Drugą bardzo istotną kwestią, często pomijaną przy pracy nad monologami jest aktywność osoby mówiącej. Jeśli monolog będzie funkcjonował "na prawach" rozmowy, powinno pojawić się aktywne zachowanie. Meisner mawiał: "An ounce of behavior is worth a pound of words." (Uncja zachowania jest warta funta słów.)

Słowa to powierzchnia, zachowanie to głębia. Przyjrzymy się monologom także pod tym kątem.

W ten sposób, każdy mówiony przez Ciebie tekst będzie miał cel (co chcę osiągnąć), powód (dlaczego mówię, to co mówię) i rozmówcę (do kogo mówię).

Warsztat przydatny dla samorozwoju i poszerzania sposobów podejścia do pracy z tekstem, przed przesłuchaniem, przy pracy nad demem, przed egzaminem.

PROGRAM WARSZTATÓW:

Część pierwsza, sobota 5h:

- analiza tekstu (przychodzicie z całkiem nowym tekstem lub znanym, ale nauczonym tylko na "biało")

- personalizacja

Cześć druga, niedziela 5h:

- narzędzia aktorskie (czyli w jaki sposób dostajesz to, czego potrzebujesz w scenie)

- improwizacje na tekście

- etiudy na tekście, czyli zmienianie celu (w ten sposób tekst zawsze będzie elastyczny, i to Ty będziesz rządził tekstem w zależności od potrzeb, a nie tekst Tobą)

KAMERALNA GRUPA 4-8 OSÓB

Cena: 250 zł, dla studentów modułowych Laboratorium Meisnera 200 zł /

Data: 23 - 24 maj

godz: 10.30 - 15.30

Miejsce: Laboratorium Meisnera

ul. Podskarbińska 32/34

Zainteresowane osoby prosimy o przesłanie CV lub dema. Zgłoszenia przyjmuje nasza kooordynatorka Aleksandra Walusiak pod adresem: labmeisnera@gmail.com

(-)
Mateirał Organizatora
23 maja 2015

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia