Agnieszka Glińska reżyseruje kolejnego Czechowa

"Wiśniowy sad" - reż. Agnieszka Glińska - Teatr Studio w Warszawie

16 grudnia w Teatrze Studio odbędzie się premiera "Wiśniowego sadu" Antoniego Czechowa w reżyserii Agnieszki Glińskiej.

Maria Grekow: Co pana boli?

Płatonow: Płatonow mnie boli.

"Raniewska mnie boli. Nie ma zgody na to, co było, nie oswaja cierpienia, nie tęskni za utraconym czasem, ucieka przed bólem, nie czeka na nowe, nie chce zmian, nie rozumie siebie ani świata. "Wiśniowy sad" to komedia o dramatycznym uciekaniu przed życiem. Nikt tu nie potrafi wziąć odpowiedzialności za swój los. Utrwalają fikcję, odklejają się od realu, karmią iluzją. Zawsze idzie jakieś nowe, a odchodzi stare. Czechow opisuje, jak bardzo się tego faktu boimy. Jacy śmieszni jesteśmy w tej bezradności wobec zmian i tragiczni w niezrozumieniu ich konieczności".

Agnieszka Glińska

"Wiśniowy sad" w zupełnie nowym tłumaczeniu Agnieszki Lubomiry Piotrowskiej. Fragment rozmowy z tłumaczką:

I jak ludzie reagują na Twojego Czechowa?

Często, kiedy oddaję przekład, słyszę to samo pytanie: czemu on tak współcześnie brzmi? Prawda jest taka, że Czechowa nie uwspółcześniam. Tłumaczę tak, jak go słyszę. Przekłady szybciej się starzeją niż oryginał. Oczywiście Czechow ma swój rozpoznawalny styl. W oryginale jednak nie znajdziemy żadnego archaizmu. Rytm zdań jest wartki, bardzo współczesny. Postaci często skrojone są mocno ironicznie. To właśnie pozwala wystawiać go w różnych konwencjach.

Ale Czechow to nie tylko język, to również świat opisywany przez ten język.

Jest to przede wszystkim rejestracja procesów psychologicznych. Emocje się nie zmieniają. Dlatego jego sztuki tak wspaniale funkcjonują bez względu na epokę. Wrócę jednak jeszcze raz do języka. W Wiśniowym sadzie praktycznie wszystkie postacie popełniają drobne błędy językowe: a to źle zostaje użyty frazeologizm, słowo wbrew swemu znaczeniu. Jedynie Łopachin, który wciąż podkreśla, że nie skończył żadnej szkoły, posługuje się czystym neutralnym językiem, nie popada w sztuczny patos. Świat Czechowa stworzony jest przez język.

Agnieszka Lubomira Piotrowska, fragment wypowiedzi dla Magazynu Studio

(-)
Materiał Teatru
11 grudnia 2013

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...