Anna Mikołajczyk

Sopran

Absolwentka Warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w klasie prof. Małgorzaty Marczewskiej. Wykonuje rozległy repertuar – od średniowiecznych pieśni świeckich, poprzez muzykę baroku i późniejszych epok, do współczesności włącznie.

Zaśpiewała wiele pierwszoplanowych ról w Operze Bałtyckiej w Gdańsku oraz w Operze Wrocławskiej. Jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Ma w repertuarze m.in. partie: Micaela w „Carmen" G. Bizeta, Tatiana w „Eugeniuszu Onieginie" P. Czajkowskiego, Eurydyka w „Orfeuszu i Eurydyce" Ch. W. Glucka, Galatea w „Acis i Galatea" G.F. Haendla, Dydona i Belinda w „Dydonie i Eneaszu" H. Purcella, Donna Anna w „Don Giovannim" W.A. Mozarta, Contessa w „Weselu Figara" W.A. Mozarta, Pamina w „Czarodzoiejskim flecie" W.A. Mozarta, Desdemona w „Otellu" G. Verdiego.

Występowała pod batutą takich dyrygentów, jak: Mirosław Jacek Błaszczyk, Piotr Borkowski, Jose Maria Florencio, Paul Goodwin, Michał Klauza, Kazimierz Kord, Tadeusz Kozłowski, Jerzy Maksymiuk, Wojciech Michniewski, Zsolt Nagy, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Charles Olivieri-Munroe, Wojciech Rajski, Marcin Sompoliński, Stefan Stuligrosz, Marek Štryncl, Roman Valek, Antoni Wit, Andryj Yurkevich. Dużo miejsca w swojej działalności koncertowej poświęca muzyce oratoryjno-kantatowej.

Jej repertuar obejmuje również muzykę późniejszych czasów, ze współczesną włącznie. Sami kompozytorzy, tacy jak Zygmunt Krauze, Paweł Łukaszewski, Stanisław Moryto czy Romuald Twardowski powierzają artystce wykonanie, często prawykonanie, swoich własnych utworów. W listopadzie 2011 r. w Paryżu odbyła się prapremiera opery Elżbiety Sikory „Madame Curie", w której Anna Mikołajczyk zaśpiewała partię tytułową.

W 2007 r. ukazała się solowa płyta, wydana przez firmę DUX, na której śpiewaczka wraz z pianistą Edwardem Wolaninem prezentuje pieśni Karola Szymanowskiego.

(-)
Materiał Opery
13 lutego 2018
Portrety
Marek Weiss

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia