Arcydzieła kina w Katowicach

10. Transatlantyk Festival w Katowicach - 1 - 8 października 2020

Opowieści o życiu wytrąconym z równowagi. Arcydzieła Petera Weira, Stanleya Kubricka, Andrieja Zwiagincewa czy Todda Haynesa. Dziesięć oryginalnych, prowokacyjnych i zachwycających świeżym spojrzeniem filmów z różnych zakątków świata pokaże 10. Transatlantyk w ramach sekcji HISTORIE KINA. Jubileuszowy Festiwal odbędzie się po raz pierwszy w województwie śląskim, w Katowicach oraz online, w całej Polsce.

Opowieści o życiu wytrąconym z równowagi. Arcydzieła Petera Weira, Stanleya Kubricka, Andrieja Zwiagincewa czy Todda Haynesa. Dziesięć oryginalnych, prowokacyjnych i zachwycających świeżym spojrzeniem filmów z różnych zakątków świata pokaże </strong><a href="https://transatlantyk.org/"><strong>10. Transatlantyk</strong></a><strong> w ramach sekcji HISTORIE KINA. Jubileuszowy Festiwal odbędzie się po raz pierwszy w województwie śląskim, w Katowicach oraz online, w całej Polsce.

Kino uwielbia sytuacje graniczne, w których bohaterowie stają z losem do pojedynku. Wstrząs, z jakim mierzą się postaci, jest dla twórców punktem wyjścia do opowieści o nowych modelach życia, palących wyzwaniach współczesności czy do pogłębionych, wręcz filozoficznych rozważań o tożsamości. W czasie pandemii metafora „wstrząsu" zyskuje kolejne znaczenia, nic więc dziwnego, że „Kultura wstrząsu" stała się hasłem sekcji HISTORIE KINA, prezentującej wybitne produkcje światowej kinematografii w ramach jubileuszowego Festiwalu Transatlantyk.

Pokazywane tytuły opowiadać będą o doświadczeniach, które nieodwracalnie zmieniają życie bohaterów, o wstrząsach, które przewartościowują ich światy. Ważnym tematem tych opowieści będzie pamięć i jej rola w prezentowanych historiach - mówi o filmach z sekcji HISTORIE KINA Joanna Łapińska, Dyrektor Programowa Festiwalu.

Można już kupić akredytacje dla widzów, które pozwalają uczestniczyć we wszystkich projekcjach Transatlantyku, a także bilety na wybrane seanse festiwalowe.

Widzowie z całej Polski mogą także uczestniczyć w tym świecie kina! Transatlantyk w śląskim zaprasza do kupowania biletów na seanse online, które odbędą się na platformie MOJEeKINO.PL Jubileuszowa edycja odbędzie się w całym kraju – od morza do Tatr! Co planujecie zobaczyć?

LEGENDARNE TYTUŁY
W programie znajdziecie m.in. obsypany nagrodami „Czarny Orfeusz" Marcela Camusa z 1959 r., jeden z najbardziej rozmarzonych i roztańczonych filmów wszech czasów, nakręcony na progu rozkwitu francuskiej Nowej Fali. Ta historia o miłości i przeznaczeniu, będąca współczesną wersją mitu o Orfeuszu i Eurydyce, osadzona została w barwnym, pochłoniętym karnawałową zabawą Rio de Janeiro. Tuż po premierze otrzymała nie tylko Złotą Palmę w Cannes, ale też Oscara dla Najlepszego Filmu Nieanglojęzycznego oraz Złoty Glob dla Najlepszego Filmu Zagranicznego. Was też na pewno zachwyci!

WSTRZĄSY OBYCZAJOWE
Wielbiciele wielkich ucieczek na pewno docenią trzy filmy, które w wyjątkowym stylu portretują bohaterów, którzy mają dość i nie zniosą już ani chwili rutyny. Debiut Alaina Tannera „Charles martwy lub żywy", zapomniany przez lata „Strofy dla Sophie" Moshé Mizrahiego oraz być może najważniejszy film afrykański XX wieku, „Podróż hieny" Djibrila Diop Mambéty'ego, to powstałe na przełomie lat 60. i 70. dzieła błyskotliwie komentujące ówczesne rewolucje obyczajowe i polityczne.

ARCYDZIEŁA GROZY
Jeśli mówimy o wstrząsie, w sekcji HISTORIE KINA nie może oczywiście zabraknąć absolutnej klasyki, czyli uwodzicielskiego i niepokojącego „Pikniku pod Wiszącą Skałą" Petera Weira oraz chłodnego „Lśnienia" Stanleya Kubricka. Te wirtuozerskie filmy o miejscach, które emanują tajemniczą, niebezpieczną energią, przeczą przekonaniu, że jesteśmy w stanie pokierować własnym życiem, pokazując świat, w którym czas, przeszłość i pierwotna groza całkowicie nad nami dominują.

ŻYCIE PO KATASTROFIE?
Tożsamość - a za jej pośrednictwem także i pamięć, dzięki której tożsamość jest w ogóle możliwa - wrócą jako motyw dwóch kolejnych tytułów w sekcji HISTORIE KINA. W mrocznych, eksperymentujących z chronologią wizjach ludzkiej podmiotowości, „Zniknięciu" George'a Sluizera i „Memento" Christophera Nolana, traumatyczne wydarzenie – porwanie bliskiej kobiety w pierwszym, morderstwo żony w drugim filmie – oznaczać będą absolutny punkt zwrotny i początek niekończącego się koszmaru.

Natomiast w „Schronieniu" Todda Haynesa oraz „Lewiatanie" Andrieja Zwiagincewa to nie relacje z innymi, ale z samym sobą staną w centrum uwagi twórców. Przypominający Hioba Kola z filmu Zwiagincewa decyduje się na wojnę ze wszystkimi, którzy chcą pozbawić go skrawka ziemi, na której mieszka, zaś Julianne Moore w filmie Haynesa zapada na nieokreśloną chorobę, która wyłącza ją z codziennego życia, izoluje od ludzi i skazuje na wygnanie z coraz bardziej uprzemysłowionego świata. Jesteście gotowi na spotkanie z nimi?

Widzowie jubileuszowego, 10. Festiwalu Transatlantyk w śląskim będą mogli wybrać, którą ze ścieżek podążą. Kino - jak zawsze - pokazuje nam przecież możliwe scenariusze, ale już z wyborami i decyzjami - jak zawsze! - zostawia nas samych. Ponieważ Festiwal Transatlantyk 2020 będzie miał formę hybrydową, kwestią wyboru widzów będzie także sposób oglądania filmów - pokazy festiwalowe odbędą się w dwóch katowickich kinach studyjnych oraz online.

10. Transatlantyk Festival odbędzie się w dniach 1-8 października w Województwie Śląskim, w Katowicach. Festiwal Transatlantyk jest artystycznym pomostem pomiędzy dwiema dziedzinami sztuki: filmem i muzyką. Wytwarza niepowtarzalną przestrzeń kreatywnego współdziałania na styku tych dwóch światów.

Organizatorem Festiwalu Transatlantyk jest Fundacja Transatlantyk Festival. Partnerem Festiwalu jest Województwo Śląskie. Współorganizatorami są Instytucja Kultury Ars Cameralis Silesiae Superioris, Instytucja Filmowa Silesia Film w Katowicach oraz Muzeum Śląskie w Katowicach. Partnerami Festiwalu są: Filharmonia Śląska im. H.M. Góreckiego, NOSPR, Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego, ASP w Katowicach i Rondo Sztuki, FIPRESCI, Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów S.A., Uniwersytet SWPS, Stowarzyszenie Kin Studyjnych, platforma MOJEeKINO.PL, Canpol, ZAIKS oraz British Council.

Festiwal współfinansuje Polski Instytut Sztuki Filmowej. Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

(-)
Onet.Kultura
30 września 2020

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...