Bez peerelowskiej cenzury

"Wielka księżna Gerolstein" - reż. Piotr Bikont - Teatr Muzyczny w Łodzi

Na początek sezonu 2016/2017 Teatr Muzyczny w Łodzi przygotowuje polską prapremierę oryginalnej wersji dzieła mistrza lekkiej muzy z polskim tekstem Andrzeja Ozgi. "Księżna" grana była do tej pory w adaptacjach – tylko na to zezwalała cenzura czasów PRL.

Premiera wpisuje się w uroczystości jubileuszu siedemdziesięciolecia TM w Łodzi i zbliżającej się dwusetnej rocznicy urodzin kompozytora.

autor przekładu libretta - uznany tłumacz Andrzej Ozga, związany przede wszystkim z teatrem muzycznym, aktor, reżyser, autor tekstów piosenek, tłumacz ok. 50 librett musicali (m.in. „Rocky Horror Show", „Evita", „Pocałunek kobiety-pająka", „Miss Saigon")

reżyseria - Piotr Bikont, reżyser, dziennikarz, publicysta i krytyk teatralny

kierownictwo muzyczne – młoda dyrygentka Elżbieta Tomala-Nocuń, mająca już w swoim dorobku kierownictwo muzyczne wznowienia słynnego musicalu „Człowiek z La Manchy" i kilku mniejszych form scenicznych

dekoracje – Grzegorz Małecki, malarz, scenograf, doktor sztuk plastycznych, wykładowca Szkoły Filmowej w Łodzi

kostiumy – Zuzanna Markiewicz, projektantka ubioru, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi

choreografia – Dorota Jawor-Przybyszewska, aktorka, reżyser, choreograf, autorka ponad ośmiuset choreografii programów telewizyjnych, w tym słynnego Kabaretu Olgi Lipińskiej, oraz ponad stu premier teatralnych; współpracowała m.in. z Adamem Hanuszkiewiczem, Wojciechem Młynarskim, Maciejem Wojtyszką, Janem Szurmiejem, Stanisławem Tymem i Krzysztofem Jaślarem.

projekty graficzne - Magdalena Krzywkowska

„Wielka księżna Gerolstein" to prawdziwa perła w bogatym dorobku Jacques'a Offenbacha. Komizm wynikający z aluzji do wydarzeń, zjawisk i osób z czasów, kiedy powstała, oczywiście już wywietrzał, ale drwina z głupoty wojny, wojskowych i władców, dworskich plotek, sensacji rozpuszczanych przez tabloidy i dobrej miny dyplomatów do złej gry ciągle jest, niestety, aktualna. I ciągle śmieszy. A muzyka Offenbacha, dźwięczna i lekka, cudownie sprowadza na ziemię i wojskowe zadęcie, i arystokratyczne nadęcie. W opowieści o wielkiej księżnej tkwi także element romantycznej miłości. Czy jest ktoś, kto o niej nie marzy? A przynajmniej nie pielęgnuje wspomnień?

(-)
Materiał Teatru
30 września 2016
Portrety
Piotr Bikont

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia