Bogactwo stylów, tematów i form

16. Festiwal Prapremier – Praremiery Nie/Chciane

Wiadomość o tym, że jednak w tym roku Festiwal Prapremier odbędzie się, została przyjęta z ogromnym entuzjazmem. Festiwal bowiem jest dla widzów przeglądem najciekawszych spektakli, jakie miały swe premiery w ostatnim czasie na naszych scenach teatralnych.

„Prapremiery Nie/Chciane" to podjęcie się przez Teatr Polski w Bydgoszczy zorganizowania odwołanego wcześniej Festiwalu Prapremier, który jest jednym z kluczowych teatralnych wydarzeń zarówno dla bydgoszczan jak i w skali całego kraju. Najbliższa edycja o przekornej nazwie Prapremiery Nie/chciane narodziła się z chęci pokazania na scenie tego, co często teatr publiczny odrzuca w swoim repertuarze, a czego widzowie oczekują.

Dyrektor Łukasz Gajdzis podczas konferencji prasowej we wrześniu br., otwierającej sezon teatralny 2017/2018, przedstawił ideę oraz program festiwalu. Jak wyjaśniają organizatorzy – „Nie chcieć czegoś, to jednocześnie chcieć czegoś nie robić. Chcemy więc stworzyć festiwal otwarty, zapraszający, gościnny. Wychodzimy z założenia, że nie ograniczając się do żadnej idei światopoglądowej, czy politycznej możemy zdziałać więcej. Sztuka właśnie wtedy może być wolna, gdy nie wkładana w żadne ramy, dociera w nieprzewidziany i nieskrępowany sposób do odbiorców. Kierując swoją uwagę na odsuwane od centrum uwagi zjawiska teatralne, będziemy poszukiwać niekonwencjonalnych doświadczeń. Eksplorując gatunki nieoczywiste dla teatru instytucjonalnego będziemy poszerzać granice teatru".

- „Przewodni motyw festiwalowy – nie/chcenie – będzie ujęty w dwóch znaczeniach: po pierwsze poprzez prezentowanie niedocenianych i wypieranych gatunków takich jak kabaret (warszawska grupa Pożar w burdelu), teatr ruchu (spektakl powstały przy wsparciu Instytutu Grotowskiego – „Witaj w moim domu..."), teatr dla „najnajów" („Elementarz" Michała Zadary), spektakl muzyczny wykorzystujący muzykę disco-polo („Disco Solski" Łukasza Fijała) czy teatr amatorski („Narodowe czytanie Rejsu" produkcji Teatru im. Słowackiego w Krakowie) – informują organizatorzy festiwalu. - Po drugie motyw nie/chcenia przedstawimy również jako konkretne opowieści o byciu wykluczonym („Kopciuszek" Anny Smolar) i wykluczaniu („Będzie Pani zadowolona..." Agaty Dudy-Gracz, „Wściekłość" Mai Kleczewskiej, „Harper" Grzegorza Wiśniewskiego, ).

Finałem, który zwieńczy Festiwal będzie spektakl Jana Klaty pt. „Wesele". Nadchodzące Prapremiery, ujmowane przez Teatr jako święto teatru, przez bogactwo proponowanych stylów, tematów i form spektakli, będą miały charakter przeglądu.

Ilona Słojewska
Dziennik Teatralny Bydgoszcz
14 października 2017

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia