Chopin na pointach

"Chopin" - chor: Patrice Bart - Teatr Wielki - Opera Narodowa w Warszawie

W Teatrze Wielkim trwają przygotowania do premiery baletu "Chopin". O wybitnym kompozytorze opowiedzą Polacy i Francuzi. Libretto napisał polski pisarz Antoni Libera, autorem choreografii zaś jest Francuz - Patrice Bart.

Chopin jest trudnym tematem, zwłaszcza podczas Roku Chopinowskiego - przyznają zgodnie twórcy spektaklu. - Powstało wiele książek, filmów o życiu wielkiego kompozytora. My zdecydowaliśmy się przez pryzmat Chopina i jego losów pokazać dramat, rozterki każdego artysty. Twórczość polskich romantyków była silnie zaangażowana w sprawy narodowe, przez co polski romantyzm nie jest dobrze znany w Europie i uważany jest za sztukę narodową. Dopiero teraz odkrywa się Chopina jako artystę uniwersalnego - mówi autor libretta Antoni Libera.

Autor choreografii Patrice Bart mówi, że muzyki Chopina słuchał od dziecka - kiedy zaczynał uczyć się tańca większość lekcji odbywała się przy jego muzyce. Bart, choreograf i baletmistrz francuski, członek dyrekcji baletu Opery Narodowej w Paryżu, ma w swoim dorobku poza klasycznym repertuarem jak "Jezioro łabędzie" czy "Giselle" także balety biograficzne poświęcone m.in. Piotrowi Czajkowskiemu czy królowi Szwecji Gustawowi III. - Życie Chopina jest doskonałym materiałem na libretto: miłość do George Sand, pobyt na emigracji, choroba, żal, że nie może wrócić. Jego dzieje są znakiem jego czasu - mówi Patrice Bart. Dodaje, że Chopin przybył do Paryża w bardzo interesującym okresie, kiedy romantyzm właśnie rozkwitał. Szybko wszedł do paryskiego świata artystycznego, zdobył uznanie, zaczął bywać m.in. na dworze króla Ludwika Filipa.

Twórcy spektaklu nie chcą przenosić na scenę biografii kompozytora, ale chętnie sięgają po wybrane wydarzenia z dzieciństwa spędzonego w Polsce i z życia na emigracji. - To będzie fresk składający się z kilku scen, m.in. spotkanie z Schumannem, otrzymanie pierścienia od księcia Konstantego. Balet ma tę przewagę nad powieścią, że nie trzeba się ściśle trzymać faktów czy przedstawiać całej biografii, a mimo to można oddać charakter postaci - dodaje Antoni Libera.

Patrice Bart, układając choreografię, wykorzystał taniec klasyczny z elementami tańca współczesnego.

Stronę muzyczną spektaklu przygotował Stanisław Leszczyński. - Chciałem, by zabrzmiał w niej szeroko rozumiany romantyzm - mówi i wylicza kompozytorów, po których muzykę sięgał: Hectora Berlioza, Manuela de Falli, Siergieja Lapunowa, Ferenca Liszta, Franza Schuberta, Roberta Schumanna i Fryderyka Chopina.

Teatr Wielki - Opera Narodowa: "Chopin", choreografia: Patrice Bart, libretto: Antoni Libera, koncepcja muzyczna: Stanisław Leszczyński, dyrygent: Tadeusz Kozłowski, scenografia: Luisa Spignatelli. Występują m.in.: Władimir Jaroszenko, Marta Fiedler, Dominika Krzysztoforska oraz zespół Polskiego Baletu Narodowego, Orkiestra i Chór Opery Narodowej, uczniowie Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza. Premiera: 9 maja, godz. 18.

Izabela Szymańska
Gazeta Wyborcza Stołeczna
5 maja 2010

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...