Choreografia, plastyka i dramat
Teatr "Prowincjalnyje tancy" powstał w 1990 roku. Obecnie w zespole jest ponad 10 tancerzy i stażystów, w przygotowaniu których syntetyzują się metody i sposoby różnych kierunków i stylów tańca.Spektakle teatru łączą w sobie sztukę choreograficzną, plastyczną i dramatyczną, co tworzy szczególny rozpoznawalny, niepowtarzalny styl zespołu. Przez 15 lat działalności teatr "Prowincjalnyje tancy" zajął trwałe miejsce jednego z najlepszych zespołów tańca nowoczesnego w Rosji, stał się znany w kraju i za granicą jako oryginalna awangardowa trupa taneczna, a choreograf Tatiana Baganowa umocniła status najbardziej znanego i znakomitego rosyjskiego choreografa contemporary dance. Wiele razy potwierdzały to nagrody na międzynarodowych konkursach i festiwalach (w tym - trzy nagrody "Złota Maska", trzy nagrody konkursów we Francji, cztery nagrody festiwalu w Witebsku), publikacje o zespole w prasie (około 500 w samej Rosji), opinie krytyków i specjalistów o działalności teatru. W tym czasie zespół pokazał widzom 20 programów i spektakli, w tym w inscenizacji trzech choreografów zagranicznych. Spektakle teatru były wystawiane w 36 miastach 13 krajów świata i 19 miastach w Rosji. Zespół występował na takich prestiżowych scenach, jak Teatr Aleksandryjski i Teatr Ermitażu w Sankt-Petersburgu, Teatr im. Mossowieta, Rosyjski Akademiczeskij Mołodiożnyj Teatr i Centrum im. Meyerholda w Moskwie, Permski Akademicki Teatr Opery i Baletu, Kennedy Center w Waszyngtonie, Dancens Hus w Sztokholmie, The Place w Londynie, Auditorium w Rzymie, Narodowy Teatr w Bangkoku, Opera Haus w Bonn, Tanzhaus w Düseldorfie. Zespół wiele razy brał udział w Dniach Kultury Rosji w Rosyjskich Festiwalach za granicą, w regionalnych projektach Festiwalu "Złota Maska", w wielu rosyjskich festiwalach teatralnych, muzycznych i choreograficznych. Choreograf Tatiana Baganowa stworzyła inscenizacje 8 spektakli w teatrach w Rosji (w tym w Teatrze Bolszoj, w Permskim Teatrze Opery i Baletu, w nowosybirskim Teatrze "Globus") i wykonała 6 prac dla zagranicznych zespołów tanecznych. "Prowincjalnyje tancy" - to awangardowy zespół taneczny, w spektaklach którego choreografia i sztuka dramatyczna współistnieje na równych prawach, tworząc oryginalny, rozpoznawalny styl. Synteza baletu i dramaturgii - to jedna z najbardziej interesujących cech teatru " Prowincjalnyje tancy". Teatr poszukuje nowych dróg wyrażania emocji i obrazów, jego estetyka oparta jest na podporządkowaniu ruchów zewnętrznych ruchom wewnętrznym. Jest to jedyna rosyjska trupa, która z łatwością stała się swoja w europejskim świecie tańca. Teatr nie stara się stać fenomenem wyrażenia czegoś "rosyjskiego" - jego sztuka jest ponadczasowa i porusza każdego człowieka niezależnie od narodowości. Właśnie dlatego zespół nie pisze libretta do swoich inscenizacji, pozostawiając widzowi swobodę najróżniejszych uczuć i interpretacji: każdy będzie współautorem spektaklu. "Prowincjalnyje" uważają, że częścią Teatru może stać się każdy człowiek - jeśli jest on zdolny do wyrażenia obrazu, idei lub odkrycia innym czegoś nowego. Krytycy (rosyjscy i zagraniczni) uznali, że "Prowincjalnyje tancy" - to najlepszy teatr w rosyjskim contemporary dance. Zespół wiele razy brał udział w międzynarodowych konkursach i festiwalach, gdzie jego prace były wyróżniane najwyższymi nagrodami: V Międzynarodowy Konkurs Tańca w Paryżu (1992 - Grand-prix), VII Międzynarodowy Konkurs Młodych Baletmistrzów w Hannowerze (1994 - 1 nagroda), XI Międzynarodowy Konkurs Choreografów "Prix Volinine" w Paryżu (1995 - nagroda za oryginalną interpretację), VII Międzynarodowe Spotkania Choreograficzne (Francja, 2000), Międzynarodowy Festiwal Choreografii Współczesnej w Witebsku (1992 - 3 nagroda, 1993 - nagroda specjalna, 1996 i 1997 - 2 nagroda, 1999 - 1 nagroda), Międzynarodowy Festiwal Solistów i Małych Trup w Kazaniu (1994 - Grand-prix). Aktorzy teatru władają stylami technicznymi różnych europejskich i amerykańskich szkół tańca, łącznie z tańcem klasycznym i takimi technikami ruchu jak joga, body conditioning, release, akrobatyka i in. Trzykrotnie grupa odbywała staż w bazie American Dance Festival w Durham (USA), gdzie pokazywała swoje inscenizacje. Z zespołem współpracowała niemiecka choreograf i tancerka Kristin Brunel. Jej spektakle były pokazane w czasie turnee po Niemczech. Jesienią 2000 roku specjalnie dla zespołu inscenizację stworzyła holenderska choreograf Anouk van Dijk. W 2001 roku inscenizację spektaklu dla zespołu stworzył niemiecki choreograf Joachim Schlömer. Choreograf teatru Tatiana Baganowa wielokrotnie brała udział w projektach międzynarodowych, tworząc inscenizacje za granicą: 1997 - Hiszpania (projekt "Europa-dance-Europa", organizator Karin Saporta, Francja); 1998 - Holandia; 1999, 2001 i 2003 - USA (program "International Choreographers " w ramach ADF); 2000 - inscenizacja spektaklu dla Bałtyckiego Uniwersytetu Tańca (Gdańsk, Polska), 2003 - spektakl dla ABCDancecompany (Austria). Tatiana Baganowa dwukrotnie była laureatką narodowej nagrody teatralnej "Złota Maska" za najlepszą pracę choreografa: w 2000 r. - spektakl "Swadiebka" Igora Stawińskiego i w 2001 r. - spektakl "Klonowy sad". [po rosyjsku sad to też park albo ogród] Zespół prezentował swoje spektakle na międzynarodowych festiwalach teatralnych, muzycznych i choreograficznych w Londynie, Amsterdamie, Bangkoku, Rzymie, Bonn, Düseldorfie, Lipsku, Nicei, Bolciano (Włochy), Warszawie, Gdańsku, Wilnie, Tallinie, Tbilisi, Moskwie, Sankt-Petersburgu i innych miastach Rosji. Spektakle teatru były pokazywane w czasie turnee zagranicznych w USA, Danii, Szwecji, Niemczech, Holandii, Tajwanie, Litwie, Białorusi, i wielu miastach w Rosji. "Nazwa trupy - "Prowincjalnyje tancy" brzmi całkiem wyzywająco, jeśli ma się na uwadze, że Baganowa jest choreografem klasy światowej. Właściwie, gdzie jest stolica, a gdzie prowincja, w rosyjskim tańcu współczesnym określiła właśnie ona: stolica jest tam, gdzie pracuje Baganowa. "Prowincjalnyje tancy" - to jedna z niewielu trup, która potrafiła przekształcić współczesny taniec w zawód". Julia Jakowlewa, "Afisza. Wsie razwleczenija Moskwy [Wszystkie rozrywki Moskwy]", ?18, 29.09-12.10.2003 "To jedyni w Rosji zawodowcy, potrafiący ozdobić wszelkie zachodnie "platformy". Tatiana Kuzniecowa, "Kommersant", 18.12.2002 "Obecnie jest to jedna z najbardziej wyrazistych i profesjonalnych trup młodego rosyjskiego tańca współczesnego, a jej kierownik Tatiana Baganowa znajduje się wśród najbardziej rokujących nadzieje krajowych choreografów". Natalia Kuriumowa, "Litieraturnaja gazieta" ?23, czerwiec, 2000 "Wyrafinowana fantazja sceniczna wywołuje nie tylko metafory wizualne, ale także niezwykle skomplikowany taniec. Zaznaczam, że "Prowincjalnyje tancy" władają ruchem na poziomie najwyższych standardów światowych". Jelena Gubajdullina, "Izwiestija", 15.12.2002 "Sama nazwa teatru zaczęła brzmieć jak wyzwanie. Sukces trupy już dawno przeskoczył przez granice Uralu. W rosyjskiej wersji "Prowincjałom" udało się zająć wakujące miejsce dramatycznego teatru absurdu". Tatiana Lesnikowa, "UniwerMag" ?19-20, 27.12.2002 " Prowincjalnyje tancy ", na czele których stoi Tatiana Baganowa, są pierwsi wśród równych". Maja Kryłowa, "Wasz dosug w Moskwie", 21-27.04.2003 "Zespół rzadko bywa w domu, jeżdżąc po całym świecie i zbierając gwiezdne żniwo nagród na festiwalach międzynarodowych, został wyróżniony niejedną nagrodą "Złota Maska". Tatiana Riwkind, "Kultura", czerwiec, 2003 "Baganowa z wyzwaniem nazwała swoją trupę, jedyną rosyjską trupę klasy światowej, - "Prowincjalnymi tańcami". I została pierwszą kobietą-choreografem, której wybaczono kokieterię". Julia Jakowlewa, Swietłana Czesnowickaja, "Vogue Rossija", kwiecień, 2004 "Jak oczekiwano, oczywistymi faworytami festiwalu "Złota Maska" stały się "Prowincjalnyje tancy " z Jekaterinburga - trupa z niezachwianą reputacją, własnym stylem i dobrym smakiem". Lejla Guczmazowa, Nowyje Izwiestia, 30.03.2005 twórczości Stanisława Wyspiańskiego" to trzecia już prezentacja z cyklu: "Japonizm polski".