Czarna Latifa

"Arya" - 16. Międzynarodowy Festiwal Konfrontacje Teatralne

Spektakl "Arya" Teatru Limen to kolejna pozycja przeglądu Konfrontacje Teatralne i MAAT FESTIWAL Peryferie Ciała. Solo butoh w wykonaniu Sylwii Hanff to unikalne widowisko, umożliwiające, jak mówi artystka, podróż do wewnątrz własnej istoty

Kobieta w białej sukni-kimono, o włosach takiego też koloru, pobielonym ciele, siedzi na podłodze. To duch, który podróżuje po świecie i stopniach swej świadomości. Łącznikiem między nimi są czerwone maki, które przywołują wspomnienia i budzą dobre emocje. Trochę brutalnie wkracza w ten harmonijny obraz postać z projekcji (Gamid Ibadullajev): rozedrgana, nieco rozmyta, o konturach z efektem celofanu, umieszczona w nieokreślonej przestrzeni. Pod jej wpływem kobieta przeobraża się – niczym wąż zrzuca biały strój i w czarnej sukni, przechodząc na drugą stronę swojej duszy, kontynuuje opowieść. W tej części jest ona bardziej dramatyczna. Kobieta zamyka się w swej świadomości, kończąc historię swego życia i kolejny etap introspekcji.

Przedstawienie wiąże się z projektem Czarna Latifa, czyli rozpoznawaniem butoh w kontekście tańca medytacyjnego. Pojęcie Latifa wzięte z mistycyzmu sufickiego, możemy rozumieć jako gotowość dotarcia do Esencji człowieka, czyli Natury i Prawdy bez konstrukcji sztucznego charakteru. „Czarna latifa to wymiar wglądu w siebie, związek ze śmiercią, głębię ciszy. To źródło naszej miłości”. Oprawa spektaklu sprzyjała perspektywie introspekcyjnej: niepokojąca i hipnotyzująca muzyka Indii Czajkowskiej, oscylująca pomiędzy mistyczną elektroniką i mocnymi efektami, a także rzadkimi japońskimi akcentami. Bardzo ważne było również światło – reflektor wyznaczający obecność bohaterki, albo raczej miejsca pobytu jej świadomości (w pewnym momencie znajduje się ona poza obrębem światła) – skupiał uwagę widzów na tym jedynym jasnym miejscem sceny (poza fragmentem w którym obserwujemy również video-art).

Butoh jest specyficznym rodzajem teatru ruchu. Występ Sylwii Hanff pokazuje, że jest nieustannie źródłem nowych znaczeń, a także mistycznym narzędziem do podróży po własnym „JA”.

Teatr Limen „Arya”, 16 Festiwal Konfrontacje Teatralne, Lublin 

Maria Anna Piękoś
Dziennik Teatralny
22 października 2011

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia