Cztery ważne requiem

'22 Opera Rara w Krakowie: 25.10.2022 do 1.11.2022.

Tę specjalną edycję festiwalu otworzy „17 języków" (25.10, Teatr Słowackiego). „Dydona i Eneasz" Henry'ego Purcella była na Opera Rara wykonywana już dwukrotnie: najpierw w wersji koncertowej, później w inscenizacji Natalii Iwaniec.

 

Teraz powraca natomiast jako projekt społeczno-edukacyjny, w którym do profesjonalnych muzyków i wykonujących partie solowe studentów śpiewu dołączą amatorzy z Chóru w Kontakcie założonego w Krakowie w 2015 roku przez Wassima Ibrahima. Zespół ten praktycznie wciela w życie idee różnorodności i wielokulturowości – zarówno w odniesieniu do prezentowanych kompozycji, jak i do składu chóru. Nazwa przedsięwzięcia wzięła się stąd, że Chór w Kontakcie ma w repertuarze utwory właśnie w 17 językach.

Na Opera Rara opera ta pojawiała się już dwukrotnie, najpierw w wersji koncertowej, a później w inscenizacji Natalii Iwaniec. Teraz powraca jako projekt społeczny, w którym do profesjonalnych muzyków dołączy Chór w Kontakcie założony w Krakowie w 2015 roku przez Wassima Ibrahima. Zespół ten w praktyczny sposób wciela w życie idee różnorodności i wielokulturowości — zarówno w odniesieniu do prezentowanego repertuaru, jak i składu chóru. W rolach głównych Matylda Sielska i Adam Radnicki, a całość zostanie wykonana pod batutą Denisa Comteta.

Jeszcze tego samego dnia i w tym samym miejscu wystąpi doskonale już znany w Krakowie wenezuelski sopranista Samuel Mariño. Zaśpiewa dwie wielkie sceny operowe: „Scena di Berenice" Haydna i „Ah! perfido" Beethovena — Capella Cracoviensis dyrygowana przez Jana Tomasza Adamusa zagra też jego IV symfonię.

W Światowy Dzień Opery będzie też miała swoją premierę na platformie Play Kraków rejestracja plenerowego spektaklu „Naturzyści" Cezarego Tomaszewskiego, który latem pokazywany był w Lesie Wolskim. Reżyser postanowił, zgodnie z intencją Mendelssohna, wyprowadzić jego „Lieder im Freien zu singen" — razem z wykonawcami i widzami — w naturę.

Paweł Świątek wyreżyseruje spektakl „Bach Goes Opera" (26, 27 i 28.10, Teatr Słowackiego), w którym na warsztat bierze dwie świeckie kantaty lipskiego kantora: BWV 201 i BWV 214. W manuskryptach Bacha zobaczymy, że on sam nie nazywał ich kantatami, pisał raczej: „dramma per musica" (lub tylko „drama"), co było najbardziej typowym w XVIII wieku określeniem gatunku dzisiaj nazywanego po prostu „operą". W obu znajdziemy podział na role, a w pierwszej z nich, „Geschwinde, ihr wirbelnden Winde", także wyraziście zarysowaną, pełnokrwistą akcję. To, że za życia Bacha wykonywano ją w kawiarni Gottfrieda Zimmermanna zapewne bez kostiumów i ruchu scenicznego, nie znaczy, że dzisiaj również należy prezentować ją wyłącznie w sytuacji koncertowej. Na scenie odsłoni przed nami pełny potencjał i pokaże Johanna Sebastiana jako prawdziwego kompozytora teatralnego. O stronę muzyczną przedstawienia zadba Jorge Jimenez.

Na festiwalu zabrzmią też cztery ważne requiem, dwa katolickie i dwa protestanckie. Niezwykłe, a rzadko grywane, „Musikalische Exequien" Schütza i „Requiem à 15" Bibera (27.10, Filharmonia) wykona belgijski zespół Oltremontano ze swoim liderem Wimem Becu. W „Ein deutsches Requiem" Brahmsa (30.10, Filharmonia) do Capelli Cracoviensis i Jana Tomasza Adamusa dołączy dwójka wybitnych solistów — baryton Thomas Hampson i sopranistka Chen Reiss.

Festiwal zakończy najbardziej znane ze wszystkich muzycznych opracowań mszy za zmarłych: „Requiem" Mozarta (01.11, kościół św. Katarzyny), którym zadyryguje Thibault Noally, wieloletni koncertmistrz Les Musiciens du Louvre i założyciel zespołu Les Accents.

(-)
Teatr Wielki w Poznaniu
26 października 2022

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia