Czy Cyganie mieli określony cel podróży?

Podobno u Romów ciągle gra muzyka

"Podobno u Romów ciągle gra muzyka − nawet, gdy nie ma co jeść. Życie staje się wtedy znośniejsze. Spektakl teatru i tańca. Od czarów, obrzędów, muzyki, pieśni, tańca, podróży, po oszustwa, kradzieże i prześladowania. Opowieść z różnych perspektyw. Trochę magiczna i zarazem dobitnie dosłowna. O Cyganach? O ludziach? Zapraszamy na spotkanie z dziwakami, obcymi, artystami... Chcemy zrozumieć coś o sobie, patrząc na innych."

Ten barwny kolaż muzyki, pieśni i tańca jest dla widza niezwykłą szansą na poznanie innego świata. Zadajemy sobie pytanie − czy Cyganie mieli określony cel podróży? I co z nami? Wędrówka, jako istotny motyw spektaklu, nie dotyczy wyłącznie Romów. Inspirując się taborami przemierzającymi świat w poszukiwaniu celu, badamy swoje pragnienia, obawy, niepewności, snując wizje osobistej i ogólnoludzkiej destynacji.

Obok perspektywy ukazania kultury romskiej – ich pieśni, tańca, języka, energii, poczucia wspólnoty, wprowadzamy wątek „hejtu" i nietolerancji wobec mniejszości narodowych. Spektakl powstał w oparciu o konsultacje z cyganologiem Adamem Bartoszem z Muzeum Okręgowego w Tarnowie. Otrzymał nominację na najlepszy spektakl teatru offowego w konkursie "he Best OFF" 2018. W roku 2019 spektakl prezentowany będzie w kilku polskich miastach w ramach programu „Polska Sieć Tańca 2019" oraz w miejscowości Płowdiw w Bułgarii w ramach Europejskiej Stolicy Kultury 2019.

Living Space Theatre to teatr założony przez absolwentów Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu i Wydziału Aktorskiego. Określają się jako teatr nomadyczny – bez stałej siedziby i jednej przestrzeni działania, a także jako młodzi artyści podróżujący z miejsca na miejsce, bez zapuszczania korzeni na stałe. Główną formą ekspresji w spektaklach Living Space Theatre jest taniec i ruch jako niewerbalne formy komunikacji pozwalające przełamywać bariery kulturowe, etniczne i inne.

Jakub Margosiak − współzałożyciel Living Space Theatre. Absolwent Wydziału Aktorskiego PWST w Krakowie oraz wolny słuchacz na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Członek International Dance Comittee. Stypendysta Marszałka Województwa Śląskiego oraz Prezydenta Miasta Tarnowa i Gminy Miasta Tarnów. Poprowadził warsztaty i wygłosił wykład podczas 35th International Theatre Institute World Congress w Segowii (Hiszpania). Brał udział w International Summer Program organizowanym przez Roberta Wilsona w Watermill Center w Nowym Jorku oraz w rezydencji artystycznej w ramach Festiwalu AgitAgueda w Portugalii. Ukończył Immersion Course w Michael Chekhov School w Nowym Jorku.

Grzegorz Łabuda − współzałożyciel Living Space Theatre. Absolwent PWST Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne. Ukończył Master Course w Workcenter Jerzego Grotowskiego i Thomasa Richardsa w Pontederze, a także intensywny kurs aktorski w Michael Chekhov School of Acting w Hudson, NY. Prowadził m.in. warsztaty aktorskie w ramach Busan International Performing Arts Festival w Korei, warsztaty teatralne w ramach Klubu Sztuk w Galerii BWA w Katowicach, warsztaty oraz wykłady podczas V Sympozjum Tańca w ramach Międzynarodowego Kongresu Teatralnego w Hiszpanii, cykl warsztatów tańca i ruchu w ramach projektu edukacyjnego „Do sztuki gotowi start!" organizowanego przez Galerię Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach i wiele innych. Uczestnik projektu badawczego „Joy of discovery" w ramach 1st oraz 2nd CEEC-China Summer Dance Camp w Chinach.

(-)
Materiał Teatru
10 sierpnia 2019
Portrety
Jakub Margosiak

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...