Czy miłujesz mnie więcej aniżeli inni?

"Zamknęły się oczy Ziemi" - reż. K. Babicki - Teatr im. Osterwy w Lublinie

Zamknęły się oczy ziemi to najlepsza sztuka, jaką napisał Paweł Huelle. I najważniejszy spektakl, jaki w lubelskim Teatrze Osterwy wyreżyserował na pożegnanie Krzysztof Babicki

Krzysztof Babicki, który prowadził nasz teatr 11 lat, wyjeżdża z Lublina. Sobotnią premierą sztuki o wydarzeniach w kazimierskim klasztorze betanek świętował 30 lecie pracy artystycznej.

Punktem wyjścia do tekstu Pawła Huelle jest historia o. Romana Komaryczki, który dopuścił się w kazimierskim klasztorze molestowania seksualnego. Jak zeznała w lubelskiej prokuraturze jedna z sióstr, zakonnik miał się na niej położyć, całować i obmacywać. Kiedy siostra poskarżyła się przełożonej, została polana wodą egzorcyzmowaną. Nawiedzone siostry były rozbierane do naga. I bite.

W okrutnej scenie przesłuchania z siostrą Agnes (wzruszająca Monika Babicka) Paweł Huelle wykorzystał autentyczne fragmenty zeznań, odsłaniające najbardziej pikantne sceny z erotycznego życia klasztoru. To życie zostało wpisane w historię przedwojennej willi, na której po wojnie zbudowano klasztor betanek. Jej właścicielka była jasnowidzem. W spektaklu gra ją Hanka Brulińska, która stworzyła wielką, dramatyczną rolę. Jako Wysocka przepowiada stacjonującym polskim oficerom śmierć w Katyniu. Oraz wybór papieża Polaka.

W sztuce nakładają się bowiem dwa czasy: przedwojenny ze współczesnym. W przedwojennym są jeszcze widzenia Wysockiej. Niemiecki oficer z elegancją zabija kazimierskich Żydów. Nie można tego powiedzieć o żołnierzach Armii Czerwonej, którzy mordują polskich oficerów przy dźwiękach harmoszki. We współczesnym ojciec Zapaliczko (Krzysztof Olchawa) otwiera ciała sióstr betanek na miłość pana Jezusa. Jak siostra Agnes nie chce z nim iść do łóżka, mówi: zobaczysz suko! Tym, które chcą mówi o wiośnie Kościoła.

W kluczowej scenie, kiedy ojciec Zapaliczko prosi swojego biskupa (Jerzy Rogalski) o wybaczenie i posadę na parafii - widzimy, że Paweł Huelle zabiera bolesny głos w sprawie polskiego Kościoła, że walczy z Kościołem łajdackim i walczy o Kościół prawy. Jak na ironię biskupa gra Jerzy Rogalski, szkolny kolega arcybiskupa Józefa Życińskiego. To obok roli Hanki Brulińskiej największa, może najważniejsza rola w spektaklu. Rogalski gra oszczędnie, w skupieniu, z uważnością.

Ojciec Zapaliczko ze sztuki Pawła Huelle jest łajdakiem. - To, że sześćdziesiąt parę kobiet zostaje ekskomunikowanych, dostają najcięższą karę w Kościele a ten łajdak zostaje wikarym, ma to wszystko (przepraszam) w dupie i się śmieje, jest skandalem - mówi autor sztuki.

Czy miłujesz mnie więcej aniżeli inni? Tak brzmi duchowa maksyma betanek. Paweł Huelle i Krzysztof Babicki zadają to pytanie ze sceny. Ich spektakl jest jednym z najważniejszych głosów w sprawie tego, co wydarzyło się w klasztorze betanek. I w sprawie polskiego Kościoła. W spektaklu występuje trzech księży. Jeden śpi z siostrami, drugi handluje butami, trzeci jest biskupem. Tylko trzeci jest normalny.

Waldemar Sulisz
Dziennik Wschodni
12 kwietnia 2011

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia