Czy R@Port umiera, czy jeszcze nie?

Program R@portu i Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2013

Podczas kameralnej konferencji prasowej, na której obecność dziennikarzy była wymownie symboliczna, przedstawiono założenia i program nadchodzącego Festiwalu, który kilka lat temu był dumą i chwałą naszego regionu oraz jednym z ważniejszych wydarzeń współczesnego, polskiego teatru.

Zamiast wielkiej fety na cześć Pawła Demirskiego i ogólnopolskiej konferencji, na której mieli wystąpić uznani teatrolodzy, będzie godzinne spotkanie z dramatopisarzem prowadzone przez młodego dziennikarza regionalnego portalu informacyjnego. Jak poinformowali organizatorzy, konferencja nie była przez nich ogłaszana, więc i nie będzie odwoływana, a ostatecznie nie doszła do skutku głównie z przyczyn leżących po stronie Uniwersytetu Gdańskiego.

Będzie za to wystawa poświęcona autorowi "Tęczowej trybuny", która nie została ulokowana w jakimś nudnym i dystyngowanym miejscu, tylko w Urzędzie Miasta, między gabinetami najwyższych urzędników miejskich. Znając twórczość kontestującego rodzimą rzeczywistość autora, można uznać ten fakt za kolejny etap w polskiej sztuce postperforrnatywnej i hiperniszowej, choć target jest sformatowany genialnie pod względem marketingowym. Mimo że organizatorzy nie chcieli podać budżetu imprezy, jest on dostępny w internecie. Tegoroczny R@port kosztuje 815 tysięcy złotych, z czego ok. 250 tys. kosztowały przyjezdne spektakle; budżet Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej to 145 tysięcy. Jest to o ok. 20% mniej niż w zeszłym roku, ale budżet kultury gdyńskiej w tym roku jest trudny, choć jego dynamika w stosunku do roku ubiegłego wynosi 154% (więcej).

Jury w tym roku będzie się składać z czterech osób: Jacka Sieradzkiego, Pawła Demirskiego, Wojciecha Majcherka i Łukasza Drewniaka, który poprowadzi spotkania z reżyserami czytań. Następny R@Port, awizowany jako Aneks do tegorocznego, poprowadzi w maju 2014 roku Jacek Sieradzki, nowy dyrektor programowy. Nikt na otwartej konferencji nie zadał pytania, nikt się nie sprzeciwił, nikt nie dociekał, nikt nie podważył potrzeby organizowania festiwalu w takiej, trudnej do przyjęcia formie. Co najsmutniejsze, R@Port umiera bez refleksji środowiskowej, a porównanie jego obecnego stanu do straty, jaka wystąpiła u Jaśka z "Wesela", nasuwa się nieuchronnie. Chyćcie koni, chyćcie broni, chciałoby się rzec, tylko w imię czego i do kogo?

W ramach konkursu pokazanych zostanie 5 przedstawień. Poza konkursem „Bitwa warszawska 1920" Pawła Demirskiego w reżyserii Moniki Strzępki.

Pokazy konkursowe

„Joanna Szalona; Królowa" Jolanty Janiczak w reżyserii Waldemara Raźniaka, Teatr Miejski w Gdyni, 17 listopada, godz.19.00, 90 min bez przerwy.

„Kokolobolo, czyli opowieść o przypadkach ślepego Maksa i Szai Magnata" Roberta Urbańskiego w reżyserii Jacka Głomba, Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, 18 listopada, godz.19.00, 135 minut z przerwą.

„Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku" Doroty Masłowskiej w reżyserii Agnieszki Glińskiej, Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie, 19 listopada, godz.19.00, 85 minut bez przerwy.

„Wszyscy święci. Zabłudowski cud" Piotra Tomaszuka w reżyserii autora, Teatr Wierszalin w Supraślu, 20 listopada, godz.19.00, 75 minut bez przerwy.

„Upadek pierwszych ludzi" Antoniego Ferencego w reżyserii Iwony Kempy, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu, 21 listopada, godz.19.00, 70 minut bez przerwy.

Pokaz pozakonkursowy

„Bitwa warszawska 1920" Pawła Demirskiego w reżyserii Moniki Strzępki, Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, 22 listopada, godz.18.00, 180 minut bez przerwy.

Imprezy towarzyszące

Wystawa „Demirski! na scenę!", Galeria Ratusz, Urząd Miasta Gdyni.

W dniach 15-16 listopada ramach 6. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, odbędzie się czytanie sztuk nominowanych („Pętla" Ewy Madeyskiej w reż. Julii Mark, „Caryca Katarzyna" Jolanta Janiczak/Ewelina Marciniak, „W środku słońca gromadzi się popiół" Artur Pałyga/Wojciech Faruga, „Mój niepokój ma przy sobie broń" Mateusz Pakuła/Paweł Świątek, „Krzywicka.Krew" Julia Holewińska/Kuba Kowalski.

Ponadto: SPAM dramatyczny(pisanie sztuki na żywo), promocja książki „Szekspiromania" dedykowanej Andrzejowi Żurowskiemu oraz R@Port Jazz na zakończenie każdego dnia festiwalowego.
Bilety (już można rezerwować i kupować) na spektakle konkursowe i pozakonkursowy: 30-60 zł, na wszystkie pozostałe imprezy wstęp wolny.

Piotr Wyszomirski
Gazeta Świętojańska
28 października 2013

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...