Czym śpiewak dla ludzi?

„Mickiewicz i wiek XXI" - Scena Studio – Teatr Narodowy

Polski romantyzm to nie tylko epoka literacka, inspirująca kolejne pokolenia twórców i badaczy – to także zbiór wyobrażeń określających nasz stosunek do zbiorowości i historii.

Stworzony przez Mickiewicza narodowy mit stał się podstawą polskiej tożsamości i do dzisiaj wpływa na język publiczny. Jaki jest Mickiewicz w roku 2016? Czy jako poeta narodowej wspólnoty, wyraziciel jej uczuć, porusza jeszcze nowe pokolenia? Czy idee Mickiewicza stanowią punkt odniesienia w wolnorynkowym świecie? Co jest żywego w dziele poety?

Dyskusja:
udział wezmą: Zbigniew Majchrowski, Tomasz Plata, Krzysztof Rutkowski
prowadzenie: Małgorzata Dziewulska

Czytanie poezji Adama Mickiewicza:
udział wezmą Aktorzy Teatru Narodowego: Wiktoria Gorodeckaja, Danuta Stenka, Jerzy Radziwiłowicz

Uczestnicy dyskusji:
Tomasz Plata – dziekan wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie, doktor nauk humanistycznych, kurator działań performatywnych. Autor i redaktor książek, m.in. Strategie publiczne, strategie prywatne. Teatr polski 1990–2005 (2005), Być i nie być. Kategoria obecności w teatrze i performansie ostatniego półwiecza (2009), RE//MIX. Performans i dokumentacja (2015). Niebawem ukaże się jego nowa książka Pośmiertne życie romantyzmu.

Zbigniew Majchrowski – literaturoznawca, teatrolog, profesor tytularny, wykłada na Uniwersytecie Gdańskim. Autor książek, m.in. Poezja jak otwarta rana. Czytając Różewicza (1993), Gombrowicz i cień wieszcza (1975), Cela Konrada. Powracając do Mickiewicza (1998), Różewicz (2002), Mickiewicz i wiek dwudziesty (2006).

Krzysztof Rutkowski – pisarz, tłumacz, profesor Uniwersytetu Warszawskiego na Wydziale „Artes Liberales". W latach 1984–2010 mieszkał w Paryżu, gdzie współpracował m.in. z „Kulturą" i Instytutem Literackim Jerzego Giedroycia. Autor książek, m.in. Braterstwo albo śmierć. Zabijanie Mickiewicza w Kole Sprawy Bożej (1989), Zakochany Stendhal. Dziennik wyprawy po imię (2006), Wokulski w Paryżu (2010).

Prowadzenie:
Małgorzata Dziewulska – eseistka, reżyserka. Pracowała w kierownictwie literackim Starego Teatru w Krakowie, była kierowniczką literacką Teatru Narodowego w Warszawie (dyrekcja Jerzego Grzegorzewskiego) i konsultantką programową Teatru Dramatycznego w Warszawie. Autorka książek „Teatr zdradzonego przymierza" (1985), „Artyści i pielgrzymi" (1995), „Inna obecność" (2009). Współpracuje z Instytutem Teatralnym i zajmuje się filmem dokumentalnym.

„Mickiewicz i wiek XXI" - Scena Studio – Teatr Narodowy - 3 grudnia 2016, godz. 15.00.

(-)
Materiał Teatru
1 grudnia 2016
Portrety
Adam Mickiewicz

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...