Debiutancki "Cezar" ze studentami

"Cezar" po raz pierwszy pojawi się na łódzkiej scenie

Wszystko zaczęło się od Urszuli Krygier z Akademii Muzycznej, która ponad rok temu wymyśliła projekt współpracy łódzkich uczelni. Zaraz potem przyłączyły się Akademia Sztuk Pięknych i Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna, a efekty ich kooperacji zobaczymy już 12 grudnia w Teatrze Wielkim.

W 250. rocznicę śmierci jednego z najwybitniejszych kompozytorów barokowych Georga Friedricha Haendla, Teatr Wielki, współpracując z trzema łódzkimi uczelniami artystycznymi, przygotowuje jego operę. - "Cezar" po raz pierwszy pojawi się na łódzkiej scenie - zapowiada Marek Szyjko, dyrektor naczelny Teatru Wielkiego. Każda z uczelni daje to, co ma najlepsze: Akademia Muzyczna śpiewaków, ASP tworzy scenografię i kostiumy, a Filmówka reżyseruje światła i przygotowuje projekcje wideo. Dla większości studentów będzie to sceniczny debiut. Także reżyser Artur Stefanowicz, choć jest światowej sławy alcistą, nigdy wcześniej nie reżyserował. 

Kierownictwo muzyczne "Cezara" objął Paul Esswood, jeden z czołowych kontratenorów świata, a także profesor wokalnej interpretacji baroku w londyńskiej Royal Academy of Music. Esswood podkreślał, jak trudne zadanie mieli młodzi artyści, bo w niewielu ośrodkach na świecie uczy się wymagającego technicznie śpiewu barokowego. Obsada "Cezara" musiała nauczyć się go w miesiąc. Jak zapewniali realizatorzy - zrobili kawał dobrej roboty.

Od dzisiaj rusza gra internetowa dostępna na stronie teatru "Spiskowcy w operze", która ma przyciągnąć do opery młodych widzów. Gracz może wcielić się w Cezara, który - unikając trucizn i odpowiadając na serie pytań - musi przejść przez trzy etapy: na scenie, widowni i w malarni. Pod koniec sezonu teatr nagrodzi trzech najlepszych graczy. Z kolei 11 stycznia zorganizowana będzie ośmiogodzinna gra fabularna rozgrywana w teatrze. 50 uczestników przebranych w rzymskie stroje przygotuje ucztę dla Cezara. Szczegóły na stronie internetowej Teatru Wielkiego www.operalodz.com. 

W 1724 r. premiera "Cezara" w Londynie odniosła wielki sukces. Czy podobnie będzie z łódzkim widowiskiem? Szyjko: - Wszystkim nam zależy, żeby tak właśnie było.

Joanna Rybus
Gazeta Wyborcza Łódź
3 grudnia 2009

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...