Dobro wartością najwyższą

56. Przegląd Teatrów Małych Form "Kontrapunkt" - 21-29 kwietnia 2022 - Szczecin

Wokół dobra będzie oscylować tematyka przedstawień podczas tegorocznego Kontrapunktu w Szczecinie. Organizatorzy ujawniają pierwsze wydarzenia, które będziemy oglądać na festiwalu.

- Budujemy program 56. Przeglądu Teatrów Małych Form Kontrapunkt wokół wartości „DOBRA" - mówi Marek Sztark, dyrektor festiwalu.

- W 2019 roku postanowiliśmy, że trzy kolejne edycje Kontrapunktu chcemy poświęcić transcendentaliom, tym wartościom, które pozwalają przekraczać, wykraczać poza, przewyższać, budzą dyskusję, potrzebę zadawania pytań o istotę rzeczy, poddawać krytyce i deklarować poglądy. Naczelne i najbardziej doskonale (wg Platona) idee: Prawda/Dobro/Piękno. W 2020 roku, pandemia zmusiła nas do odwołania jubileuszowego festiwalu. Zorganizowaliśmy go po kilku miesiącach w formie prologu do tego oczekiwanego. A „prawda" stała się doskonałym punktem wyjścia do dyskusji o istocie teatru. Dziś przed oczami stają nam wydarzenia obecnych czasów. Los migrantów na granicy, tragiczna sytuacja w pandemii, relatywizacja wartości. O tym stara się mówić współczesny teatr. Chcemy w programie festiwalu pokazać dyskusję o wartościach, programem ją pobudzać.

W tej edycji festiwalu zostanie wprowadzona zmianę, która w swej istocie nawiązuje do tradycji, zapoczątkowanej przez Zygmunta Duczyńskiego, reżysera, twórcę Teatru Kana, kiedy włączył się do organizacji Przeglądu Teatrów Małych Form w 1995 roku. Zaproponował wówczas rozszerzenie nazwy festiwalu o pojęcie „kontrapunktu", a także zasadę, że do konkursu zostaną zaproszone zarówno teatry dramatyczne, lalkowe i offowe.

- Po latach, kiedy w 2017 roku, przejąłem dyrekcję festiwalu, wyodrębniliśmy osobny nurt off i nadaliśmy mu również charakter konkursowy. Po kilku latach okazało się, że wyodrębnienie dla teatru offowego osobnego nurtu, obok „nurtu głównego" deprecjonuje ten typ teatru. Przede wszystkim w oczach jego twórców, ale głównie w oczach zaproszonych do oceny spektakli jurorów nurtu offowego. Niższy budżet, gorsze warunki, mniejsze sale, dużo niższa pula nagród to główne dowody deprecjacji. Argumenty o promocyjnym dla offu charakterze nurtu, możliwości prezentacji wielu spektakli offowych na „Kontrapunkcie" nie przekonywały krytyków tej struktury programu. Wracamy więc do pierwotnych idei „Kontrapunktu" rezygnując z podziału na osobne nurty, program ułożymy w jednym nurcie konkursowym - mówi Marek Sztark.

Organizatorzy zdradzili już pierwsze propozycje programowe:

- „Biblia. Próba" Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu, reż. Jernej Lorenci,
- „Wstyd" Nowy Teatr, reż. Małgorzata Wdowik, z udziałem Magdaleny Cieleckiej i Ewy Dałkowskiej,
- „A.Y.L.A.N" Gjilan City Theater z Kosowa, reż. Blerta Neziraj,
- „Rewolucja, której nie było" – słynnego Teatru 21 & Biennale Warszawa, reż. Justyna Sobczyk
- „Grimm" Teatr pod Fontanną w Poznaniu, w reż. Janusza Stolarskiego.

Na festiwalu pojawi się także spektakl, który powstał w DK Krzemień „Korowód w bluesie. Mandala" Teatru Ruchu Umownie Ewidentnego w reż. Jerzego Grzegorka.

Wśród wydarzeń towarzyszących będzie jubileusz poety Janusz Krzymińskiego, wystawa autorki znaku festiwalowego – Aleksandry Ziętali, instalacja performatywna „Uwaga" Teatr o.de.la w Rzeszowie, choreografia Marta Bury.

Podczas festiwalu swoją inaugurację będzie miała Łąka Kany, na której 21 kwietnia pojawi się Budyń & Chango, a na zakończenie 29 kwietnia - Orkiestra na Zdrowie & Jacek Kleyff. Poza tym Baltic Neopolis Orchestra i koncerty w ramach festiwalu Szczecin. Classic.

Z założenia ma to być miejsce spotkań muzycznych.

W skład jury wejdą:

- Joanna Klass – teatrolożka, ekspert projektów teatralnych , animatorka kultury, wieloletnia pracowniczka Instytutu im. Adama Mickiewicza, obecnie Warsaw Bauhaus,
- dr hab. Aleksandra Łukaszewicz – doktor nauk humanistycznych w dziedzinie nauk o religii i kulturze, specjalistka w zakresie estetyki filozoficznej oraz teorii sztuki i kultury. Związana z Akademią Sztuki w Szczecinie, także wiceprezes Polskiego Towarzystwa Estetycznego,
- trzecia juror - artystka lub artysta z Ukrainy ze statusem uciekinierka wojennego. Jest to hołd czy ukłon w kierunku bohaterstwa Ukraińców.

Cały program Kontrapunktu ma być znany pod koniec marca.

- Nauczyliśmy się żyć i pracować w kryzysie, w pandemii i jej kolejnych falach, przy ograniczeniach jakie powodują. Nauczyliśmy się organizować festiwale hybrydowe, w dystansie, w sieci - mówi Marek Sztark. - Przyjmujemy te lekcje z pokorą. Jednak w dalszym ciągu planujemy festiwal jak za minionych, dobrych czasów. Jesteśmy gotowi na nowe wyzwania prezentacji teatru z zachowaniem dystansu fizycznego, a nawet on-line. Nie zachowamy jednak dystansu do tego, co żywy teatr robi, o czym mówi. Chcemy festiwalu, który jest świętem, najlepszego jaki można zorganizować, takiego który zachwyca, stawia pytania, dodaje otuchy, a może i ratuje przed nieszczęściem.

Sprzedaż biletów na festiwal ruszy jeszcze w marcu.

Małgorzata Klimczak
Dziennik Teatralny Szczecin
11 marca 2022

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...