Dokąd nas prowadzi ulica Trollgatan

"Trollgatan. Ulica trolli " - reż. Tomasz Kaczorowski - Teatr Współczesny w Szczecinie

Za nami udany debiut Tomasza Kaczorowskiego w Malarni. Odpowiedź na tytułowe pytanie nie jest prosta. Sztuka debiutanta Tomasza Kaczorowskiego "Trollgatan. Ulica Trolli" wskazuje widzowi pewne tropy, którymi ten może pójść, by zobaczyć zaskakujące zakończenie, kiedy terrorystą - zabójcą niczemu winnych ludzi zgromadzonych w pewnym młodzieżowym szwedzkim klubie nie jest ani Arab czy inny muzułmanin lub "turban", jak jeden z bohaterów pogardliwie nazywa ciemnoskórych obywateli Szwecji.

Reżyser sztuki Tomasz Kaczorowski przyznaje się do swojej fascynacji Szwecją, którą poznał jeszcze w dzieciństwie. Zderza mity z rzeczywistością, która wita widza już przy wejściu do sali teatralnej. Mamy bowiem pod nogami "ekologiczną" zieleń - czystą, zieloną i zdrową, jaką wielu jawi się ten skandynawski kraj. Jak jest naprawdę. Czy rzeczywiście Szwecja to raj dla szwedzkich obywateli, ale także dla napływowych cudzoziemców, także Polaków. Wśród bohaterów sztuki Kaczorowskiego jest ich kilkoro, w tym znużona życiem i pracą pielęgniarka (Iwona Kowalska), z córką idealistką (udana kreacja Magdaleny

Wrani - Stachowskiej), a także pewien (prześmieszny) mężczyzna - pechowiec około czterdziestki - pięćdziesiątki (Paweł Adamski). Młoda dama w dziecinnym przebraniu marzy o wyprawie do Malmoe, potrzebne jej tylko pieniądze na bilet, o które molestuje swoją przemęczoną życiem i pracą matką. Są wśród bohaterów dziennikarze i autorzy sztuk, których znakomicie odtwarzają Grażyna Madej i Przemysław Walich. Jest młody Lars (Michał Lewandowski), którego poznać w realu chce córka pielęgniarki.

Sztuka Tomasza Kaczorowskiego to zderzenie mitu (niebagatelna rola muzyki słynnego zespołu Abba) ze szwedzką rzeczywistością. To także dyskurs o problemach współczesnego świata - o realnych lub wydumanych zagrożeniach, uchodźcach, terroryzmie, pedofilii, różnorodnych orientacjach seksualnych, neonazistach i innych bolączkach współczesnego świata. W czas, kiedy rozstrzygają się losy powyborczej Polski, Tomasz Kaczorowski i jego "Trollgatan" wpisują się znakomicie.

Sztuka jest pierwszą z cyklu Pikseloza. To projekt kuratorski Piotra Ratajczaka, polegający na cyklu realizacji ni-skobudżetowych na scenie "Malarni", których twórcami są interesujący reżyserzy młodego pokolenia. Projekt obejmuje realizację spektakli poświęconych najbardziej gorącym globalnym zjawiskom polityczno-społecznym wychodzących naprzeciw dzisiejszym lękom o przyszłość naszego świata. Terroryzm, zagrożenie wojnami, ekspansja radykalnego islamu, globalne kontrasty ekonomiczne, skrajny populizm polityczny, emigracja biednego południa do bogatej północy, globalne ocieplenie - to tylko przykłady tematów (inspirowanych często tak popularnymi dziś reportażami), którymi zajmą się młodzi twórcy.

Ewa Koszur
Głos Szczeciński
29 października 2015

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia