Dolnośląska polecajka

25-27 czerwca

Chociaż część teatrów już zakończyła sezon, w naszym regionie w dalszym ciągu można jeszcze wybrać się do niektórych instytucji na ciekawe spektakle. Poniżej prezentujemy listę wydarzeń, które warto rozważyć planując swój teatralny wieczór.

Dobrzy Ludzie – reż. Agnieszka Nasierowska – Teatr Modrzejewskiej w Legnicy
26 czerwca – g. 19:00 – Scena Gadzickiego
„W świecie nienawiści i walk społecznych biedak nie może sobie pozwolić na miłość i uczynność" stwierdza prowokacyjnie w tej jednej z najbardziej znanych swoich sztuk Brecht, klasyk teatru XX wieku. Posługując się formą ludowej przypowieści, mieszając poezję z prozą, fantazję z realizmem, humor z powagą, Brecht tworzy „rozrywkowy moralitet" o ludzkim losie.
Tekst powstał w latach 1938-40 podczas przymusowej emigracji Brechta w Danii. Jak zwykle przy jego pisaniu asystowały kobiety: Margarete Steffin i Ruth Berlau, pełniące rolę zarówno współpiszących, jak i kochanek autora, członkiń jego „wielkiej rodziny".
„Bertolt Brecht, pisząc ten dramat, świetnie przeczuł pogłębiające się rozwarstwienie społeczne, a zadaniem jego sztuki było nie ocenianie w tradycyjnych kategoriach dobra i zła jego postaci, ale zrozumienie ich sytuacji społecznej i ekonomicznej" - zauważa reżyserka. „Sztuka ta jest szczególnie ważna teraz, w czasie pandemii. Dysproporcje między bogatymi i biednymi się pogłębiają. W kapitalizmie wszyscy jesteśmy pasożytami – każdy na kimś pasożytuje, każdy korzysta z czyjegoś wyzysku, więc co znaczy dziś dobry człowiek?".
(materiał teatru)

"Lazarus" – reż. Jan Klata – Teatr Capitol we Wrocławiu
26 czerwca – g. 20:00 – Duża Scena
27 czerwca – g. 16:00 – Duża Scena
„Lazarus" ostatnie dzieło wielkiego muzyka, zrealizowane w 2015 roku, to musical „porywający, muzycznie głęboki i wzruszający; estetycznie zachwycający; hipnotyzujący; powoduje zawrót głowy; hołd dla giganta popkultury " – jak pisali po nowojorskiej premierze krytycy. Do dzisiaj wystawiono „Lazarusa" przy rekordowych frekwencjach w m.in. w Londynie, Wiedniu i Hamburgu, planowane są kolejne produkcje.
Realizacja Jana Klaty w Capitolu to polska prapremiera musicalu. W spektaklu zabrzmią największe przeboje Davida Bowiego: m.in. Life on Mars, This is Not America, Absolute Beginners.
Scenariusz Endy Walsha jest sequelem powieści science fiction „Człowiek, który spadł na Ziemię" („The Man Who Fell to Earth") i filmu z 1976 roku, w którym David Bowie zagrał główną rolę. Film i książka opowiadają o przedstawicielach obcej cywilizacji, którzy szukają na Ziemi nowego miejsca do życia z powodu suszy, pustoszącej ich macierzystą planetę. Jeden z nich, Thomas Newton, funkcjonując w ludzkim przebraniu, wykorzystuje swoje umiejętności i wiedzę do zdobycia władzy i wpływów, aby umożliwić transport wody na swoją planetę. Dzięki swoim nadludzkim zdolnościom zdobywa fortunę, ale nabywa też ziemskich przywar: chciwości, egoizmu, popada w alkoholizm. Nie będzie mógł wykonać zadania, z którym przyleciał na Ziemię. W samotności tęskni za utraconą miłością i marzy o powrocie na swoją planetę.
(materiał teatru)
"Rzeźnia numer pięć" – reż. Marcin Liber – Teatr Współczesny we Wrocławiu
26 czerwca – g. 19:15 – Duża Scena – premiera
27 czerwca – g. 18:15 – Duża Scena
„Rzeźnia numer pięć, czyli Krucjata dziecięca, czyli Obowiązkowy taniec ze śmiercią. Napisał Kurt Vonnegut jr. Amerykanin pochodzenia niemieckiego (w czwartym pokoleniu), który obecnie żyje (żył) w dobrych warunkach na półwyspie Cod (i pali zbyt dużo papierosów), a kiedyś jako zwiadowca amerykańskiej piechoty, został wzięty do niewoli i był świadkiem bombardowania Drezna i przeżył, aby opowiedzieć to, co widział. Powieść przypomina nieco telegraficzno-schizofreniczne utwory Tralfamadorii, planety, z której przylatują latające talerze."
Kurt Vonnegut, Rzeźnia numer pieć (fragment)

"Kaligula" – reż. Robert Czechowski – Teatr Polski we Wrocławiu
26 czerwca – g. 19:00 – Scena im. J. Grzegorzewskiego
27 czerwca – g. 19:00 – Scena im. J. Grzegorzewskiego
To nie jest klasyczna interpretacja wybitnego dramatu Alberta Camusa. Na scenie nie pojawia się antyczna cepelia. Przedstawienie Roberta Czechowskiego to pretekst, żeby spojrzeć na świat oczami młodego, współczesnego chłopaka, nadwrażliwca, granego równocześnie przez dwóch aktorów. Cesarz Kaligula znika po śmierci siostry, a zarazem kazirodczej ukochanej Drusilli. Wraca po trzech dniach odmieniony i rozpoczyna absurdalne, pozbawione logiki rządy oparte na terrorze i okrucieństwie, co nie spotyka się z aprobatą patrycjuszy, którzy zawiązują spisek przeciw nieobliczalnemu władcy. Cesarz jest postawiony wobec fundamentalnych pytań: dlaczego ludzie cierpią, czy istnieje Bóg, jaki jest sens życia? Wszystko jest subiektywną narracją młodego chłopaka. W widowiskowej inscenizacji ważna rola przypada tancerzom – niemym odpowiednikom myśli Kaliguli.
(materiał teatru)

Jan Gruca
Dziennik Teatralny Dolny Śląsk
26 czerwca 2021

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia