Dotkliwy ból tworzenia

"Dramat powiatowego performera" - Piotr Kruszczyński - Teatr Studyjny w Łodzi

"Wiele rozmów o literaturze, mało akcji, pięć pudów miłości": tak podczas pracy nad "Czajką" pisał o niej Antonii Czechow

Wśród problemów, z którymi szarpią się bohaterowie sztuki, to jednak nie miłość jest tym istotnym. Ona jedynie wytrąca bohaterów z ich ustalonych kolein, jest próbą charakterów wobec prawdziwego powołania: wobec sztuki. „Czajka” jest pierwszym utworem scenicznym Czechowa, w którym pisarz określił swój pogląd na istotę twórczości. Mówi o aktorach, dramaturgach, o życiu w teatrze, o tym, czym powinien być dla człowieka talent.

W „Dramacie powiatowego performera” według „Czajki” ból tworzenia jest szczególnie dotkliwy. Dotyczy ludzi, którzy zarodki upadku noszą w sobie od początku, ludzi o nie spełnionych nadziejach, zdradzonych uczuciach, zranionych ambicjach. Bohaterowie „Dramatu” desperacko kierowani namiętnościami nie są w stanie uczynić z nich siły napędowej, razem ze swoją twórczością, pozbawieni skrzydeł, które mogłaby dać miłość, grzęzną w prowincjonalnym mule. Po raz kolejny piękno ginie na darmo…

15 listopada (poniedziałek) o godz. 15:30. odbędzie się próba dla mediów

Premiera 17 listopada 2010 r., mała scena Teatru Studyjnego

Anna Sobolczyk-Bujała
Materiały Teatru
30 października 2010

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia