Droga przez konfrontację i izolację

„Twarzą w twarz” z twórczością Ingmara Bergmana – najnowsza premiera Teatru Polskiego w Bydgoszczy

Wrześniowy afisz Teatru Polskiego w Bydgoszczy otworzy długo wyczekiwana premiera spektaklu „Twarzą w twarz” w reżyserii Mai Kleczewskiej. Tekst sceniczny, który oparty został na scenariuszach filmów Ingmara Bergmana, przygotowali reżyserka Maja Kleczewska i dramaturg Łukasz Chotkowski. Spektakl miał zostać zaprezentowany po raz pierwszy 27 marca, w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru, jednak przedłużające się zamknięcie instytucji kultury sprawiło, że pierwsze pokazy zostały przeniesione na nowy sezon.

Bydgoska premiera spektaklu „Twarzą w twarz" w reżyserii Mai Kleczewskiej odbędzie się 4 września (sobota) o godz.19.00, pokaz popremierowy zaplanowano na 5 września (niedziela), godz. 16.00. Warto przypomnieć, że bydgoska premiera będzie pierwszym pokazem tego spektaklu z udziałem publiczności. 19 marca w Teatrze Powszechnym w Warszawie, który jest koproducentem spektaklu, odbył się pokaz zamknięty.

W bydgosko-warszawskiej koprodukcji, obok aktorów Teatru Polskiego w Bydgoszczy - Damiana Kwiatkowskiego, Dagmary Mrowiec-Matuszak, Michała Surówki i Małgorzaty Witkowskiej – wystąpią, dobrze znani bydgoskiej publiczności, aktorzy Teatru Powszechnego: Karolina Adamczyk, Aleksandra Bożek, Michał Jarmicki, Maria Robaszkiewicz, Mateusz Łasowski oraz Julian Świeżewski. Po prawie siedmioletniej przerwie, na bydgoską scenę powróci Piotr Stramowski (aktor Teatru Polskiego w Bydgoszczy w latach 2012-2014). Gościnnie w spektaklu wystąpią także Ezra Kos, Arkadiusz Pyć oraz Michalina Żemła.

Tekst spektaklu opiera się na scenariuszu filmu Ingmara Bergmana „Twarzą w twarz" w tłumaczeniu Zygmunta Łanowskiego. W adaptacji zamieszczono również fragmenty scenariuszy filmów: „Sonata jesienna" (tłum. Zygmunt Łanowski), „Szepty i krzyki" (tłum. Andrzej Asłanowicz), „Sarabanda" (tłum. Tadeusz Szczepański) i „Milczenie" (tłum. Stanisław Hebanowski).

Maja Kleczewska i Łukasz Chotkowski o spektaklu:

Ingmar Bergman w swojej twórczości skupiał się na badaniu wnętrza psychiki człowieka w ekstremalnej sytuacji. Skupiał się na ludziach odizolowanych od świata zewnętrznego. Swoich bohaterów zamykał na „wyspie" – w relacjach rodzinnych, w państwach objętych stanem wyjątkowym. Zamknięci w czterech ścianach, poddajemy próbie nasze więzi. Widzimy pod lupą relacje, które nam umykały w natłoku spraw. Przymusowa konfrontacja z drugim i sobą samym prowadzi do wglądu? Do szaleństwa? Zobaczymy się „jak w Zwierciadle"? Czy będziemy mieć odwagę, żeby stanąć, ze sobą i ostatecznym, twarzą w twarz?

Bergman jest Przewodnikiem po czasie „kwarantanny" – zamknięcia, izolacji, wglądu i konfrontacji. Przeprowadza nas przez proces przemiany. Intymny proces transformacji i przewartościowania. I śmierci. Coraz mocniej dociera do nas, że nastał czas śmierci. Śmierci, której nie sposób pojąć, opłakać, zrozumieć. Czy chcemy tego, czy nie, śmierć potrzebuje reprezentacji, po to jest sztuka – film, teatr, literatura, sztuki wizualne – żeby dzięki reprezentacji nie dopuścić do traumatycznego, niewyrażonego zapisu lęku. Artysta wciąż poszukuje języka na oswojenie nieoswajalnego. Sztuka wciąż stara się wyprzedzić rzeczywistość. To powinność Sztuki. Próbować.

Bilety do nabycia w kasie Teatru Polskiego w Bydgoszczy (bilety@teatrpolski.pl; +48 52 339 78 18; +48 885 60 70 90) oraz poprzez stronę www.teatrpolski.pl (zakładka KUP BILET).

Aleksandra Rzęska
Materiał Teatru
4 września 2021

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...