Dwa fenomeny, dwie legendy, dwa zespoły

"The Beatles & Queen" - Gliwicki Teatr Muzyczny i Opera Śląska

Dwa śląskie zespoły baletowe - Gliwickiego Teatru Muzycznego i Opery Śląskiej w Bytomiu postanowiły połączyć siły, by w widowisku tanecznym "The Beatles & Queen" zmierzyć się z repertuarem dwóch wielkich muzycznych legend, na których piosenkach wychowało się już kilka pokoleń słuchaczy

Na konferencji prasowej reprezentanci obu zespołów opowiedzieli o swojej pracy nad spektaklem oraz zaprezentowali próbkę tego, co już wkrótce śląska publiczność będzie mogła obejrzeć na scenie.  

Gliwicka premiera odbędzie się już w najbliższy piątek 23 września, druga natomiast kilka dni później - 26 września na scenie Teatru Ślaskiego w Katowicach. Dyrektorzy obu scen podkreślają fakt, że pomysł połączenia dwóch zespołów baletowych jest unikalny w skali kraju, jednak dotychczas współpraca przebiegała bezproblemowo. Obaj reżyserzy (Igor Vejsada - dyrektor artystyczny Narodowego Teatru Śląsko-Morawskiego w Ostrawie reżyseruje „The Beatles”, natomiast Robert Balogh - dyrektor baletu i choreograf związany z Teatrem Morawskim w Ołomuńcu jest odpowiedzialny za część opartą na twórczości „Queenu”) swoją inspirację czerpali ze wspomnień i czasów młodości, kiedy oba muzyczne fenomeny święciły triumfy na listach przebojów wielu krajów. Dyrektor Gliwickiego Teatru Muzycznego Paweł Gabara stwierdził, że jest to rodzaj widowiska, które rodzi się z ogromnych emocji, natomiast reżyserzy przyznali, że taniec jest uniwersalnym, międzynarodowym i ponadczasowym językiem, dlatego spektakl ma szanse trafić do szerokiej publiczności w każdym niemalże przedziale wiekowym. Dyrektor Opery Śląskiej Tadeusz Serafin w tego typu spektaklu upatruje także sposobu na odmłodzenie repertuaru, tym bardziej, że Opera wielokrotnie podejmowała podobną współpracę z zespołami zagranicznymi, zatem naturalnym krokiem wydało się podjęcie próby realizacji takiego przedsięwzięcia z którymś z polskich teatrów. „The Beatles” i „Queen” są zjawiskami, których popularność trudno porównać z jakimkolwiek innym fenomenem w historii muzyki popularnej, zatem próba wyrażenia poprzez taniec emocji zawartych w ich piosenkach jest sporym wyzwaniem dla każdego z tancerzy.

Ważnym elementem oprawy plastycznej są kostiumy autorstwa Janiny Łubkowskiej, która przyznała, że choć czerpała inspirację z estetyki tamtych lat, w projektowanie każdego ze strojów włożyła sporo własnej inicjatywy. Twórcy zapewniają, że całość będzie charakteryzowała żywiołowa choreografia i sugestywna oprawa plastyczna, która jednak nie powinna przyćmić kultowej muzyki. Na scenie usłyszymy takie utwory jak „She Loves You”, „Yesterday”, „Let It Be”, „All You Need Is Love”, „Imagine” Beatlesów oraz „A Kind of Magic”, „We Will Rock You”, „We Are the Champion”, „The Show Must Go On”, „Miracle” Queenu. Jednak pojawią się również mniej znane piosenki. Albumy, single i filmy obu zespołów rozeszły się w kilkuset milionach egzemplarzy, natomiast kilkadziesiąt lat temu na ich koncertach bawiły się setki tysięcy ludzi (koncert „The Beatles” w Nowym Yorku w 1965 r. - 55 tys. widzów, koncert „Queenu” w Rio de Janeiro w 1985 r. - 325 tys. widzów). Jak wypadnie próba zmierzenia się z takim repertuarem, przekonamy się już za kilka dni, kiedy tancerze Gliwickiego Teatru Muzycznego i Opery Śląskiej w Bytomiu zaprezentują się przed gliwicką publicznością. Data premiery nie jest przypadkowa, z założenia miał to być bowiem prezent dla widzów przygotowany na Metropolitalną Noc Teatrów, która będzie miała miejsce z 24 na 25 września.

Olga Ptak
Dziennik Teatralny
21 września 2011

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia