Dzień czwarty Festiwalu

II Festiwal Transatlantyk

Premierowy pokaz nagrodzonego na festiwalu Sundance „Oto Martin Bonner”, islandzki thriller „Zagrywka Czarnego” oraz otwierająca sekcję Sacrum „Śpiąca królewna” i niemiecki „Vincent chce nad morze” to najpopularniejsze filmowe tytuły czwartego dnia Transatlatyku. Sporym zainteresowaniem cieszyły się także festiwalowe warsztaty i panele dyskusyjne.

Gośćmi Raya Costy w panelu „Sekrety przemysłu rozrywkowego w Hollywood" byli czołowi dziennikarze z Fabryki Snów: Melinda Newman („HitFix"), Tim Appelo („The Hollywood Reporter"), Victoria Ellison („L.A. Weekly") i Will Tizard („Variety"). Podczas spotkania zastanawiali się nad rolą dziennikarstwa w dobie blogowania, mieszania opinii z faktami, a niusów z artykułami promocyjnymi. "Kampanie są czasem cudowniejsze od samych filmów" - tak o działaniach Harveya Weinsteina mówił Will Tizard.

Jak napisać scenariusz filmu biograficznego o Romanie Polańskim? O tym opowiadał Shem Bitterman na warsztatach w malowniczym Instytucie Rozbitek. Uczestnicy wspólnie analizowali odgrywane sceny, starając się wydobyć z historii to, co najistotniejsze z punktu widzenia narracji filmowej. Shem Bitterman podkreślał też ważną rolę skrupulatnego researchu i odpowiedzialności za opowiadanie w kinie prawdziwych historii.

Dominika Kotarba na swoich warsztatach „Oko w uchu" przybliżała proces montażu dźwięku i muzyki w filmach fabularnych. Wszystkie jej koncepcje były podporządkowane głównej zasadzie - dźwięk powinien dla odbiorcy stanowić organiczną całość z obrazem. Montażystka podkreślała także wagę współpracy poszczególnych specjalistów zaangażowanych w realizację filmu w fazie preprodukcji, co jej zdaniem w Polsce jest zaniedbywane.

Kompozytor Vasco Hexel omówił nowe strategie komponowania muzyki do filmów. Swoje tezy poparł przykładami zarówno z hollywoodzkich blockbusterów ("The Dark Knight"), jak i starszych, europejskich produkcji ("Amelia"). Kompozytor wskazywał, jak ważna jest stała obecność muzyki w filmie, podkreślał też rolę koherencji dźwięku i obrazu, postrzeganych przez widzów jako spójna całość.

Podczas organizowanego przez Legalną Kulturę warsztatu "Otwarte drzwi do kultury" słuchacze mogli przekonać się, jak ważne dla rozwoju kultury jest korzystanie z niej w sposób zgodny z prawem. Jako odbiorcy, jesteśmy współodpowiedzialni za sztukę, dlatego też – jak podkreślali prowadzący – należy mieć to na uwadze za każdym razem, gdy szukamy w Internecie piosenek naszego ulubionego zespołu czy długo oczekiwanego filmu.

Dla każdego, kto chciałby się dowiedzieć, jak zostać dobrym kompozytorem filmowym i telewizyjnym, Dave Porter („Breaking Bad") ma jasną i prostą odpowiedź: nie ma żadnej szkoły czy metody gwarantującej sukces na tej płaszczyźnie, każdy musi znaleźć swoją własną drogę, którą będzie konsekwentnie podążał. Porter wielokrotnie podkreślał, że muzyka musi być używana z umiarem, inaczej traci siłę bądź nakierowuje widza na sposób interpretacji danej sceny, zabierając mu przy tym prawo do własnego odczytania danej sceny.

Mali (i nieco więksi) widzowie wypełnili do ostatniego miejsca największą salę Multikina 51 podczas porannego seansu „Łowców smoków". Niespodziankę sprawił Stephen Hook, bohater „Pana Krowy", który spontanicznie pojawił się na sali po seansie filmu, by porozmawiać z widzami. Sale pękały w szwach także na „Wielkim wejściu", „Pociągu do Darjeeling", „Oto Martin Bonner" oraz seansach w kinie Muza – „Vincent chce nad morze" i „Śpiąca królewna".

Widzowie Kina Łóżkowego oglądali komedie „Turyści" i „Taka piękna katastrofa" oraz dramat „Pięć tańców", a goście Mobilnego Kina Škody obejrzeli „Świat jest wielki a zbawienie czai się za rogiem" na Moście Jordana. Na zakończenie poniedziałku widzowie i goście Festiwalu bawili się wspólnie na imprezie Silent Disco w Przylądku Arkadia +1.

(-)
Materiał Teatru
8 sierpnia 2013

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia