Dzień szósty festiwalu

II Festiwal Transatlantyk

Szósty dzień Transatlantyk Festival Poznań upłynął pod znakiem licznych paneli dyskusyjnych i warsztatów. Nie mogło zabraknąć także muzyki – od rana swoje umiejętności prezentowali uczestnicy konkursu Transatlantyk Film Music Competition, natomiast zwieńczeniem dnia był niezwykły koncert Yoko Ono i Thurstona Moore’a.

Koncert artystki wzbudził wiele emocji. Yoko Ono przywiozła do Poznania prawdziwego ducha nowojorskiej awangardy. Jej ekspresyjne wokalizy kontrastowały z melodyjnymi piosenkami na gitarę i głos Thurstona Moore’a. Ostatnie dynamiczne utwory wracały w swej stylistyce do Plastic Ono Band i korzeni brzmień Sonic Youth – wieloletniego zespołu Moore’a. Muzycy na koniec stworzyli dźwiękowy performance, który był wyrazem pojednania poprzez dźwięk. Koncertowi towarzyszyły projekcje prac video artystki.

Dwunastu finalistów Międzynarodowego Konkursu Szósty dzień Transatlantyk Festival Poznań upłynął pod znakiem licznych paneli dyskusyjnych i warsztatów. Nie mogło zabraknąć także muzyki – od rana swoje umiejętności prezentowali uczestnicy konkursu Transatlantyk Film Music Competition, natomiast zwieńczeniem dnia był niezwykły koncert Yoko Ono i Thurstona Moore’a. Film Music Competition zaprezentowało swoje prace przed zgromadzoną w Teatrze Polskim publicznością i opowiedziało o procesie ich powstawania. Na przygotowanie muzyki do krótkiej animacji ("Pigeon: Impossible") i fragmentu filmu fabularnego ("Trzeci cud" w reż. Agnieszki Holland) twórcy mieli niewiele ponad miesiąc. Mimo odmiennych koncepcji i stylów muzycznych cel był jeden – udowodnić solidność własnego kompozytorskiego warsztatu oraz uwieść jurorów i publiczność muzyczną wyobraźnią.

Podczas Master Class z Elisabet Ronaldsdóttir zastanawiano się, jak bardzo należy być wiernym scenariuszowi w procesie tworzeniu filmu. Wieloletnia współpracowniczka reżysera Baltasara Kormákura uważa, że: „Montaż jest jak rzeźbienie kawałka drewna, z którego powoli powstaje kształt, który chcemy uzyskać" - podkreślając przy tym, że to drewno to jednak nie tylko scenariusz. Reżyserzy Marta Cunningham i Chad Hartigan przybliżali uczestnikom prowadzonego przez siebie Master Class tajniki realizacji niezależnych filmów w Stanach Zjednoczonych. Doradzali młodym filmowcom nie zrażać się niepowodzeniami i szukać współproducentów swoich obrazów również poza granicami kraju pochodzenia. Podkreślali, że realizacja niezależnego filmu w Stanach Zjednocznonych często bywa traktowana jako sprawdzian. Ci twórcy, którzy go zdadzą, mają szansę na rozwinięcie kariery w Hollywood.

Peter Golub, Dyrektor Muzyczny Instytutu Sundance, chcąc pokazać nam jak uważniej oglądać (tudzież „czytać”) film, skupił się na roli muzyki i całej oprawy dźwiękowej w wybranych przykładach filmów takich jak „Psycho”, „Kopciuszek” czy „Icestorm”. Zwrócił uwagę na to, jak muzyka ilustruje sceny oraz zawarte w nich emocje. Golub zachęcił również do uważniejszego śledzenia szczegółów dźwiękowych, pochodzących z otoczenia, podkreślał też rolę... ciszy w filmie.

Według producenta telewizyjnego Larry’ego Sanitsky’ego, jesteśmy w naprawdę szczególnej sytuacji, być może bardziej niezwykłej niż kiedykolwiek, ze względu na rosnącą moc i wagę Internetu. Sanitsky podkreślił, jaką ogromną rolę pełnią nowe przyzwyczajenia widzów w sposobie oglądania filmów i seriali i jak muszą się do nich dostosować producenci. Dowiedzieliśmy się też, jak skutecznie zaprezentować swój pomysł na program, na czym warto się skupić tworząc go oraz jak przekonać producentów do wartości swoich pomysłów.

Pod Centrum Kultury Zamek odbył się również ostatni seans Mobilnego Kina ŠKODA („Białe szaleństwo”), a w namiocie Transatlantyk Restaurant, ostatnia podczas tej edycji Transatlantyku. Szósty dzień Transatlantyk Festival Poznań upłynął pod znakiem licznych paneli dyskusyjnych i warsztatów. Nie mogło zabraknąć także muzyki – od rana swoje umiejętności prezentowali uczestnicy konkursu Transatlantyk Film Music Competition, natomiast zwieńczeniem dnia był niezwykły koncert Yoko Ono i Thurstona Moore’a.Szósty dzień Transatlantyk Festival Poznań upłynął pod znakiem licznych paneli dyskusyjnych i warsztatów. Nie mogło zabraknąć także muzyki – od rana swoje umiejętności prezentowali uczestnicy konkursu Transatlantyk Film Music Competition, natomiast zwieńczeniem dnia był niezwykły koncert Yoko Ono i Thurstona Moore’a.Szósty dzień Transatlantyk Festival Poznań upłynął pod znakiem licznych paneli dyskusyjnych i warsztatów. Nie mogło zabraknąć także muzyki – od rana swoje umiejętności prezentowali uczestnicy konkursu Transatlantyk Film Music Competition, natomiast zwieńczeniem dnia był niezwykły koncert Yoko Ono i Thurstona Moore’a. kolacja Kina Kulinarnego, tym razem szefem kuchni był Jakub Adamczyk - szef kuchni Winosfery w Warszawie, który proponował dania inspirowane kuchnią indyjską. Kolejny raz niesamowitą popularnością cieszyły się seanse w Multikinie 51. Komplety widzów oglądały m.in. „Pietę”, ”Oto Martin Bonner” oraz „Pragnienie miłości”. Późnym wieczorem na Placu Wolności odbyły się ostatnie tegoroczne seanse Kina Łóżkowego. Tradycyjnie już zabawa w Klubie Festiwalowym trwała do rana.

(-)
Materiał Festiwalu
10 sierpnia 2013

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia