Dziś spotkanie poświęcone twórczości Brunona Schulza

Miejski Teatr "Miniatura" w Gdańsku

22 listopada o 20.15, po spektaklu „Karakonia. Pieśni według Schulza”, Teatr Miniatura i Świetlica Krytyki Politycznej zapraszają na otwarte spotkanie „Schulz. Inspiracje” poświęcone fenomenowi siły przyciągania twórczości Brunona Schulza, która jest częstą inspiracją dla artystów różnych dziedzin sztuki.

Porozmawiają prof. Ewa Graczyk i dr Tomasz Wiśniewski z Uniwersytetu Gdańskiego oraz Marcin Kulwas, autor muzyki do spektaklu „Karakonia", a rozmowę poprowadzi kulturoznawca Mirosław Baran. Dyskusji będzie towarzyszyć premiera książki „Schulz. Przewodnik Krytyki Politycznej".

Spotkanie odbywa się kilka dni po 71. rocznicy tragicznej śmierci Brunona Schulza z ręki niemieckiego oficera na ulicach Drohobycza. Twórczość pisarza, który przyjaźnił się z największymi postaciami polskiej kultury w okresie międzywojnia – m.in. Gombrowiczem, Witkacym czy Nałkowską – jest jednym z najbardziej oryginalnych zjawisk w polskiej literaturze. Wielokrotnie była inspiracją dla artystów na całym świecie. Na jej kanwie powstał słynny film Wojciecha Hasa „Sanatorium pod Klepsydrą", częściowo animowana „Ulica Krokodyli" Stephena i Timothy'ego Quayów, dziesiątki przedstawień teatralnych, m.in. znakomity spektakl „Ulica Krokodyli" brytyjskiego Teatru Complicite w reż. Simona McBurneya.

Podczas spotkania będzie można zakupić książkę „Schulz. Przewodnik Krytyki Politycznej" w specjalnej cenie 25 zł (regularna cena 34,90 zł).

Informacja o rozmówcach

Ewa Graczyk

Literaturoznawczyni, dyrektorka Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. Ukończyła studia na Uniwersytecie Gdańskim w 1977 roku. Pracę magisterską na temat powieści Stanisława Brzozowskiego pisała pod kierunkiem prof. Marii Janion. W latach 1980-1983 była doktorantką studium doktoranckiego IBL PAN. Przez cały ten okres uczęszczała również na konwersatoria i seminaria prof. Janion na Uniwersytecie w Gdańsku, biorąc udział w dyskusjach i pracach, które zaowocowały publikacją kolejnych tomów Transgresji. Tam pojawiały się, dość licznie, jej teksty i wypowiedzi, między innymi na temat Stanisławy Przybyszewskiej i Güntera Grassa. W 1986 roku obroniła w IBL PAN pracę doktorską na temat twórczości Stanisławy Przybyszewskiej, która, po pewnych przeróbkach, została opublikowana w 1994 roku pod tytułem „Ćma". W tym samym roku ukazała się również druga książka autorstwa Ewy Graczyk, zbiór szkiców zatytułowany „O Gombrowiczu, Kunderze, Grassie i innych ważnych sprawach. Eseje". Ostatnią ważną publikacją badaczki jest książka zatytułowana „Przed wybuchem wstrząsnąć. O twórczości Gombrowicza w okresie międzywojennym". Wyszła ona w wydawnictwie słowo/obraz/terytoria w 2004 roku. Publikacja ta była książką habilitacyjną.

Tomasz Wiśniewski

Literaturoznawca, zajmuje się współczesnym dramatem oraz poezją anglojęzyczną. Adiunkt w Zakładzie Badań Literackich Instytutu Anglistyki Uniwersytetu Gdańskiego. Wydał monografię „Kształt literacki dramatu Samuela Becketta" (Universitas, Kraków). Współpracował z „Toposem" przy redakcji numerów poświęconych twórczości Becketta (6, 2006 oraz 1, 2010). Publikował w „Toposie", „Kwartalniku Artystycznym", „Przeglądzie Politycznym", jak również w publikacjach naukowych. Pomysłodawca i organizator konferencji „Samuel Beckett: tradycja – awangarda" (Olsztyn 2008) oraz projektu Back to the Beckett Text / Beckett na plaży (Sopot 2010), który przerodził się w Międzynarodowy Festiwal Literatury i Teatru between.pomiędzy, który odbywa się co roku w maju w Sopocie.

Marcin Kulwas

Gitarzysta, kompozytor, producent. Przez ostatnią dekadę zajmował się łączeniem muzyki z innymi sztukami: teatrem („Pieśni według Schulza", „TH143" Teatru Miniatura, „Sny Mirona" Teatru Snów, „Teatr BOTO czyta poezję", „von Krochmalski"), fotografią („Edite – nowe bity, stare historie", cykl spotkań multimedialnych „Bursztynowa Fregata") oraz modą (projekt „M. Kwadrat – moda i multimedia" w ramach Sopot Fashion Days).

Monika Konczakowska

Plastyczka, malarka, absolwentka gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych (dyplom u profesora Hugona Laseckiego i Jacka Kornackiego). Obecnie pracownik naukowy na Wydziale Architektury Sopockiej Szkoły Wyższej. Od 2008 roku współpracuje z pracownią plastyczną Teatru Miniatura, gdzie tworzy dekoracje, lalki i kostiumy do spektakli.

Mirosław Baran

Studiował kulturoznawstwo na Uniwersytecie Łódzkim, przez blisko dziewięć lat pracował jako dziennikarz i redaktor w gdańskim oddziale „Gazety Wyborczej". Publikował także m. in. w dzienniku „Metro", tygodniku „Ozon", „Notatniku Teatralnym", portalu trojmiasto.pl oraz magazynie „Metropolia Zatoki Gdańskiej". Razem z Przemysławem Guldą wydał książkę „Zrób to w Trójmieście! Alternatywny przewodnik"; dwa wywiady jego autorstwa znaleźć można w tomie „Trójmiasto. Przewodnik Krytyki Politycznej".

(-)
Materiał Teatru
22 listopada 2013

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia