East Side Story

"Musical nad Wisłą. Historia musicalu w Polsce w latach 1957-1989" - Jacek Mikołajczyk

Jeszcze przed rozpoczęciem lektury "Musicalu nad Wisłą" nie można mieć wątpliwości, że jego autor należy do gatunku "właściwych osób na właściwym miejscu". Życiorys Jacka Mikołajczyka jest nad wyraz obszerny, jest on dyplomowanym teatrologiem, absolwentem szkoły teatralnej, kierownikiem literackim Gliwickiego Teatru Muzycznego, a obecnie również wykładowcą uniwersyteckim. Bywał także krytykiem teatralnym, reżyserem i tłumaczem. Książka "Musical nad Wisłą. Historia musicalu w Polsce w latach 1957-1989" powstała w oparciu o jego pracę doktorską i tłumaczy, że musical w Polsce nie zaczął się bynajmniej od "Metra" Janusza Józefowicza

Autor rozpoczyna swoje rozważania od zarysu historii krystalizacji musicalu jako gatunku scenicznego w USA, obejmując okres od końca XIX wieku aż do lat 60. XX wieku, kiedy to powstawały dzieła będące odniesieniem i wzorcem także dla dzisiejszych twórców, jak „Skrzypek na dachu” czy „Cabaret”. Podkreśla jego hybrydyczny charakter i związki z bogactwem tradycji europejskiej w postaci dramatów liturgicznych, oratoriów, różnych typów opery, baletu, wodewilu czy burleski oraz amerykańskiej (tu głównie extravaganza i komedia muzyczna). Sporo miejsca poświęca, istotnym dla tradycji polskiej, związkom musicalu z „poważną i wyniosłą” operą oraz bardziej trywialną operetką. Pierwsze musicale jako takie to w Polsce lata 50. XX wieku – wcześniej bowiem nie używano tego terminu. Początkowo były to adaptacje stosunkowo prostych muzycznie i naiwnych pod względem treści produkcji amerykańskich („Kiss me Kate”, „Hello Dolly” czy „My Fair Lady”), później pierwsze całkowicie rodzime twory o różnej wartości artystycznej – „Miss Polonia”, „Dziękuję Ci Ewo” czy „Miłość Szejka”. 

Rozkwit musicalu w Polsce na przełomie lat 60. i 70. XX wieku Mikołajczyk łączy z postacią Danuty Baduszkowej i jej działalnością w Teatrze Muzycznym w Gdyni. Była ona jednocześnie teoretykiem i praktykiem teatru, reżyserem i kierownikiem artystycznym, a przede wszystkim odnowicielką repertuaru polskiego teatru muzycznego. Dzięki jej staraniom, pomimo trudności lokalowych i technicznych, scena w Gdyni wyrosła na najbardziej nowatorską w kraju. Postulowała wprowadzenie na sceny muzyczne bohaterów polskiej świadomości zbiorowej, dzięki czemu jeszcze w 1969 roku wystawiono tam „Kapra królewskiego”, pierwszy musical czerpiący wprost z polskiej tradycji narodowej i nawiązujący do historii Gdańska. Inne produkcje tego okresu to, między innymi, „Pan Zagłoba” na motywach „Ogniem i mieczem” oraz „Pancerni i pies” – adaptacja popularnych ówcześnie „Czterech pancernych” (jak widać, przejawy intertekstualności w polskiej kulturze popularnej można było zaobserwować już czterdzieści lat temu).

W kolejnej części publikacji autor dokonuje przeglądu i swojego rodzaju klasyfikacji najciekawszych spektakli dekady 1970-1980. Zaznacza, że cechują się one różną specyfiką i różne były ich sceniczne losy. Za klasyczną już i najtrwalszą, bo z powodzeniem wystawianą do dziś, uważa śpiewogrę „Na szkle malowane” Katarzyny Gärtner i Ernesta Brylla z 1970 roku. Za pierwszą polską rock operę uznaje „Nagą” zespołu Niebiesko-Czarni a „Kolędę-nockę” Brylla i Wojciecha Trzcińskiego za polską odpowiedź na „Hair”. Pełnię spektrum przedstawień tego okresu zamykają kabaretowy „Cień” Macieja Małeckiego i awangardowa „Szalona lokomotywa” krakowskiego Teatru STU. Lata 80. w świetle ustaleń Mikołajczyka to z kolei rozkwit spektakli w iście broadwayowskim stylu, w tym również adaptacji przebojów amerykańskich – „Skrzypka na dachu”, „West Side Story” czy „Jezus Christ Superstar” - a także parodia filmów z Brucem Lee, polski disco-musical „Drugie wejście smoka”.

Zawsze trudno oceniać pozycje pionierskie, jednak książka ta jest niewątpliwie cenną pozycją i solidnym uzupełnieniem sporych braków w dotychczasowym piśmiennictwie. Mikołajczyk dokonał żmudnego przeglądu prasowych artykułów i recenzji, a nawet dotarł do pozycji niepublikowanych (interesująco zapowiadające się „Dzieje scen muzycznych w Polsce 1945-1965” autorstwa Małgorzaty Komorowskiej) - wielka szkoda, że wydawnictwo nie zawiera spisu bibliografii. Z tego jednak względu może być czytana jako studium historyczne polskiego musicalu, szkic na temat losów polskich teatrów muzycznych (wspominanej sceny gdyńskiej, Teatru Rozrywki w Chorzowie czy Teatru Muzycznego w Poznaniu), ale i opracowanie dotyczące krytyki teatralnej. Autor przekonuje, że ten słabo rozpoznany i wydawałaby się, nieco egzotyczny na tle przaśnej rzeczywistości PRL-u nurt polskiego teatru, paradoksalnie jest bardzo interesujący. Miejmy nadzieję, że z równym zaangażowaniem podejmie się wkrótce opisu kolejnych, najnowszych dekad dziejów polskiego musicalu. Materiału do opracowania jest przecież aż nadto.

"Musical nad Wisłą Historia musicalu w Polsce w latach 1957-1989"
Jacek Mikołajczyk
Wydawnictwo: Gliwicki Teatr Muzyczny

Magdalena Kowalczyk
Dziennik Teatralny Katowice
1 września 2011

Książka tygodnia

Hasowski Appendix. Powroty. Przypomnienia. Powtórzenia…
Wydawnictwo Universitas w Krakowie
Iwona Grodź

Trailer tygodnia