Edukacja Kulturalna w Krakowie

spotkanie Obywateli Kultury Kraków

Zapraszamy wszystkich chętnych - przedstawicieli instytucji miejskich, organizacji pozarządowych, szkół wszystkich poziomów, grup nieformalnych oraz wszelkich innych uczestników i uczestniczki procesu edukacji kulturalnej zainteresowanych jej przyszłym kształtem w Krakowie

Spotkanie stolika Edukacji Kulturalnej odbędzie się 11 maja o godzinie 16.00 w siedzibie MOCAK-u.

Obywatele Kultury Kraków: Edukacja Kulturalna za główny cel postawili sobie działanie na rzecz budowania wspólnoty rozumienia edukacji kulturalnej, jej przedmiotu, metod, oraz znaczenia społecznego. Uważamy, że brakuje publicznej dyskusji na temat istoty i sensu działań obejmujących obszar edukacji kulturalnej. Różnorodność podmiotów, które się nią zajmują, oraz nieznajomość wzajemnych warunków pracy rodzi nieporozumienia i utrudnia podejmowanie współpracy. 

Wszystkich chętnych do dalszych prac serdecznie zapraszamy. Prosimy o informację mailową na adres: edukacja_okk@googlegroups.com.

Naszym pierwszym celem jest stworzenie Laboratorium Edukacji Kulturalnej pomyślanego jako przestrzeń, gdzie będą możliwe społeczne negocjacje dotyczące omawianych kwestii, zawiązywanie różnego rodzaju więzi oraz budowanie wzajemnego zrozumienia i zaufania. Chcemy, by spotykały się w nim osoby reprezentujące różne środowiska i prezentowały swoje stanowisko w kwestii edukacji kulturalnej. Będziemy także dążyć do utworzenia we współpracy z Urzędem Miasta wirtualnej Platformy wymiany informacji, która będzie pomyślana tak, by jej odbiorcy, mogli jednocześnie być jej twórcami. Jej głównymi charakterystykami ma być interaktywność i otwartość. 

Ustaliliśmy, że najważniejszą zasadą naszego myślenia i działania powinno być przede wszystkim uznanie wszystkich stron za naszych partnerów oraz przekonanie o ich woli do współpracy, a także maksymalna otwartość. Nie chcemy, by w naszych pracach różni partnerzy stawali się bezosobowi „onymi” albo przeciwnikami utrudniającymi czy uniemożliwiającymi zmiany.

W trakcie spotkań grupa doszła do następujących ustaleń:

– edukacja kulturalna powinna stać się przedmiotem szerokiej, społecznej debaty
– brakuje całościowego myślenia o edukacji kulturalnej, obejmującego różne jej obszary oraz poziomy kształcenia, potrzeba wypracowywania nowych, różnych sposobów myślenia 
– wciąż niedostateczna jest łączność oraz wymiana doświadczeń między różnymi podmiotami zajmującymi się i uczestniczącymi w edukacji kulturalnej
– problemem, z którym trzeba się zmierzyć, może być nieufność niektórych uczestników wobec inicjatyw wychodzących poza ramy obecnego systemu, naszym zadaniem jest wychodzić poza łatwe dychotomiczne podziały i budować wspólną przestrzeń porozumienia
– zanika edukacja artystyczna na poziomie szkół różnego typu (problem ten nie jest w całości do rozwiązania na poziomie miejskim, można jednak, przy współpracy szkół, próbować mu zaradzać na poziomie lokalnym)
– brakuje jasnej wizji edukacji kulturalnej w miejskiej Strategii rozwoju kultury w Krakowie, choć edukacja kulturalna jest wymieniana wśród różnych celów określających działalność Miasta
– brakuje też ściślejszego powiązania między działaniami Wydziału Kultury i Wydziału Edukacji oraz innych Wydziałów (np. Polityki Społecznej) i podmiotów, które w proces kształtowania i wdrażania wizji i strategii edukacji kulturalnej powinny być zaangażowane

Nasze cele to:

– uczynienie edukacji kulturalnej bardziej egalitarną i dostępną szerokim, różnowiekowym grupom
– zwiększenie wpływu odbiorców na charakter i przedmiot edukacji kulturalnej, myślenie o odbiorcy jako uczestniku i współtwórcy, wytwarzania rozwiązań zwiększających partycypację
– stworzenie przestrzeni wymiany i dyskusji między różnymi uczestnikami edukacji kulturalnej (instytucje miejskie, NGO, szkoły i uniwersytety, grupy nieformalne, poszczególni uczestnicy/czki), udrożnienie kanałów komunikacji, wzajemne poznanie kultury prac i różnych praktyk
– zintensyfikowanie i zmiana jakości edukacji kulturalnej na poziomie nauczania w szkołach, szczególnie publicznych
– zwiększenie współpracy pomiędzy edukatorami a teoretykami edukacji (przykładowo: współpraca pracowników działów edukacji instytucji kultury z katedrami edukacji kulturalnej) 
– wypracowanie rozwiązań prawnych i finansowych umożliwiających efektywne działanie
– wspieranie dobrych praktyk
– wypracowanie jakościowych narzędzi ewaluacji 
– zachęcenie miasta do wypracowania spójnej strategii funkcjonowania edukacji kulturalnej, rodzaju Krakowskiego Programu Edukacji Kulturalnej

Dalsze metody działania

(1) Przez kolejne miesiące chcielibyśmy spróbować wdrażać metodę pracy w ramach Laboratorium, które – na tym wstępnym etapie – ma służyć jako przestrzeń spotkania osób zajmujących się edukacją kulturalną w Krakowie, umożliwiać włączanie ich w prace naszej grupy oraz w konsekwencji – na tym wstępnym etapie prac – być swego rodzaju narzędziem/metodą lepszego diagnozowania problemów oraz wypracowywania rozwiązań i rekomendacji. Ma to być zalążek przyszłego Laboratorium Edukacji Kulturalnej w Krakowie.

Zadanie koordynują: Elżbieta Sala oraz Małgorzata Jędrzejczyk

(2) Analiza dokumentów dotyczących funkcjonowania edukacji kulturalnej w Krakowie (Marcin Kowalczyk) oraz dotychczas wypracowanych diagnoz, propozycji, rozwiązań (na poziomie ogólnopolskim – MKiDN i OKK, regionalnych OKK oraz instytucji małopolskich i krakowskich, np. MIK-u)[wakat]

(3) Kontakt z grupą OK zajmującą się edukacją kulturalną na poziomie ogólnopolskim, praca na rzecz stworzenia platformy kontaktu, wymiany informacji, doświadczeń, praktyk z innymi lokalnymi grupami OK. zajmującymi się edukacją kulturalną (Karolina Szymaniak)

Prace grupy koordynują obecnie: Elżbieta Sala i Karolina Szymaniak

Więcej informacji na ten temat i opis przebiegu działań będzie się pojawiał systematycznie na stronie: http://obywatelekulturykrakow.pl

(-)
Materiał Organizatora
25 kwietnia 2012

Książka tygodnia

Hasowski Appendix. Powroty. Przypomnienia. Powtórzenia…
Wydawnictwo Universitas w Krakowie
Iwona Grodź

Trailer tygodnia