Emigrantka z Dublina i koledzy Mela Gibsona

Trzy wieczory w Starej Prochoffni spędzili widzowie Ogólnopolskiego Przeglądu Monodramów Współczesnych. Z ośmiu prezentacji konkursowych jury wybrało dwie, które otrzymały nagrody główne.
Z roku na rok przybywa zgłoszeń – mówi Adam Sajnuk z Teatru Konsekwentnego, który organizuje przegląd. – Tym razem było ich około trzydziestu, musieliśmy zrobić ostrą selekcję. Dwie główne nagrody przyznano spektaklom: “Więcej światła” ze Studia Teatr Office Box, w wykonaniu Natalii Kostrzewy oraz “Kolega Mela Gibsona” z Teatru Korez w Katowicach. Pierwszy z nich to historia z życia młodej polskiej emigrantki w Dublinie, oparta na autentycznych doświadczeniach młodej aktorki. “Kolega Mela Gibsona” w świetnym wykonaniu Mirosława Neinerta to złośliwy i przenikliwy portret środowiska niespełnionych aktorów teatralnych. Wyróżnienia przyznano dwóm przedstawieniom: “Czwartej pomarańczy” Agnieszki Królikowskiej i Katarzyny Żuk oraz “Orlando” Agnieszki Baranowskiej. O ile praca Baranowskiej od początku była zdecydowanym faworytem widzów, o tyle wybór “Czwartej pomarańczy” jest dość zaskakujący. Historia młodej dziewczyny, która boi się powiedzieć rodzicom, że jest w ciąży, to dość pretensjonalna historyjka, Sarah Kane dla ubogich. Być może dla jury był to rodzaj kompromisu, szkoda że kosztem projektu Katarzyny Pawłowskiej “Oun”, który balansując na krawędzi performance’u potrafi inteligentnie wciągnąć w przeprowadzaną akcję swoją publiczność.Największym rozczarowaniem był projekt Wacława Miklaszewskiego “15 miliardów”, który urządził niemal widzom “psychoterapeutyczną” męczarnię. Ogólnopolski Przegląd Monodramów Współczesnych.
Agnieszka Rataj
Zycie Warszawy
22 kwietnia 2008

Książka tygodnia

Hasowski Appendix. Powroty. Przypomnienia. Powtórzenia…
Wydawnictwo Universitas w Krakowie
Iwona Grodź

Trailer tygodnia