"Empuzjon" Olgi Tokarczuk w Teatrze Śląskim

Premiery Teatru Śląskiego 2023

Jakie jeszcze premiery czekają nas w Teatrze Śląskim w Katowicach do końca sezonu?
Pracownicy Teatru Śląskiego intensywnie pracują nad kolejnymi spektaklami. Jeszcze w tym sezonie artystycznym czeka nas 5 premier teatralnych oraz kolejna edycja festiwalu Open the Door. Wśród nich gorący tytuł - Empuzjon Olgi Tokarczuk w reżyserii Roberta Talarczyka. Co jeszcze będziemy mogli zobaczyć? Sprawdźcie.

Repertuar Teatru Śląskiego w Katowicach jest różnorodny. Każdy znajdzie spektakl dla siebie - od komedii po dramaty i spektakle ze wstawkami muzycznymi. Przed nami kolejne ekscytujące premiery w tym sezonie artystycznym.

Kobieta i Życie
Premiera: 14 stycznia 2023, Scena w Malarni,
Tekst: Malina Prześluga,
Reżyseria: Gosia Dębska,
Scenografia: Anita Piotrowska,
Choreografia: Tomasz Graczyk,
Muzyka: Ignacy Zalewski,
Reżyseria świateł: Emil Lipski.
Występują:

Alina Chechelska,
Antoni Milancej,
Anna Lemieszek,
Agnieszka Przepiórska.
Po ponad dwóch latach od protestów reżyserka spektaklu Gosia Dębska zadaje pytanie o ich rzeczywiste efekty. Z perspektywy czasu próbuje zastanowić się, czym społecznie zaowocowało doświadczenie wspólnego buntu. Co nam pozostało po protestach, jeśli nie realne, polityczne zmiany? Czy w świecie ugruntowanej przemocy opór ma jeszcze jakikolwiek sens? W jaki sposób utrzymać solidarnościowy nastrój i poczucie społecznej siły? I czy jest w nas jeszcze nadzieja na zmianę?

Dramat został nagrodzony w IV Konkursie Dramaturgicznym Strefy Kontaktu 2021 organizowanym przez Wrocławski Teatr Współczesny oraz Miasto Wrocław. Spektakl jest koprodukcją Teatru Śląskiego im. St. Wyspiańskiego w Katowicach oraz Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie.

Zanurzeni
Premiera: 24 lutego 2023, Scena Kameralna,
Reżyseria: Marcin Wierzchowski,
Scenografia, kostiumy: Magda Mucha,
Dramaturgia ruchu: Aneta Jankowska,
Muzyka: Marta Zalewska,
Światło: Szymon Kluz,
Współpraca dramaturgiczna: Stanisław Chludziński.
Występują:

Karina Grabowska,
Dawid Kobiela (gościnnie),
Grzegorz Przybył,
Agnieszka Radzikowska,
Michael Rubenfeld (gościnnie),
Violetta Smolińska,
Kateryna Vasiukova,
Nina Zakharova.
Gdy 15 lat temu życie pewnej przeciętnej rodziny zatrzymało się z powodu tragicznego zdarzenia, nikt nie przewidywał, że konsekwencje mogą być aż tak dalekosiężne. Trauma została przecież szybko zamieciona pod dywan, a codzienność pozornie toczyła się dalej. A jednak, z czasem, członkowie rodziny tracą kontrolę nad własną sprawczością, a ich życie rozpada się na kawałki. Zanurzają się w sobie i swoich problemach... Co tak naprawdę stało się tamtego dnia? W jaki sposób rozwikłać tajemnicę sprzed lat? Jak spłacić niedostrzegalny dług i doprowadzić do uzdrowienia zbłąkanych dusz? I kim tak naprawdę jest tajemniczy przybysz, który zaczyna dzielić się wiedzą o zdarzeniu z przeszłości?

Zanurzeni są pierwszą realizacją Marcina Wierzchowskiego w Teatrze Śląskim. Reżyser kontynuuje w spektaklu dotychczas podejmowaną tematykę, która dotyczy psychologii rodziny, kategorii winy i odkupienia czy badania relacji między oprawcą i ofiarą.

W procesie twórczym korzysta również z terapeutycznej metody ustawień hellingerowskich. Marcin Wierzchowski jest laureatem Grand Prix X Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia w Krakowie, a w tym roku wspólnie z Michaelem Rubenfeldem (który jest również współtwórcą naszego przedstawienia) otrzymał nagrodę specjalną na 15. edycji tego festiwalu za spektakl „Alte Hajm/Stary Dom" z Teatru Nowego w Poznaniu.

Germinal
Premiera: 3 marca 2023, Duża Scena,
Reżyseria: Krzysztof Garbaczewski,
Scenografia: Aleksandra Wasilkowska,
Kostiumy: Sławek Blaszewski,
Video i światło: Robert Mleczko,
Muzyka: Jakub Janicki,
Dramaturgia: Artur Pałyga, Miłosz Markiewicz.
Występują:

Katarzyna Brzoska,
Andrzej Dopierała,
Marcin Gaweł,
Antoni Gryzik,
Natalia Jesionowska,
Anna Kadulska,
Mirosław Książek (gościnnie),
Ewa Kutynia,
Arkadiusz Machel,
Ewa Leśniak,
Barbara Lubos,
Marek Rachoń,
Paweł Smagała (gościnnie),
Kamil Suszczyk,
Dawid Ściupidło,
Zbigniew Wróbel,
Nina Zakharova.
Gdy pod koniec XIX wieku Emil Zola publikuje naturalistyczną powieść Germinal okazuje się, że jest dosadnym, lecz prawdziwym portretem środowiska robotniczego we Francji, które doświadcza ogromnej opresji ze strony klas posiadających. Krzysztof Garbaczewski inspirując się powieścią Zoli zadaje pytanie o status współczesnych górników na Śląsku.

Przełamując fale
Premiera: 21 kwietnia 2023, Scena Kameralna
Reżyseria i scenografia: Justyna Łagowska,
Adaptacja i dramaturgia: Miłosz Markiewicz,
Muzyka: Hanna Raniszewska,
Choreografia: Milena Czarnik,
Wideo: Tomek Michalczewski.
Występują: Dariusz Chojnacki i Aleksandra Przybył.

Znalezienie idealnej miłości to podświadome marzenie prawie każdego człowieka. Ale czy taka relacja może naprawdę istnieć? Wiara w ten fantazmat często prowadzi do zagubienia, upokorzenia, obsesji, a ludzka naiwność jest chętnie wykorzystywana przez złych ludzi. Ich ofiarą staje się także Bess, główna bohaterka spektaklu, kobieta żyjąca w hermetycznej społeczności, gdy zakochuje się bez opamiętania w Janie, pracowniku platformy wiertniczej.

Bezgraniczna miłość powoduje, że Bess godzi się na społeczny ostracyzm czy spełnianie perwersyjnych zachcianek męża. Z czasem zacznie słyszeć głosy, które ostatecznie doprowadzą dobrą, młodą kobietę do szaleństwa. Przełamując fale to historia o kobiecie, która „została stworzona do miłości, tyle że przyszła na świat w nieodpowiednim dla miłości miejscu".

Spektakl jest teatralną adaptacją kultowego filmu Larsa von Triera pod tym samym tytułem, który zdobył Grand Prix Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes w 1996 roku. Reżyserka przedstawienia, Justyna Łagowska, przenosi filmową opowieść do teatru, by zbadać granice ludzkiej wytrzymałości na patriarchalne mechanizmy przemocy, które rządzą światem oraz zadać pytanie o status figury innego w dzisiejszej rzeczywistości.

Empuzjon
Premiera: 12 maja, Duża Scena,
Reżyseria i adaptacja: Robert Talarczyk, na podstawie tekstu Olgi Tokarczuk
To nie będzie męska opowieść, choć przecież właśnie przedstawiciele płci brzydszej odgrywają w niej główną rolę. Ale czy na pewno? U stóp dolnośląskich gór leży uzdrowisko, a w tamtejszym Pensjonacie dla Panów mieszkają kuracjusze, którzy - niczym u Tomasza Manna w „Czarodziejskiej górze" - mają coś do powiedzenia na najważniejsze tematy, którymi żyje świat. Chociaż może tak im się tylko wydaje... W ich rozmowach, suto zakrapianych nalewką Schwärmerei, wszystko - sztuka, wojna, literatura, historia, polityka, teologia - w ostatecznym rozrachunku sprowadza się u nich przecież do kwestii kobiet i ich niższości wobec mężczyzn. Czy to wyłącznie przejaw mizoginii, czy może ich poglądy posiadają drugie dno?

Teatralna adaptacja pierwszej po Nagrodzie Nobla powieści Olgi Tokarczuk to doskonała okazja do przyjrzenia się temu, co tak naprawdę wiemy o świecie, a co pozostaje przed nami w ukryciu. To nie tylko opowieść postawiona na osi kobiety-mężczyźni, ale pytająca również o poszukiwania własnej tożsamości w rzeczywistości rządzonej przez bezmyślnie powielane poglądy i uprzedzenia.

Premiera na podstawie najnowszej książki Olgi Tokarczyk powstaje w koprodukcji z Teatrem Studio z Warszawy.

6 edycja Międzynarodowego Festiwalu Open the Door
Festiwal Open the Door powróci do Katowic już w czerwcu. Jest postawiony na otwartość i inkluzywność. Jego program obejmuje m.in. prace artystów z niepełnosprawnością oraz twórców z defaworyzowanych grup społecznych. Organizatorzy prezentują projekty dotykające ważnych kwestii społecznych, wydarzenia otwarte dla osób, które być może nie miały wcześniej kontaktu ze sztuką teatru. Program festiwalu obejmuje ważne realizacje teatralne powstające w różnych krajach, to szansa na kontakt z najciekawszymi zjawiskami współczesnego teatru.

Za sprawą festiwalu OTD oddajemy głos tym, których okoliczności, społeczeństwo, choroba, brak środków, uwarunkowania społeczne i socjalne, niepełnosprawność, zepchnęły na margines, ludziom, których problemy zwykle ignorujemy; pokazujemy i oswajamy świat - skomplikowany, niejednoznaczny, na przekór pokusom uproszczeń i skrótów. Pokazujemy teatr, który może jednoczyć, budować porozumienie, który ma odwagę znaczyć. Otwieramy też - w myśl samej nazwy festiwalu - drzwi teatru, organizując wydarzenia w przestrzeni otwartej, aby przyciągnąć nowych widzów.
mówi rzecznik prasowy Teatru Śląskiego, Aneta Głowacka

Międzynarodowy Festiwal Open the Door jest wydarzeniem otwartym na różne formy teatralne i artystyczne, ma łączyć, zderzać, konfrontować, prezentować różne metody pracy, sposoby myślenia o teatrze i o świecie. Na festiwal składa się międzynarodowy program, który pozwala polskim widzom na kontakt z najciekawszymi zjawiskami sztuki.

Pierwsza edycja festiwalu odbyła się w 2018 roku. Do tej pory gościł artystów z:

Francji,
Hiszpanii,
Meksyku,
Wielkiej Brytanii,
Czech,
Izraela,
Białorusi,
Ukrainy,
Chile,
Kosowa,
Belgii,
Islandii
oraz oczywiście Polski.

Kacper Jurkiewicz
W Katowicach
17 lutego 2023

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia