Ewangelia tolerancji

"Natan Mędrzec" - reż. Natalia Korczakowska - Teatr Narodowy w Warszawie

Jerozolima, XII w. Głównymi bohaterami przesyconego estetyką Wschodu spektaklu są Żyd Natan, muzułmański władca Saladyn i katolicki Patriarcha oraz romansowa para młodych: wychowana przez Natana Recha i templariusz.

 "Natan mędrzec" jest nazwany "ewangelią tolerancji", bo przedstawia trzy religie monoteistyczne jako równoważne, piętnuje pretensje każdej z nich do bycia jedyną prawdziwą (choć najmocniej dostaje się fanatykom katolickim) i przyznaje prymat człowieczeństwu nad religią. Ten przekaz zadecydował o renesansie sztuki na światowych scenach po 11 września, w Polsce zaś, na swój sposób, staje się aktualna po katastrofie smoleńskiej (premiera przedstawienia odbyła się w przeddzień obchodów Święta Niepodległości). Echem ostatnich polskich sporów wiary i racjonalizmu pobrzmiewa otwierająca spektakl scena. Córka w templariuszu, który uratował ją z pożaru, widzi wysłannika Bożej Opatrzności, ojciec - człowieka, który w akcie odwagi pomógł drugiemu. W scenie finałowej znikną już wszelkie pewniki, zostanie dezorientacja i samotność.

Aneta Kyzioł
Polityka
22 listopada 2012

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...