Fatamorgana pod mikroskopem

"Vertikal" - chor. Mourad Merzouki - Compagnie Käfig - Brazil

"Vertikal" w wykonaniu Compagnie Kafig to druga propozycja tegorocznej edycji Festiwalu Materia Prima.

"Vertikal" to przede wszystkim ruchowa korespondencja z przestrzenią: tancerze łamią zasady grawitacji, a muzyka, wizualizacje i monstrualna scenografia sprawiają, że możemy poczuć się jak w próżni albo w głębinach oceanu. 

Szczególną uwagę zwraca dość skomplikowania choreografia, układy taneczne zmieniają się w mgnieniu oka jeden po drugim, a w połączeniu z niesamowitą plastycznością ruchu, artyści wypadają nie jak kilka osobnych ciał, ale jak jedna komórka, zwłaszcza, że każdy z nich ma nieco inną ekspresję ruchu, a całość nieraz bywa asymetryczna. O "Vertikalu" ciężko mówić w kontekście spektaklu, raczej jest to pokaz akrobatyczno-taneczny zawieszony w odrealnionej przestrzeni, która, być może dzięki zielonym kostiumom i wizualizacjom, wydaje się być przestrzenią natury przepuszczoną przez jakże szeroką konwencję science-ficion.

Fascynująca jest też koncepcja połączenia perspektywy widowni ze scenicznym punktem widzenia: scena i widownia w rozumieniu twórców funkcjonuje jak kompatybilne pudełko o tym samym kącie nachylenia, dlatego następuje przejście z pionu na poziom, a razem z nią, niczym w rollercoasterze, podążania zmiana usytuowania widowni. Raz z lotu ptaka, a raz z lotu świerszcza. Coś nieprawdopodobnego...

Warto też docenić warstwę dźwiękową "Vertikalu", która odgrywa olbrzymią rolę: nadaje tempo, sinusoidalnie buduje napięcia, podkreśla ruch nadając mu raz rys subtelności, innym razem dodając mocy. Zastosowano szerokie instrumentarium: od instrumentów ludowych przez symfonię po ambient i spektralizm. "Vertikal" to tak samo dobry pokaz taneczny, jak i koncert! Jak pisała Susan Sontag w swoim eseju Przeciw interpretacji: „zinterpretować to zubożyć", ale mimo to powiem, że tutaj doszukiwać się interpretacji można bez końca, chociaż wyraźnie nie ma takiej potrzeby.

Nieustająca akcja sceniczna, monumentalizm scenografii, wirtuozeria ruchu w duecie z nieziemską muzyką zabiera nas w indywidualną podróż do wyobraźni. Obraz wciąż się zmienia, a tancerze tworzą różne kształty razem i osobno, w powietrzu, na scenie i na ścianach, ruchliwa komórka rozdziela się i łączy, rozwija i przemieszcza.

"Vertikal" to fatamorgana pod mikroskopem.
__

"Vertikal" - artistic direction and choreography/ kierownictwo artystyczne i choreografia Mourad Merzouki
Music design/ projekt muzyki Armand Amar
Aerial stage design/ projekt przestrzeni do działań w powietrzu Fabrice Guillot / Compagnie Retouramont

Assistant to the choreographer/ asystent choreografa Marjorie Hannoteaux
Lighting design/ projekt świateł Yoann Tivoli, assisted by/ asystent Nicolas Faucheux
Stage design/ projekt sceny Benjamin Lebreton
Costume design/ projekty kostiumów Pascale Robin, assisted by Gwendoline Grandjean
Apparatus set up/ montaż aparatury Yves Fauchon
Aerial training/ trening działań w powietrzu Isabelle Pinon

Artists/ Wykonawcy Francisca Alvarez, Rémi Autechaud, Kader Belmoktar, Sabri Colin, Nathalie Fauquette, Pauline Journé, Vincent Lafif, Maud Payen / Alba Faivre, Manon Payet, Teddy Verardo

Additional music credits/ dodatkowy wkład do muzyki Isabel Sörling, vocals/ wokal – Sarah Nemtanu, violin/ skrzypce – Grégoire Korniluk, cello/ wiolonczela – Julien Carton, piano/ fortepian – Armand Amar, percussions/ instrumenty perkusyjne – Anne-Sophie Versnaeyen, viola, orchestrations/ aranżacje na orkiestrę – Vincent Joinville assisted by/ współpraca Jérémy Gaucher, recording, mixing, sound design/ nagrania, miksowanie, projektowanie dźwięku

Ewa Kot
Dziennik Teatralny Toruń
21 lutego 2023

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...