festiwal kryminału już tuż za rogiem

3. Festiwal Zielone Oko w Sopocie

Teatralno-filmowy festiwal kryminału, z udziałem m.in. Rafała Zawieruchy, Anny Cieślak, Daniela Spaleniaka i twórczości Marcina Wrońskiego. 5-8 marca 2020, Teatr na Plaży w Sopocie

Zielone Oko

Teatralno-filmowy festiwal kryminału, z udziałem m.in. Rafała Zawieruchy, Anny Cieślak, Daniela Spaleniaka i twórczości Marcina Wrońskiego. 5-8 marca 2020, Teatr na Plaży w Sopocie

Sopocki Teatr na Plaży zaprasza w dniach 5-8 marca 2020 na trzecią edycję Festiwalu Zielone Oko, czyli teatralno-filmowo-radiowego festiwalu kryminału. W programie spektakle teatralne z muzyką na żywo, projekcje filmowe i spotkania z gośćmi. Wszystko spod znaku kryminału i czarnej komedii, inspirowane klasycznymi słuchowiskami radiowymi z lat. 50 i 60., do których teksty napisali uznany polski autor powieści kryminalnych Marcin Wroński, autorka książek „Teufel" i „Nad miastem anioły" Iza Żukowka oraz mistrz radiowego teatru Jan Warenycia.

Na scenie wystąpią m.in. aktorka Teatru Polskiego w Warszawie Anna Cieślak oraz Rafał Zawierucha, czyli filmowy Polański z ostatniego filmu Quentina Tarantino „Pewnego razu w Hollywood", nagrodzonego m.in. dwoma Oskarami i trzema Złotymi Globami. Na scenie pojawi się również szereg aktorów teatralno-filmowych, w tym m.in. Aleksandra Radwan, Andrzej Mastalerz, Krzysztof Gordon, Andrzej Ferenc.

Muzykę na żywo do prezentowanych spektakli wykona zaś nominowany do tegorocznej nagrody Fryderyka Daniel Spaleniak, którego muzykę można usłyszeć w wielu amerykańskich serialach kryminalnych, w tym w produkcjach Netflixa jak mroczny i niepokojący „Ozark", wyprodukowany przez CBS „Elementary" czy kryminalne „Dobre zachowanie". Spaleniakowi na scenie towarzyszyć będzie Tomasz Mreńca polski skrzypek, kompozytor i producent muzyczny, twórca muzyki z pogranicza ambientu i muzyki eksperymentalnej, członek międzynarodowej grupy The Frozen Vaults.

Podobnie jak w poprzednich edycjach festiwalu, prezentowane premierowo sztuki będą połączeniem spektaklu teatralnego, słuchowiska radiowego, performatywnego czytania i koncertu. Jedyne w swym rodzaju, oryginalne widowiska sceniczne, które podczas sopockiego festiwalu będą miały swoją premierę. Na koniec każdego z teatralnych dni widzowie będą mogli wziąć udział w spotkania z twórcami i wykonawcami spektakli.

W programie tegorocznego festiwalu znajdą się również trzy ekranizacje sztuk teatralnych, wyprodukowane w ramach cyklu Teatroteka, czyli futurystyczny dramat „Dzień dobry, wszyscy umrzemy" wg tekstu Agnieszki Wolny-Hamkało, w reżyserii. Joanna Kaczmarek, gdzie m.in. wystąpili Katarzyna Herman, Piotr Żurawski i Rafał Maćkowiak. Mroczna „Alicja w krainie koszmarów" z udziałem Jowity Budnik, w reżyserii i na podstawie tekstu Piotra Domalewskiego, wielokrotnie nagradzanego reżysera filmu „Cicha noc".

Program Festiwalu

Czwartek, 5 marca 2020
19.00 | Kinoteatr: Dzień dobry wszyscy umrzemy, reż. Joanna Kaczmarek, 50 min

Piątek, 6 marca 2020

18.30 | Kinoteatr: Alicja w krainie koszmarów, reż. Piotr Domalewski, 55 min
19.45 | Kinoteatr: Sprawa Rity G., reż. Daria Kopiec, 55 min

Sobota, 7 marca 2020

18.00 | Spektakl: Sprawa Kapitana Wilka, wg tekstu Jana Warenyci – premiera

19.30 | Spotkanie z twórcami spektaklu

Niedziela, 8 marca 2020

16.30 | Spektakl: Śledztwo Herberta Szadena, wg tekstu Marcina Wrońskiego – premiera

18.00 | Spektakl: Dwaj ludzie z szafy, wg tekstu Izy Żukowskiej - premiera

19.00 | Spotkanie z twórcami spektakli

Bilety i karnety

Bilety na spektakle: 35 zł (I pula), 40 zł (II pula)
Bilety na projekcje ekranizacji z cyklu Teatroteka: 10 zł
Karnet na wszystkie wydarzania: 90 zł (ograniczona ilość)

Bilety do nabycia online na stronie www.teatrnaplazy.pl oraz w punktach sieci Interticket.pl oraz w punkcie Informacji Turystycznej w Sopocie, a także bezpośrednio przed spektaklami w kasie teatru.

Miejsce Festiwalu

Teatr na Plaży, al. Mamuszki 2, Sopot
www.teatrnaplazy.pl

Opisy spektakli

Jan Warenycia:
SPRAWA KAPITANA WILKA

Oficer Ludowego Wojska Polskiego kapitan Leon Wilk służy w "zielonym garnizonie", na Pomorzu. Ten dziwak, odludek, a w dodatku zaprzysięgły abstynent owładnięty jest ideą uratowania ludzkości przed biedą i wojnami. Swe mesjanistyczne posłannictwo pragnie zrealizować budując dziwną maszynę, która pobiera energię wprost z pola elektromagnetycznego Ziemi, a będącej repliką mitycznej "turbiny Tesli". Osamotniony w swych marzeniach kpt. Wilk szuka wsparcia u kaprala Marka Janiaka, odbywającego służbę ,w tej samej jednostce. Kapral Janiak, pomaga Wilkowi nawiązać kontakt z wywiadem USA, wikłając się jednocześnie we współpracę z kontrwywiadem Ludowego Wojska Polskiego. Słuchowisko "Sprawa Kapitana Wilka " oparte jest luźno na autentycznym zdarzeniu, które miało miejsce pod koniec PRL-u

Reżyseria: Jan Warenycia
Występują: Aleksandra Radwan, Ksenia Tchórzko, Andrzej Ferenc, Rafał Zawierucha, Andrzej Mastalerz, Krzysztof Gordon, Piotr Bajtlik
Muzyka na żywo: Daniel Spaleniak i Tomasz Mreńca

Marcin Wroński:
ŚLEDZTWO HERBERTA SZADENA

Cały Szkodyń huczy od plotek, bo w miasteczku znikają bez śladu przyjezdni. Denerwuje się Bułaś, właściciel BułDrobu, bo traci pracowników, w nerwach jest także miejscowy proboszcz. Sprawa nie wyprowadza z równowagi tylko Szadena, który jako właściciel nikomu niepotrzebnej księgarni ma dużo czasu i pisze powieść kryminalną. Jednakże gdy do Szkodynia niespodziewanie przyjeżdża jego była żona Izabela i wpędza w depresję nową miłość księgarza, fryzjerkę Samantę, detektyw amator rozpoczyna prywatne śledztwo. Co łączyło zaginionych? I czy przypadkiem nie byli sami sobie winni?

Reżyseria: Wojciech Kukuła
Autor tekstu: Marcin Wroński
Występują: Anna Cieślak, Aleksandra Radwan, Andrzej Ferenc, Rafał Zawierucha, Andrzej Mastalerz, Przemysław Wyszyński, Piotr Bajtlik
Muzyka na żywo: Daniel Spaleniak i Tomasz Mreńca

Iza Żukowska:
DWAJ LUDZIE Z SZAFY

Od dnia, w którym na sopockiej plaży pojawili się Dwaj ludzie z szafą, minęło już ponad 60 lat. A czy zastanawiali się kiedyś Państwo, co znajdowało się w słynnej szafie? Razem z bohaterami przedstawienia spróbujemy poszukać odpowiedzi na to pytanie, choć odpowiedź może okazać się zaskakująca.

Reżyseria: Wojciech Kukuła
Występują: Anna Cieślak, Aleksandra Radwan, Andrzej Ferenc, Rafał Zawierucha, Andrzej Mastalerz, Przemysław Wyszyński, Piotr Bajtlik
Muzyka na żywo: Daniel Spaleniak i Tomasz Mreńca

OPISY EKRANIZACJI SZTUK FILMOWYCH

DZIEŃ DOBRY WSZYSCY UMRZEMY
Sztuka o poszukiwaniu tożsamości i o tym jak bardzo nie potrafimy się ze sobą komunikować. Autorka wspomina, że inspirowała się m.in. cyberpunkiem, grami komputerowymi, klimatami z filmów futurystycznych. Jej sztuka to futurystyczna baśń, a jednocześnie trochę komiks z elementami satyry społecznej. A wszystko zaczyna się, jak w realistycznym irlandzkim dramacie, w którym trochę dziwni, samotni i nieszczęśliwi ludzie spotykają się jak zawsze w tym samym barze o nazwie „Szklana Pogoda". Dopiero później dowiadujemy się, że jest 2040 rok, a bohaterami tej dziwnej opowieści są ludzie żyjący poza istniejącym systemem. Niektórzy nie chcą być jego częścią, inni po prostu nie umieją w nim żyć. Każdy z nich ma do opowiedzenia swoją historię, a razem uczestniczyć mają w zapowiedzianym, a może tylko przeczuwanym – końcu świata.
Występują:
Katarzyna Herman (Kobieta), Krzysztof Stroiński (Stary Pisarz), Jacek Beler (Człowiek Torba), Rafał Rutkowski (Człowiek Kamera), Piotr Żurawski (Barman), Marta Nieradkiewicz (Kelnerka), Tomasz Sapryk (Taksówkarz), Sławomir Grzymkowski (Profesor Magdziak), Marieta Żukowska (Malarka), Rafał Maćkowiak (Abrakadabra).
AUTOR TEKSTU: Agnieszka Wolny-Hamkało,
REŻYSERIA: Joanna Kaczmarek,
CZAS: 49'35" / ROK PRODUKCJI: 2016

ALICJA W KRAINIE KOSZMARÓW

Alicja to dziewczynka, która w drodze do szkoły została porwana, a następnie przez ponad siedem lat przetrzymywana przez swego oprawcę w piwnicy o powierzchni pięciu metrów kwadratowych. Kiedy przez przypadek udaje jej się uciec i odzyskać wolność, jest już dojrzałą, młodą dziewczyną. Alicja próbuje zacząć nowe życie i w tym punkcie rozpoczyna się akcja sztuki. Bulwersująca opinię publiczną historia Alicji staje się natychmiast łakomym kąskiem dla mass mediów, cennym medialnym produktem, na którym można nieźle zarobić. Sama Alicja wpada w ręce przedsiębiorczego agenta, sygnuje książkę opisującą jej dramat, jest bohaterką telewizyjnych i prasowych reportaży. Nawet rodzice Alicji próbują przede wszystkim zarobić na tragedii córki, twierdząc, że są przecież także ofiarami jej porwania, a nowo poznany chłopak, deklarując bezinteresowną przyjaźń, w istocie pragnie u jej boku zrobić medialną karierę. To wszystko sprawia, że Alicja popada w głęboką depresję. Nie rozumie świata, który ją otacza i do którego trafiła, odzyskując wolność. Dochodzi do niej absurdalna świadomość, że w gruncie rzeczy najbliżsi zazdroszczą jej tragedii, która ją spotkała, bo ta – paradoksalnie – uczyniła z niej bogatą i sławną osobę, co jest w otaczającym ją świecie wyznacznikiem szczęścia.

Występują:
Jowita Budnik (Matka), Anna Próchniak (Alicja), Tomasz Dedek (Ojciec), Magdalena Schejbal (Redaktorka), Filip Perkowski (Agent), Filip Pławiak (Alex)
AUTOR TEKSTU: Piotr Domalewski,
REŻYSERIA: Piotr Domalewski,
CZAS TRWANIA: 54'53"
ROK PRODUKCJI: 2018

SPRAWA RITY G.
Zaadaptowana dla potrzeb TEATROTEKI sztuka Jolanty Janiczak, nosząca w oryginale tytuł Sprawa Gorgonowej. Głośny proces Rity Gorgonowej z lat trzydziestych XX wieku stał się dla autorki, a potem dla reżyserki spektaklu, jedynie pretekstem dla stworzenia odrębnej, całkowicie autonomicznej wizji artystycznej. Sztuka napisana językiem dalekim od potocznego nie jest rekonstrukcją toczącego się śledztwa w poszlakowej sprawie o zabójstwo, choć występujące w niej postaci mają swoje pierwowzory w rzeczywistości. Tematem głównym nie jest popełniona zbrodnia i dochodzenie do prawdy. Długotrwały proces staje się faktem medialnym, który zaczyna funkcjonować samoistnie i służy jedynie podtrzymaniu sensacji dla potrzeb tworzonego wokół tego faktu show biznesu.
Występują:
Monika Buchowiec (Rita Gorgonowa), Martyna Byczkowska (Lusia Zarembianka), Kacper Olszewski (Staś Zaremba), Marcin Czarnik (Henryk Zaremba), Izabela Dąbrowska (Elżbieta matka zamknięta), Michał Bieliński (Detektyw), Andrzej Blumenfeld (Sędzia), Mirosław Zbrojewicz (Amerykański producent), Aleksandra Bożek (Stanisława Temida P.).
AUTORKA TEKSTU: Jolanta Janiczak,
REŻYSERIA: Daria Kopiec,
CZAS: 54'26" / ROK PRODUKCJI: 2017

Ostatnią ekranizacją będzie zaś adaptacja sztuki Jolanty Janiczak „Sprawa Rity G." w reżyserii Darii Kopiec, która została nagrodzona za tą produkcję nagrodą Grand Prix na II Festiwalu Teatroteka.

Ewelina Wołejko
Materiał organizatora
4 marca 2020

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia