Festiwal miłośników komedii

22. Ogólnopolski Festiwal Komedii Talia - Tarnów 2018

W drugiej połowie września Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie po raz kolejny zgromadzi miłośników komedii. Podczas XXII Ogólnopolskiego Festiwalu Komedii Talia, który odbędzie się w dniach 21-30 września 2018, widzowie będą mieli okazję zobaczyć dziesięć spektakli konkursowych z całej Polski oraz spektakle towarzyszące.

W związku z rokiem obchodów setnej rocznicy odzyskania przez nasz kraj niepodległości, na tegorocznym Festiwalu zaprezentujemy inscenizacje na podstawie najwybitniejszych i najbardziej interesujących tekstów polskiej literatury komediowej. Nie zabraknie dzieł należących do klasyki gatunku ani tekstów współczesnych, podejmujących temat „polskości" zarówno dziś jak i na przestrzeni ostatnich stu lat, piętnujących nasze słabości, w dowcipny sposób komentujący „coraz bardziej otaczającą nas" rzeczywistość. – mówi dyrektor artystyczny Marcin Hycnar.

Festiwal zainaugurują „Śluby panieńskie" Aleksandra Fredry w reżyserii Wojciecha Malajkata. Oprócz najnowszej premiery tarnowskiego teatru widzowie Talii będą mieli szansę zobaczyć jeszcze dwa spektakle na podstawie tekstów mistrza polskiej komedii: „Zemstę" w interpretacji Henryka Talara z Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku oraz jednoaktówkę „Pierwsza lepsza" grupy Potem-o-tem z Warszawy. Ponadto na Festiwalu zaprezentujemy „Moralność Pani Dulskiej" w reżyserii Giovanny'ego Castellanosa – Kolumbijczyka, którego inscenizacja jest świeżym spojrzeniem na tekst należący do polskiego kanonu literatury dramatycznej (Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu) oraz podszytą starożytnym mitem farsę „Porwanie Europy" Jarosława Marka Rymkiewicza w reżyserii Piotra Cieplaka (Teatr Śląski im. St. Wyspiańskiego w Katowicach) a także spektakl na podstawie jednego z najlepszych tekstów polskiej dramaturgii współczesnej „Dwoje biednych Rumunów mówiących po Polsku" Doroty Masłowskiej w reżyserii Aleksandry Popławskiej (Teatr Ludowy w Krakowie), inscenizację wyróżnionego na Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@port w Gdyni tekstu Artura Pałygi „Żyd" (Teatr Bagatela w Krakowie), przepełnioną humorem komedię małżeńską „Wiwisexia" Teatru Korez, groteskową opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie Teatru Papahema „Skłodowska. Radium Girl" oraz stawiającą rolę widza
w zupełnie nowym świetle „Humanicanę" Teatru Porywacze Ciał.

O wyborze najlepszego spektaklu i przyznaniu statuetki Tarnowskiej Talii oraz nagrody pieniężnej zadecyduje jury Festiwalu. Własne zwycięskie przedstawienie wybierze także tarnowska publiczność w Plebiscycie Publiczności. Dodatkowo zostaną przyznane indywidualne nagrody dla twórców prezentowanych przedstawień.

SPEKTAKLE KONKURSOWE:

Aleksander Fredro „Śluby Panieńskie" reż. Wojciech Malajkat

21.09 (piątek), godz. 17:00 i 20:00, Duża Scena – KONKURS

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie

Obsada: Ewa Jakubowicz, Dominika Markuszewska, Katarzyna Pośpiech, Aleksander Fiałek, Filip Kowalczyk, Ireneusz Pastuszak, Tomasz Wiśniewski

Jedna z najbardziej znanych komedii Aleksandra Fredry w reżyserii Wojciecha Malajkata. „Śluby panieńskie" to zabawna, lekka i wciąż aktualna opowieść o odwiecznej wojnie płci, w której wszystkie chwyty są dozwolone. Nieśmiertelna tematyka bawi do łez i obnaża niezmienność ludzkich postaw w obliczu porywów serca.

Cena biletu: 50 zł

Agata Biziuk „Skłodowska. Radium Girl" reż. Agata Biziuk

22.09 (sobota), godz. 17:00 i 20:30, Mała Scena – KONKURS

Teatr Papahema Białystok

Obsada: Paulina Moś, Helena Radzikowska, Paweł Rutkowski, Mateusz Trzmiel

Czas trwania: 1 godzina 30 minut (bez przerwy)

Biografii Marii Skłodowskiej-Curie nie obejmują prawa autorskie. Przynależy ona do strefy publicznej. Możemy jej używać. Maria jest twarzą feminizmu, kobietą-mitem, produktem. Podobnie jak inne ikony popkultury – Madonna, Marilyn Monroe, Superman – kształtuje zbiorową wyobraźnię. Czy jednak nasza bohaterka chciałaby ją współtworzyć jako świadoma jednostka? Spektakl przewrotnie używa figury Marii, by poruszyć kwestie szeroko rozumianej wolności, respektowania praw kobiet, wieloaspektowego przekraczania własnych granic, naruszania prywatności osób publicznych, przerostu ego i ambicji, a także, przynależnej systemowi edukacji, tendencji do zamykania ludzkiego życia w banalnych formułkach. Istotne zagadnienia społeczne konfrontowane są z życiową postawą noblistki, której przywraca się prawo do szczerej, intymnej, nierzadko kontrowersyjnej wypowiedzi. Korzystając z języka teatru ożywionej formy, twórcy w dynamiczny i groteskowy sposób przybliżają bogaty w paradoksy fenomen zjawiska, jakim jest Maria Skłodowska-Curie.

Spektakl przeznaczony dla osób powyżej 16. roku życia.

Cena biletu: 50 zł

Gabriela Zapolska „Moralność Pani Dulskiej" reż. Giovanny Castellanos

23.09 (niedziela), godz. 17:00 i 20:00, Duża Scena – KONKURS

Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu

Obsada: Arleta Los – Pławszewska, Judyta Paradzińska, Beata Wnęk-Malec, Magdalena Maścianica, Monika Stanek, Andrzej Czernik, Jędrzej Wielecki, Joanna Osyda

Czas trwania: 1 godzina 40 minut (bez przerwy)

Domowe zacisze to idealne miejsce do skrywania niemoralnych sekretów i mrocznych tajemnic. Doskonale zdaje sobie z tego sprawę tytułowa bohaterka Moralności pani Dulskiej, która poza domem kreuje wyidealizowany wizerunek samej siebie i całej swojej rodziny. Za sztuczną i pełną hipokryzji fasadą kryje się jednak młodzieńczy bunt, który właśnie dojrzał, by wyjść na światło dzienne. Aniela Dulska będzie musiała nie tylko go stłumić, ale i zataić pierwsze poniesione szkody. Z pewnością nie pomogą jej w tym najbliżsi, których poczynania matki/żony już dawno przestały ich interesować.

Cena biletu: 60 zł

Tomasz Jachimek „Wiwisexia" reż. Mirosław Neinert

23.09 (niedziela), godz. 17:00 i 20:00, Mała Scena – KONKURS

Teatr Korez

Obsada: Ewa Kubiak, Daria Polasik – Bułka, Piotr Bułka, Mirosław Neinert

Czas trwania: 1 godzina 50 minut (bez przerwy)

On i ona. Pierwsza randka, zaręczyny, wesele i noc poślubna. Daria i Piotr Bułkowie (w tych rolach Daria i Piotr Bułkowie) z gabinetu terapeuty-erotomana (Mirosław Neinert) spoglądają na swoje małżeństwo. Ich wersje wydarzeń sporo się od siebie różnią i stanowią przyczynę coraz to nowych konfliktów. Sytuację zaognia jeszcze seksowna przyjaciółka Darii, Ewa (Ewa Kubiak). Każda postać ma swoje racje, ale czyja opowieść jest prawdziwa? Małżeństwo w krzywym zwierciadle, mnóstwo śmiechu i celnych obserwacji. Inteligentna komedia Tomka Jachimka to niezawodny sposób na małżeńskie kryzysy. I nie tylko...

Spektakl przeznaczony dla osób powyżej 16. roku życia.

Cena biletu: 50 zł

Artur Pałyga „Żyd" reż. Andrzej Błażewicz

24.09 (poniedziałek), godz. 17:00 i 20:00, Duża Scena – KONKURS

Teatr Bagatela w Krakowie

Obsada: Michał Kościuk, Paweł Sanakiewicz, Wojciech Leonowicz, Małgorzata Piskorz, Dariusz Starczewski

Czas trwania: 1 godzina 30 minut (bez przerwy)

Sztuka autora – znanego widzom Sceny na Sarego 7 i wielokrotnie nagradzanego – „Taty" to dramat wyróżniony dziesięć lat temu na III Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@port w Gdyni. Na Scenie na Sarego 7 „Żyda" reżyseruje debiutujący student krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych, Andrzej Błażewicz. Akcja rozgrywa się na zwołanym przez dyrektora prowincjonalnej szkoły zebraniu nauczycielskim. Podobnie jak w klasycznej już Wizycie starszej pani Friedricha Dürrenmatta bohaterowie sztuki zastanawiają się, jak przyjąć dawnego ucznia, od którego mają nadzieję pozyskać pieniądze potrzebne na ratowanie placówki.

Spektakl przeznaczony dla osób powyżej 16. roku życia.

Cena biletu: 60 zł

Aleksander Fredro „Zemsta" reż. Henryk Talar

25.09 (wtorek), godz. 17:00 i 20:00, Duża Scena – KONKURS

Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku

Obsada: Danuta Bach, Arleta Godziszewska, Krystyna Kacprowicz-Sokołowska, Urszula Szmidt, Ewa Palińska, Jolanta Skorochodzka, Patryk Ołdziejewski

Czas trwania: 1 godzina 30 minut (bez przerwy)

„Dziś golizna okołobrzuszna w teatrze nikogo nie dziwi. Reżyserom chyba znudziło się wystawiać Fredrę po bożemu i uparcie go z salonów i zamków wyprowadzają. Czasem do toalety, czasem do kurnika. Ale to, co stało się z „Zemstą" w białostockim teatrze, przechodzi wszelkie ludzkie pojęcie."

Być może taki będzie początek recenzji z naszej „Zemsty". Chcę, żeby ten nasz Fredro był zgodny z literą utworu, ale duchem bardzo współczesny. Skrótów w tekście prawie nie będzie. Publiczność, mam nadzieję, będzie się bawić w ten „nasz teatr" z aktorami. Czasem aktor może nie zdążyć wskoczyć w pantalony, więc jeansami będzie musiał uzupełnić kontusz. Peruki z piekła rodem będą „lubiały" zostawać w rękach przeciwnika.

Naszym pragnieniem jest, żeby zapanowała międzypokoleniowa wspólnota, żeby młodzi i starsi bawili się jednocześnie. Rygoryści, być może, będą narzekać, że małolaty po raz pierwszy oglądające „Zemstę", mogą się „niedofredrzyć", ale nasza nadzieja kierowana jest w stronę nauczycieli, którzy młodszym – w szkole- wszystko po literkach poukładają w głowach. Henryk Talar

Cena biletu: 60 zł

Aleksander Fredro „Pierwsza lepsza" reż. Marcin Zbyszyński

26.09 (środa), godz. 19:00 i 21:00, Scena Underground – KONKURS

Potem-o-tem Warszawa

Obsada: Agata Różycka, Marta Wągrocka, Filip Kosior, Piotr Piksa

Czas trwania: 50 minut (bez przerwy)

„Pierwsza lepsza" to wartka akcja, fredrowski dowcip i formalne szaleństwo. Spektakl grupy Potem-o-tem w niczym nie przypomina inscenizacji Fredry do jakich jesteśmy przyzwyczajeni. Bohaterowie polskiego klasyka zostają wtłoczeni w uliczki krętego labiryntu, gdzie każde słowo i gest tworzy melodię (muzyka na żywo). W całym tym szaleństwie zawarta zostaje jednak gorzka refleksja o miłości w świecie pełnym ograniczeń, gdzie kluczową rolę odgrywa wygląd i pochodzenie.

Cena biletu: 50 zł

Jarosław Marek Rymkiewicz „Porwanie Europy" reż. Piotr Cieplak

27.09 (czwartek), godz. 17:00 i 20:30, Duża Scena – KONKURS

Teatr Śląski im. St. Wyspiańskiego w Katowicach

Obsada: Grażyna Bułka, Dorota Chaniecka, Dariusz Chojnacki, Aleksandra Fielek, Anna Kadulska, Barbara Lubos, Arkadiusz Machel, Michał Piotrowski, Zbigniew Wróbel

Czas trwania: 2 godziny 15 minut

W starożytnej mitologii piękna Europa zostaje uwiedziona, a następnie porwana przez Zeusa, władcę bogów, przemienionego w białego byka. Do symboliki tej opowieści sięga Jarosław Marek Rymkiewicz w swoim – nigdy dotąd nie wystawianym – tekście. Autor nie tylko krytykuje w nim zaślepienie elit, ale także w charakterystyczny dla siebie sposób rozbija sceniczną fikcję, by ujawnić teatralność świata.

Akcja tej „farsy" dzieje się na francuskim dworze przełomu XIX i XX wieku. Piękna Europa, młoda, rozochocona i nieposkromiona, to córka arystokratycznej rodziny Pompadurów. Wbrew planom rodziców, nie chce ona jednak wyjść za mąż za delikatnego angielskiego księcia – woli mołdawskiego kniazia, który okazuje się dzikim i nieprzewidywalnym anarchistą. W samo serce ich miłosnych perypetii wkroczy z impetem Kicio, zbuntowany widz, który chciałby zmienić to i owo (on także wzbudzi zainteresowanie Europy). Podczas gdy arystokracja tańczy walca i je ostrygi, znany jej porządek świata zmierza ku upadkowi...

Cena biletu: 70 zł

Dorota Masłowska „Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku" reż. Aleksandra Popławska

28.09 (piątek), godz. 17:00 i 20:00, Duża Scena – KONKURS

Teatr Ludowy w Krakowie

Obsada: Marta Bizoń, Patrycja Durska, Piotr Franasowicz, Małgorzata Krzysica, Jacek Wojciechowski

Czas trwania: 1 godzina 40 minut (bez przerwy)

Co może się wydarzyć, gdy na imprezie tematycznej pod hasłem " brud, smród i choroby" spotka się serialowy aktor o nieco przebrzmiałej, a właściwie nigdy nie ugruntowanej sławie i zwyczajna dziewczyna z blokowisk. Konsekwencją aż nazbyt udanej zabawy staje się podróż przez noc i przez środek lasu, z przypadkowo poznanym kierowcą seicento, który posiada teściową, która posiada termomiks. Zabawa językiem i pełna nieprzewidzianych zwrotów akcji historia, której finału nikt nie jest w stanie przewidzieć. Opowieść o młodych, gniewnych, zbuntowanych i ....wykiwanych jednocześnie. Teatralna jazda po bandzie.

Cena biletu: 60 zł

„Humanicana" reż. Katarzyna Pawłowska, Maciej Adamczyk

28.09 (piątek), godz. 17:00 i 20:00, Mała Scena – KONKURS

Teatr Porywacze Ciał Poznań

Obsada: Katarzyna Pawłowska, Maciej Adamczyk

Czas trwania: 1 godzina 40 minut (bez przerwy)

„Humanicana" w reżyserii i wykonaniu Katarzyny Pawłowskiej i Macieja Adamczyka to najnowszy spektakl Teatr Porywacze Ciał, którego premiera odbyła się 16 czerwca 2017 roku podczas Malta Festiwal w Poznaniu. Entuzjastycznie przyjęta przez publiczność „Humanicana" w skromnej formie opowiada o sprawach najważniejszych i zadaje Widzowi pytania, na które tylko w Teatrze Porywacze Ciał jest miejsce.

Brutalność miesza się z delikatnością, a troska o losy świata z marzeniami o ucieczce w miejsca, które trudno znaleźć na mapach. Spektakl stawia też rolę widza z zupełnie nowym, zaskakującym świetle. W jakim? To trzeba sprawdzić samemu przychodząc na „Humanicanę".

Spektakl przeznaczony dla osób powyżej 16. roku życia.

Cena biletu: 50 zł

SPEKTAKLE TOWARZYSZĄCE I FINAŁ XXII OGÓLNOPOLSKIEGO FESTIWALU KOMEDII TALIA 2018

Katarzyna Dąbrowska KONCERT – 22.09 (sobota), godz. 19:00, Duża Scena
Obdarzona silnym, niskim głosem śpiewająca aktorka Teatru Współczesnego w Warszawie, okrzyknięta niezwykłą osobowością sceniczną. Jej głos i interpretacje porywają za serce i na długo zapadają w pamięć. Szerokiej publiczności jest znana z seriali „Na dobre i na złe" oraz „Czas honoru" czy „Belfer".
W koncercie usłyszą państwo piosenki, które aktorka lubi najbardziej. A zatem będzie „Ballada o próżności" i „Obejmę dozorcostwo" – piosenki, których interpretacja przyniosła aktorce główne nagrody na Festiwalach Piosenki w kraju i za granicą, trochę repertuaru autorskiego czyli piosenek napisanych specjalnie dla aktorki jak „Tango Desperado" z ostatniej płyty nagranej z zespołem Warsaw Tango Group i kilka evergreenów muzyki polskiej („S.O.S." z Kabaretu Starszych Panów) w zupełnie nowych aranżacjach.
Aktorce towarzyszy zespół Urszuli Borkowskiej: Marcin Świderski (saksofony), Urszula Borkowska (fortepian, aranżacje, kompozycje), Wojciech Pulcyn (kontrabas), Marcin Słomiński (perkusja).
Cena: 50 zł

Wiesław Hołdys, „Stół z powyłamywanymi nogami" reż. Wiesław Hołdys,
24.09 (poniedziałek), godz. 17:00, Mała Scena
Teatr Mumerus Kraków
Obsada: Anna Lenczewska, Jan Mancewicz, Robert Żurek
Czas trwania: 1 godzina (bez przerwy)

Na scenie stoi stół, który stopniem niemożliwości odpowiada toczącym się przy nim, nad nim i pod nim tańcom, zabawom i rozmowom świeżo wykopanych zombie.
„Teatr Mumerus to autorska scena prowadzona przez Wiesława Hołdysa, reżysera, który bez kompleksów buszuje po polskiej i światowej literaturze. W spektaklu „Stół z powyłamywanymi nogami. Na stole i pod stołem" Hołdys inspiruje się najstarszymi zabytkami języka polskiego – od pierwszych słów zanotowanych w łacińskiej kronice klasztornej zwanej Księgą henrykowską w XIII wieku po średniowieczną „Rozmowę mistrza Polikarpa ze śmiercią". Ale nie chodzi jedynie o zabawy ze słowem. Hołdys wprzęga swoich aktorów w swoisty taniec śmierci, gdyż właśnie śmierć jej obecność, wszechmoc i panowanie nad światem to jeden z najważniejszych wątków tej poezji. Reżyserski i aktorski majstersztyk." (Justyna Nowicka, Radio Kraków)
Cena: 50 zł

Colleen Murphy „Ranny ptaszek" reż. Dariusz Taraszkiewicz
29.09 (sobota), godz. 17:00 i 20:00, Duża Scena
Obsada: Barbara Bursztynowicz, Włodzimierz Matuszak, Tomasz Ciachorowski
Czas trwania: 120 minut ( w tym 1 przerwa )

Mocna dawka humoru i ważne międzyludzkie sprawy, czyli prawdziwa czarna komedia. Dwa akty rozpięte na wielu emocjach – blisko życia, ludzkich ułomności, codziennych śmiesznostek i niespełnionych tęsknot.
Reżyser zabiera nas – niczego niespodziewających się po dojrzałym małżeństwie i bezdomnym – w dziką podróż kolejką górską. Powolne wspinanie się w górę, każdorazowo kończy się szaleńczą jazdą w dół. Dodatkowych smaczków dostarcza język dramatu w świetnym, niezwykle „malowniczym" tłumaczeniu Mirosława Połatyńskiego. „Ranny Ptaszek" skłania do refleksji, co warto jest w życiu traktować ze śmiertelną powagą, a co z przymrużeniem oka; lub też: czy lepiej to robić samemu, czy jednak w parze... „Ranny ptaszek" wzruszał do łez prapremierową widownię w Londynie, bawił teatromanów w Montrealu i Vancouver. Sztuka nagradzanej kanadyjskiej dramatopisarki i reżyserki filmowej, Colleen Murphy, nareszcie do obejrzenia w Polsce!
Cena: 80 zł

FINAŁ XXII OFK Talia 2018, „Przybory Wasowskiego Dom Wyobraźni" reż. Łukasz Fijał – 30.09 (niedziela), godz. 19:00, Duża Scena
Teatr Scena STU
Obsada: Ewa Kaim, Krzysztof Pluskota, Joanna Pocica, Łukasz Szczepanowski, Konrad Mastyło, Michał Braszak
Czas trwania: 140 minut ( w tym 1 przerwa )

Zapraszamy Państwa do Domu Wyobraźni. Proszę zająć miejsca i otworzyć umysły. Zajmujemy się tutaj poszerzaniem wyobraźni. Każdy może przyjść i skorzystać z naszych usług. Nikt z Państwa nie opuści tego miejsca takim, jakim był wcześniej.
Na scenariusz spektaklu składa się kilkadziesiąt piosenek i scen dialogowych autorstwa Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego. Całość tworzy fabularną opowieść o pięciu postaciach. Niezwiązane pierwotnie ze sobą sceny tworzą spójną historię, przesyconą surrealizmem, absurdem, groteską, pełne są błyskotliwego dowcipu i zaskakujących wydarzeń. Co ma powiedzieć szefowi pracownik, który dostrzegł, że „grawitacja mu maleje"? Albo kim właściwie jest Dosmucacz, postać, która pojawia się nazbyt szczęśliwym ludziom, by opowiadać smutne i groteskowe historie? Na czym polega praca Pogłębiacza, który zajmuje się ludźmi zbyt płytko podchodzącymi do zagadnień? Łukasz Fijał

Rezerwacje biletów w Dziale Promocji i Organizacji Widowni od 6 sierpnia. Sprzedaż od 21 sierpnia.

(-)
Tarnów.pl
15 września 2018

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia