Festiwal w liczbach

48. Festiwal im. Jana Kiepury

Trwający 8 dni 48. Festiwal im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju (9-16.08.) cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem zarówno publiczności, jak i krytyków muzycznych. Wszystkie objęte programem koncerty, których było 14, i wydarzenia towarzyszące odbyły się zgodnie z planem, wszyscy artyści „dopisali”.

Pogoda, niestety, sprawiła nam niemało kłopotów – koncert, który miał się odbyć przy willi „Patria", musiał zostać przeniesiony do Starego Domu Zdrojowego z powodu gwałtownej burzy. Piątkowy koncert plenerowy (15.08.), zwieńczony pokazem ogni sztucznych, zabrzmiał zaś w Domu Festiwalowym – ustawiony na deptaku telebim umożliwił jego transmisję na żywo.

W wydarzeniach festiwalowych wzięło łącznie udział ok. 11 000 osób. Sprzedano 5 600 biletów, pozostałe wydarzenia były otwarte dla szerokiej publiczności. Największym zainteresowaniem cieszyły się – wśród koncertów głównych – „Gala opery, operetki
i musicalu", koncert plenerowy. Wśród koncertów niebiletowanych rankingi popularności pobił koncert „Jak Kiepura i Marta Eggerth – wyśpiewana historia miłości", w którym uczestniczyło ok. 500 osób. Wśród projekcji multimedialnych prym wiodła „Carmen" z Małgorzatą Walewską w roli głównej (inscenizacja Gliwickiego Teatru Muzycznego). Spotkania z artystami – w Klubie Festiwalowym pojawiło się łącznie 21 śpiewaków – cieszyły się stałą frekwencją: codziennie Salę Balową wypełniało ponad 200 osób.

W Festiwalu wzięło udział 265 artystów, w tym 26 solistów, 5 orkiestr i 3 chóry. W sumie wykonano 270 utworów. Przy Festiwalu akredytowało się ponad 30 dziennikarzy, którzy relacjonowali wydarzenia na łamach m.in. „Gazety Krakowskiej", „Gazety Wyborczej", „Dziennika Polskiego", „Dobrego Tygodnika Nowosądeckiego", „Krynickich Zdrojów".

Na łamach stron internetowych wzmiankowali o nas m.in. e-teatr.pl, malopolskaonline.pl, krynica.pl, rmfclassic.pl, krynica-zdroj.pl, atrakcjekrynicy.pl, malopolska.pl, nowysacz.naszemiasto.pl, krynica.net.pl, teatrdlawas.pl, sadeczanin.info, o.pl, onet.pl, dziennikteatralny.pl, twojakrynica.pl, gorlice.naszemiasto.pl, maestro.net.pl, polskamuza.eu. Transmisje dotyczące Festiwalu pojawiały się m.in. w Polskim Radiu, Radiu RDN, TV Krynica i TVP Kraków. Łączną liczbę relacji i wzmianek na temat naszego przedsięwzięcia można oszacować na ok. 100. Oto fragmenty niektórych z nich:

„‹Staraliśmy się, by w programie tegorocznego festiwalu była okazja do spotkania z największymi twórcami, a w repertuarze była duża różnorodność. Jestem szczęśliwy, że Małgorzata Walewska przyjęła propozycję udziału w tym festiwalu i zagra przepiękny koncert z udziałem harfy› - powiedział dyrektor Opery Krakowskiej Bogusław Nowak". (3.08.2014, „Gazeta Wyborcza")

„Koncert ten był też przypomnieniem, że w Krynicy Orkiestra Zdrojowa gra nieprzerwanie
od niemal 140 lat, bowiem zespół ten, pod dyrekcją Mieczysława Smydy, towarzyszył solistom podczas gali otwarcia". (9.08.2014, www.nowysacz.naszemiasto.pl)

„Zachwyciła Katarzyna Oleś-Blacha, zwłaszcza swoim popisowym numerem: arią Olimpii z „Opowieści Hoffmanna" Offenbacha. Artystka brawurowo pokonywała wszelkie wokalne trudności, poruszając się przy tym niczym mechaniczna lalka. Bardzo podobała się też Iwona Socha, śpiewaczka o pięknym głosie, nienagannej technice wokalnej i doskonałych warunkach scenicznych. Wielkie brawa zebrała zwłaszcza za wzruszające wykonanie „Summertime" z opery „Porgy and Bess" Gershwina. Adam Sobierajski i Adam Zdunikowski zaskakiwali energią. Pokazali, jak wielką siłę ma śpiew i jak wielkie może wzbudzać emocje. Widać było, że artyści doskonale czują się na estradzie, a ich wykonanie np. w duecie arii „Wielka sława to żart" z „Barona cygańskiego" Straussa zostało żywiołowo przyjęte". (11.08.2014, www.rmfclassic.pl)

„Atmosfera kawiarniana i międzywojennych kabaretów, jaką stworzyli występujący artyści i prowadzący spowodowała, że widzowie, którzy do pełna zapełnili krynicki Dom Festiwalowy, czuli się jak w dawnej kawiarence, gdzie tylko brakowało chętnych, bo najpewniej nie wypadało - do tańca. Wspaniały występ artystów miary światowej, orkiestra wyczarowująca piękne, lekkie i barwne dźwięki muzycznej Polski lat międzywojennych to najkrótszy, możliwy opis tego, co się działo podczas tego koncertu". (11.08.2014, www.malopolskaonline.pl)

„Muzyka. W Domu Festiwalowym zgasły światła i rozległ się śpiew. Tysiącosobowa publiczność wpatrywała się w scenę z orkiestrą. Tymczasem tenor Adam Sobierajski szedł od wejścia do sali, brawurowo śpiewając arię „Twoim jest serce me" z operetki „Kraina uśmiechu" Franciszka Lehara. I co rusz zwracał się z ukłonami do pań siedzących na widowni". (11.08.2014, „Dziennik Polski")

W ramach organizowanych wydarzeń zakupiono 1500 kwiatów, do wręczanych bukietów i do ozdoby estrady. W Biurze Prasowym wykonano ok. 500 słowików – będących symbolem Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju – które przygotowywali i sygnowali zarówno wyśmienici artyści i organizatorzy Festiwalu (dyrektor Opery Krakowskiej – Bogusław Nowak, dyrektor Centrum Kultury w Krynicy-Zdroju – Małgorzata Michałek, burmistrz Dariusz Reśko, dyrygent Mieczysław Smyda, soliści: m.in. Katarzyna Oleś-Blacha, Iwona Socha, Bożena i Katarzyna Zawiślak-Dolny, Adam Sobierajski, Adam Zdunikowski, Tomasz Kuk, Jacek Wójcicki, reżyser Jakub Wocial), jak i goście, kuracjusze czy miłośnicy muzyki.

W czasie trwania 48. Festiwalu im. Jana Kiepury zabrzmiało 8 hejnałów Kiepurowskich.

W dn. 11-18 sierpnia odbywały się ponadto warsztaty operowe Maestry Małgorzaty Walewskiej, dofinansowane przez Związek Artystów Wykonawców STOART, w których wzięło udział 5 osób.

Tegoroczny Festiwal wyróżnił się wysokim poziomem artystycznym i organizacyjnym. Gościliśmy doskonałych artystów, rozpoznawalnych na arenie międzynarodowej, powszechnie uznanych dziennikarzy oraz – co najważniejsze – wymagającą, osłuchaną publiczność z różnych części Polski, której żywiołowe reakcje i pozytywne komentarze są dla nas najlepszym potwierdzeniem słuszności przyjętej koncepcji programowej.

(-)
Materiał festiwalowy
20 sierpnia 2014

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...