Finalistów będzie pięciu

10. Metafory Rzeczywistości w Poznaniu

Sześć dzieł zaprezentowanych zostanie w sobotę i niedzielę w Poznaniu w trakcie finału konkursu na dramat oraz formę muzyczną Metafory Rzeczywistości. W tym roku konkurs odbywa się po raz 10.

Tegoroczna edycja wspólnego przedsięwzięcia Teatru Polskiego w Poznaniu oraz Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki odbywa się pod hasłem "Where is my vote? / Gdzie jest mój głos?". W finale prezentowanych jest, w formie czytań scenicznych, pięć dramatów. W tym roku zaprezentowana zostanie też jedna sceniczna forma muzyczna.

Finałowe dramaty zostały wyłonione z nadesłanych prac przez jury w którym zasiedli m.in. krytyk literacki Przemysław Czapliński, pisarka, krytyk literacki Inga Iwasiów i historyk teatru współczesnego Joanna Krakowska. Ich decyzją, w sobotę i niedzielę zaprezentowane zostaną dzieła Adrianny Alksnin, Alicji Łukasik, Andrzeja Błażewicza, Jacka Kozłowskiego i Małgorzaty Lech.

Przygotowane pod opieką reżyserską Tomasza Kaczorowskiego "Dni powszednie" Alicji Łukasik to dramat opowiadający o doświadczeniu pokoleniowym, jakim jest przeprowadzka z małej miejscowości do dużego miasta, próbie odnalezienia się w nowych warunkach. To także utwór o kontroli, jaką mają korporacje i pracownicy szpitala. "Hajduki" Andrzeja Błażewicza, przygotowane pod opieką reżyserską Karoliny Maciejaszek, to "opowieść o próbie zdefiniowania własnej osoby w świecie, który żąda konkretnych postaw i wyznawania konkretnych wartości".

Tekst "3 mm" autorstwa Adrianny Alksnin, powstał jako reakcja na wydarzenia związane z Czarnym Protestem. - Interesował mnie niewidoczny w tej dyskusji głos kobiet z prowincjonalnych miasteczek i wsi, gdzie życie jest prostsze, pale tradycji głębiej wbite w glebę, a głos plebana donośniejszy - powiedziała o swojej pracy autorka. Opiekę reżyserską nad realizacją sprawuje Małgorzata Głuchowska.

Jacek Kozłowski charakteryzując swój dramat "Jak uratować świat?", prezentowany w konkursie pod opieką reżyserską Grzegorza Simborowskiego powiedział, że jest to "stand-up teatralny, eksplorujący przestrzeń pomiędzy teatrem i stand-upem, między biograficzną kpiną i fanowskim zachwytem". Małgorzata Lech pisząc "Sleeping Beauty" inspirowała się postacią i życiem Violetty Villas. Ten dramat zostanie zaprezentowany pod opieką reżyserską Rafała Szumskiego.

Jury konkursu na sceniczną formę muzyczną, w skład którego weszły m.in. teatrolog prof. Dobrochna Ratajczakowa i dyrektor Teatru Wielkiego w Poznaniu Renata Borowska-Juszczyńska, zakwalifikowało do finału konkursu jeden utwór: "Ofelię" Jerzego Fryderyka Wojciechowskiego.

- Jestem od lat pod wielkim wrażeniem geniuszu Wyspiańskiego, spróbowałem połączyć swój talent i pracę z jego sztuką, z jego wizją szalonej Ofelii. Czytając to dzieło, czuję, że wewnętrzny dialog postaci jest dramatem człowieka szukającego miłości, ale też i artysty zagubionego w świecie, niemogącego znaleźć miejsca dla swojej sztuki i siebie - powiedział Wojciechowski o swoim dziele.

W niedzielę, po finałowych pokazach zostaną wręczone trzy nagrody pieniężne, w tym nagroda prezydenta Poznania w wysokości 25 tys. zł oraz nagrody dziennikarzy i jury społecznego - po 5 tys. zł.

Sceniczną formę muzyczną swoją nagrodą w wysokości 10 tys. zł uhonoruje marszałek województwa, przyznana będzie też Nagroda Opery.

Metafory Rzeczywistości to konkurs dramaturgiczny organizowany od 2008 roku w Teatrze Polskim w Poznaniu. Od początku jego celem była promocja twórczości teatralnej młodych autorów i reżyserów.

Od 2016 roku konkurs przeprowadzany jest w zmienionej formule - stał się konkursem tematycznym, zamiast trzech wyłanianych jest pięciu finalistów. W tym roku dodatkowo Teatr Polski w Poznaniu zaprosił do współpracy Operę Poznańską, co zaowocowało obecnością w finale także scenicznej formy muzycznej.

Rafał Pogrzebny
Kurier PAP
21 października 2017

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia