Found Sounds Festival vol. 2
Towarzystwo Teatralne oraz Ośrodek Kultury i Sztuki zapraszaszają 23 i 24 października 2020 roku na Found Sounds Festival vol. 2.Miejsce: Centrum Sztuk Performatywnych Piekarnia
ul. Księcia Witolda 60
Godzina 19.00
WATĘP WOLNY
PROGRAM Dzień pierwszy
23.10. 2020 Koncert
Część 1.
1). Etienne Mehul
uwertura do opery "Le jeune Henri" (arr. Etienne Dunst)
wyk. Mateusz Kowalski & Tomasz Radziszewski
2) Stanisław Jezierski
"12 walców z introdukcją i kodą"
wyk. Tomasz Radziszewski
3) Stanisław Szczepanowski - Introduction et Variations Brillantes Sur Air National
Stanisław Szczepanowski - Une Larme
Wyk. Mateusz Kowalski
4) Victor Magnien - Nocturne Concertant op. 10
I - Adagio
II - Minuetto, Trio, da Capo
III - Andante
IV - Rondo allegretto
wyk. Mateusz Kowalski & Tomasz Radziszewski
Część 2.
Ignacy Feliks Dobrzyński (1807-1867) – Résignation Op. 48
Louis James Alfred Lefébure-Wély (1817-1869) – Après la Chasse [Chœur à boire. Caprice pour le Piano] Op. 130
Emilian Madey – fortepian
Louis Lewandowski (1821-1894)
Consolation für Klavier Op. 44 nr 1
Der Herr ist mein Hirte [Ps. 23]a
Consolation für Klavier Op. 44 nr 3
Deine Wege, Ewiger, mache mir kund [Ps. 25]
Consolation für Klavier Op. 44 nr 6
Jubelt dem Ewigen [Ps. 100]
Consolation für Klavier Op. 44 nr 9
Ma Towu
Kwartet Chóru Synagogi pod Białym Bocianem
Emilian Madey – fortepian
Stanisław Rybarczyk – dyrygent
PROGRAM Dzień drugi.
24.10.2020. godzina 19.00
Miejsce: Centrum Sztuk Performatywnych Piekarnia
ul. Księcia Witolda 60
WSTĘP WOLNY
WROCŁAWSKA PREMIERA PO 180 LATACH
KŁÓTNIA PRZEZ ZAKŁAD
śpiewogra z muzyką
KAROLA LIPIŃSKIEGO
i tekstem
JANA NEPOMUCENA KAMIŃSKIEGO
Kierownictwo muzyczne:
ADAM BANASZAK
Inscenizacja i reżyseria:
ROBERTO SKOLMOWSKI
Kostiumy:
ANNA i ARKADIUSZ UTKOWIE
Choreografia:
ELŻBIETA LEJMAN-KRZYSZTYNIAK
Spektaklem dyryguje:
ALAN URBANEK
Gra Orkiestra festiwalowa
Solo skrzypcowe KATARZYNA SCHULZ
Występują:
AGATA CHODOREK
TOMASZ ŁYKOWSKI
JULIAN SKRZYMOWSKI
Towarzystwo Teatralne powstało w 2016 roku z inicjatywy choreografki, tancerki i pedagoga Elżbiety Lejman-Krzysztyniak. Zaprosiła Ona do stowarzyszenia reżysera Roberto Skolmowskiego oraz grupę znajomych artystów i ludzi związanych z kulturą.
Od początku ideą i przestrzenią działania Towarzystwa Teatralnego była prezentacja i popularyzacja dzieł zapomnianych, uważanych za zaginione czy wręcz nieznanych. Rychło okazało się też, że w przestrzeni dźwięków, które nas otaczają, funkcjonuje spora ilość dzieł, które ze swawolą były przerabiane. Tak dalece, że często nie przy-pominają oryginałów.
Dzięki współpracy w z wybitnymi muzykologami takimi jak dr. Grzegorz Zieziula, Maciej Prohaska, Janusz Wolański, dyrygentami: Prof. Mieczysławem Dondajew-skim, Adamem Banaszakiem, we współpracy z Festiwalem Moniuszkowskim pro-wadzonym artystycznie przez Stanisława Rybarczyka, Warszawską Operą Kame-ralną Alicji Węgorzewskieiej, Akademią Muzyczną we Wrocławiu pokazane zostało 5 wczesnych oper i operetek St. Moniuszki.
W kolejnym roku, nieznana „Kłótnia przez Zakład" Karola Lipińskiego czy wreszcie pierwsza opera Stanisława Moniuszki „Szwajcarska chatka" lat temu parę odkryta przez nieocenionego dr. Grzegorza Zieziulę.
Cztery z nich dzięki dotacjom MKiDN, IMIT-u, Miasta Wrocławia, Urzędu Marszał-kowskiego Dolnego Śląska, OKiSu, Fundacji LOTTO, zostały nagrane i rozpo-wszechnione w setkach bibliotek oraz szkół w Polsce. Nagrania dostępne są również w sieci internet.
Naturalną koleją i „zbrojnym ramieniem" Towarzystwa Teatralnego stał się Festiwal „Dźwięki odzyskane". Pomysłodawczynią powstania festiwalu, również była Prezes Towarzystwa Teatralnego Elżbieta Lejman.
Wreszcie tu, na festiwalu, mamy już szansę pokazywać nie tylko spektakle ale i kon-certy z utworami, o których nikt nie miał pojęcia, że istnieją, a jeżeli już, to maciupka garstka wtajemniczonych. Od początku pragnęliśmy też, by prezentacji tych utworów dokonywali młodzi artyści. Tak też jest i w tym roku.
Serdecznie zapraszam Roberto Skolmowski
„KŁÓTNIA PRZEZ ZAKŁAD" Karola Lipińskiego to wyjątkowe dzieło również z powodu uwertury.
Adam Banaszak pisze:
„Rozbudowana uwertura do Kłótni przez zakład sama w sobie jest utworem niezwykłym, nie mającym odpowiednika w całej literaturze muzycznej. Otóż mamy uwerturę do utworu teatralnego, będącą w istocie koncertem na skrzypce i orkiestrę. Poza wirtuozowską partią solową, na-pisaną przez genialnego skrzypka co czuć w każdym takcie, mamy tu też wielką manifestację pol-skości. Tematycznie jest bowiem uwertura mariażem poloneza (króla tańców polskich!) z mazur-kiem i to nie przypadkowym. Lipiński wykorzystuje bowiem w całości melodię Mazurka Dąbrowskiego jako jeden z tematów kompozycji. Kłótnia przez zakład rozpoczyna się więc wspaniałym, brawurowym, pełnym wdzięku, ra-dości i humoru mini-koncertem skrzypcowym z polską duszą."
Ze swej strony dodam, że w tegorocznym festiwalu „Mazurek Dąbrowskiego" pojawi się dwa razy. W piątek 23.października w prawykonaniu utworu Stanisława Szczepanowskiego - Introduction et Variations Brillantes Sur Air National fenomenalnie granego przez Mateu-sza Kowalskiego oraz w sobotę 24 października Katarzyna Schulz wykona uwerturę „ Kłót-ni..."
Polecam. Roberto Skolmowski