Gigantyczne owady, fantastyczne stwory i międzynarodowe plany

projekty warszawskiego Teatru Baj

Mała dziecięca scena ma wielkie plany. Zaczęła je już realizować. U siebie i na międzynarodowym forum. Zapowiada zaangażowane premiery, wystawy i warsztaty

Przez lata adres Jagiellońska 28 kojarzył się ze sceną dla bardzo małych dzieci. Przewidywalną i jakby z założenia przyciasną. Opuszczaną przez widzów, gdy tylko trochę podrosną. 

To się zmieniło 1 stycznia 2009 roku, kiedy szefem teatru Baj została Ewa Piotrowska. Efekt jej działania widać na pierwszy rzut oka: przebudowane foyer stało się przestrzenią artystyczną. Kilka dni temu rozgościły się tu gigantyczne owady i fantastyczne – wykonane jak na zamówienie elfów – meble.

Ich autorką jest Inez Krupińska – rzeźbiarka, ilustratorka, projektantka. Łączy ona różnorodne techniki i materiał, z jednakowym powodzeniem przetwarza tkaninę, papier i metal. Chętnie dodaje, zwłaszcza do mebli, surowe pnie drzew czy gałęzie. Jak w niezwykłym leśnym łożu albo lustrze, które do końca czerwca będzie witać gości Baja, zadziwiając wielką taflą „wbitą” w okorowane drewno.

Absolwentka Wydziału Grafiki warszawskiej ASP, uczennica prof. Janusza Stannego, dała się ostatnio poznać jako autorka scenografii i aranżacji obleganego spektaklu „Tygryski” w Lalce. W Baju pokazuje „Stwory” korespondujące z nowym stylem teatru, teraz otwartego na nowatorskie rozwiązania.

Scenie z Jagiellońskiej udało się też sięgnąć po europejskie fundusze, m.in. Norway Grants. Dzięki nim zrealizuje międzynarodowy projekt „Dziecko-teatr-świat. Ponad barierami”.

Jego pierwszą odsłoną będzie poniedziałkowy gościnny spektakl Grusomhetens Teater z Oslo. Pokaże on przedstawienie „Last Song”. W lipcu norwescy aktorzy przeprowadzą dla kolegów z Warszawy warsztaty. Z czasem z programem dramy dotrą także do najbardziej zaniedbanych praskich dzieci. Zajęcia poprowadzą w świetlicach i szkołach.

W tym czasie aktorzy Baja swój program dla najmłodszych zaproponują dzieciom z Oslo. Kulminacyjną częścią będzie wspólna premiera „Świata Garmana”. Spektakl zainspirowały książki współczesnego norweskiego grafika i pisarza Stiana, odważnie podejmującego problemy, z jakimi borykają się współczesne dzieci. Warszawska premiera spektaklu odbędzie się w październiku, a zakończenie całego projektu planowane jest na grudzień tego roku.

Jolanta Gajda-Zadworna
Zycie Warszawy
20 maja 2010

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia