Grand Prix dla Klaudii Hartung-Wójciak

12. Koszalińskie Konfrontacje Młodych m-Teatr

Spektakli konkursowych nie było wiele, ale były doskonałe. Jury 12. Koszalińskich Konfrontacji Młodych m-Teatr, oprócz nagrody głównej, przyznało dwa wyróżnienia.

Koszalin. Klaudia Hartung-Wójciak laureatką Grand Prix Konfrontacji Młodych m-Teatr
Spektakli konkursowych nie było wiele, ale były doskonałe. Jury 12. Koszalińskich Konfrontacji Młodych m-Teatr, oprócz nagrody głównej, przyznało dwa wyróżnienia.

Przez ostatnie lata na koszalińskiej scenie swoje artystyczne projekty przedstawiali najciekawsi twórcy młodego pokolenia. Tu osiągali pierwsze sukcesy. Wystarczy wymienić Krzysztofa Garbaczewskiego, Ewelinę Marciniak, Macieja Podstawnego czy Jakuba Skrzywanka. Do tego grona dołączyła Klaudia Hartung-Wójciak. W Bałtyckim Teatrze Dramatycznym w Koszalinie zakończyła się 12. edycja festiwalu prezentującego twórczość młodych stażem reżyserów.

W repertuarze „m-Teatru" znalazło się pięć spektakli - cztery konkursowe i przedstawienie organizatora. Oceniło je trzyosobowe jury - Magdalena Piekarska, dziennikarka i recenzentka teatralna, dziennikarz Andrzej Mielcarek i Zdzisław Derebecki, dyrektor BTD. Nagroda główna dla najlepszego reżysera to czek na 10 tysięcy złotych.

Jurorzy przyznali Grand Prix m-Teatru Klaudii Hartung-Wójciak za spektakl „Manat. Romans podwodny" Teatru Komuna Warszawa. - Za reżyserską precyzję osadzonej w dobie polskiej transformacji lat 90. opowieści o zawirowaniach na rynku harlequinów, z której uważny widz wyłowi poważniejsze wątki - brzmiało uzasadnienie. - „Manat", pozostając historią miłości odnalezionej w przeręblu, jest przedstawieniem wielowarstwowym, które ma potencjał otwierania dyskusji na tematy związane z narodowymi aspiracjami i kompleksami, ze świadomością pogłębiających się podziałów i różnic ekonomiczno-społecznych, z wątkami ekologicznymi i debatą o upodmiotowieniu wszelkich istot żywych.

Jury doceniło siłę spektaklu, który nie dzieli publiczności, nie wyklucza żadnej grupy widzów, nie tworzy barier, a pozwala swobodnie i stopniowo odkrywać kolejne sensy.

Jednocześnie jurorzy wyróżnili znakomitą jakość pracy Agnieszki Jakimiak w „Kongresie futurologicznym", wagę jej twórczego dialogu z tekstem Stanisława Lema i dające nadzieję przesłanie o roli marzeń i iluzji w kształtowaniu przyszłości.

Wyróżnienie otrzymała też aktorka Agnieszka Przepiórska za spektakl „Ginczanka. Przepis na prostotę życia" w reżyserii Anny Gryszkówny. „Za migotliwą, na przemian zabawną i przejmującą rolę żydowskiej poetki" - czytamy w uzasadnieniu.

W tym roku przedstawienia konkursowe przyjechały do Koszalina z Krakowa, Warszawy, Szczecina i Wrocławia.

Joanna Krężelewska
Głos Koszaliński
28 września 2021

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia